• Anonym (husmusen)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Vi fick info om att ett par föräldrar på vårt barns förskola skulle fixa julklappar till pedagogerna och att man fick swisha en valfri summa om man vill vara med. Vilken summa är rimlig att bidra med? Känns jättesvårt när man inte har något att förhålla sig till. Man vill ju inte framstå som snål men inte heller betala mycket mer än någon annan. 

• Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 14:57:49 följande:
    Men det behöver ju inte vara en stor summa utan typ 50 kr och vill man ge mer så får man göra det. Problemet med att inte ha en fast summa är att man inte vet vad som anses som lite eller mycket att ge.
    Fast vem ska bestämma vad som anses vara lagom? Den som skickar ut det har ju ingen insyn i andras ekonomier eller prioriteringar.
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 15:52:16 följande:
    Jag har full förståelse för att det kan vara mycket pengar för en del, men om vi nu utgår ifrån det här fallet som ju tråden handlar om så rör det sig om 4 pedagoger och 50 kr till alla de fyra pedagogerna totalt bör väl ändå anses som rimligt. 

Att inte ha en bestämd summa kan lika gärna göra att man swishar mer än man har råd med för att inte framstå som snål.
    Fast för varje familj kanske det inte alls handlar om 4 pedagoger. Nån familj kanske har tre barn och varje barn har sin uppsättning pedagoger, sen tillkommer fotbollstränarna, simläraren, gymnastiklärare, säg tre grupper till för varje barn. Och i varje grupp ska det läggas 50 kr, så 150 kr för varje barn = 450 kr. Och då blir det kanske kärvt för många. 

Om man har såna problem med att verka snål att man swishar mer än man har råd med så får man skylla sig själv eller försöka växa upp och skaffa lite ryggrad. 

Det mest rimliga är att pedagoger med lön inte får någon present alls av föräldrarna till barnen de arbetar med. 
  • Anonym (Privata)
    Anonym (Juris) skrev 2024-11-19 15:14:21 följande:

Nu kommer jag väl att anses vara otroligt fjantig, men detta kan räknas som muta. Det får inte ha ett för högt värde för Danderyds kommun till exempel ska värdet vara <1% av basbeloppet, vilket för 2023 var ca 530 SEK per pedagog/person

Källa:
    www.danderyd.se/forskola-och-skola/gavor-till-medarbetare/

Alltså många som jobbar i förskolor jobbar i privat regi!
    Vi har fått gåvor som är högre än det priset när föräldrar har samlat pengar! 
    förstår Inte varför folk ska störa sig på det så mycket ?
    Ingen tvingar dig att ge något, ingen dömer dig heller. 
    Men låt andra göra som dom vill!
  • Anonym (otyg)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-19 16:07:01 följande:
    Fast för varje familj kanske det inte alls handlar om 4 pedagoger. Nån familj kanske har tre barn och varje barn har sin uppsättning pedagoger, sen tillkommer fotbollstränarna, simläraren, gymnastiklärare, säg tre grupper till för varje barn. Och i varje grupp ska det läggas 50 kr, så 150 kr för varje barn = 450 kr. Och då blir det kanske kärvt för många. 

Om man har såna problem med att verka snål att man swishar mer än man har råd med så får man skylla sig själv eller försöka växa upp och skaffa lite ryggrad. 

Det mest rimliga är att pedagoger med lön inte får någon present alls av föräldrarna till barnen de arbetar med. 
    Som jag skrev så utgick jag ifrån det här fallet i den här tråden.

Men det bästa är ju då att man kommer överens om en summa och väljer en lägre summa.

Ser du inga problem med att man inte sätter en summa? Som i ts fall där hen nu är osäker på vad som är rimligt att lägga. En person som har dåligt med pengar kanske ligger mycket mer om summan inte är fastställd för att inte framstå som snål.
    Anonym (A) skrev 2024-11-19 15:56:17 följande:
    Fast vem ska bestämma vad som anses vara lagom? Den som skickar ut det har ju ingen insyn i andras ekonomier eller prioriteringar.
    Alla föräldrarna tillsammans får väl säga en summa som de anser är rimlig och sedan får man bestämma utifrån det. Då har alla möjlighet att vara med och påverka.
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 16:20:13 följande:
    Som jag skrev så utgick jag ifrån det här fallet i den här tråden.

Men det bästa är ju då att man kommer överens om en summa och väljer en lägre summa.

Ser du inga problem med att man inte sätter en summa? Som i ts fall där hen nu är osäker på vad som är rimligt att lägga. En person som har dåligt med pengar kanske ligger mycket mer om summan inte är fastställd för att inte framstå som snål. 
    Anonym (A) skrev 2024-11-19 15:56:17 följande:
    Alla föräldrarna tillsammans får väl säga en summa som de anser är rimlig och sedan får man bestämma utifrån det. Då har alla möjlighet att vara med och påverka.
    Fast tråden utgår ju bara ifrån TS egen situation, som verkar vara ett barn och 4 pedagoger.

Men TS barn ingår i en grupp där det kan se annorlunda ut. Därav vill man inte kräva en viss summa av alla föräldrar, för att alla ska få möjlighet välja hur mycket de kan och vill ge.

Nä, jag ser inga problem med att inte sätta en summa. Verkar jobbigt att alla föräldrarna tillsammans ska hålla på och dividera fram och tillbaka vilken summa alla har råd att ge. Kan ju vara lika svårt där att säga att man vill ha en lägre summa, om man nu är så rädd att framstå som snål. Och, man kanske inte vill ge den insynen i sin ekonomi till andra föräldrar i ens barns förskolegrupp.

Och en del kanske inte vill ge något alls till pedagogerna. 

Bättre att bara släppa beslutet till var och en, man bidrar om man vill, med den summa man vill.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 14:57:49 följande:
    Men det behöver ju inte vara en stor summa utan typ 50 kr och vill man ge mer så får man göra det. Problemet med att inte ha en fast summa är att man inte vet vad som anses som lite eller mycket att ge.
    Alla har inte råd med 50 kr, var jag otydlig?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 15:52:16 följande:
    Jag har full förståelse för att det kan vara mycket pengar för en del, men om vi nu utgår ifrån det här fallet som ju tråden handlar om så rör det sig om 4 pedagoger och 50 kr till alla de fyra pedagogerna totalt bör väl ändå anses som rimligt. 

Att inte ha en bestämd summa kan lika gärna göra att man swishar mer än man har råd med för att inte framstå som snål.
    Rimligt eller inte har inte med saken att göra, har man inte 50 kr att avvara så har man inte!
  • Anonym (Göran.)

Varför ge gåvor till pedagoger. 

samma dumma idé som att samla in pengar till kollegor som fått barn, gift sig, fyllt år Osv   

hatar dessa insamlingar.  Kollegor är inte vänner.  Chefer är inte vänner.  Vill inte få något vill inte ge?

• Anonym (Privata)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-19 16:35:29 följande:
    Rimligt eller inte har inte med saken att göra, har man inte 50 kr att avvara så har man inte!

Men om du inte har 50 kr ge inget då.
    Ingen tvingar dig!

• Anonym (Privata)
    Anonym (Göran.) skrev 2024-11-19 16:41:18 följande:

Varför ge gåvor till pedagoger. 

samma dumma idé som att samla in pengar till kollegor som fått barn, gift sig, fyllt år Osv   

hatar dessa insamlingar.  Kollegor är inte vänner.  Chefer är inte vänner.  Vill inte få något vill inte ge?

Alltså inget tvingar dig att ge! 
    Men dum idé är det inte bara för att du inte tycker om den.
    Jag är inte rik, och har låg lön men jag bidrar alltid så gått jag kan både när kollegor fyller år eller vänner eller familj.
    Det handlar förmodligen mer om personlighet då dom flesta har råd med 50 kr.
    Sen finns det dom som inte har det och ingen tvingar någon att vara med på insamling. jag har aldrig haft koll på vem eller vilka som inte bidragit på insamling det är inget jag brukar bry mig om!
Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger