Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 16:20:13 följande:
Som jag skrev så utgick jag ifrån det här fallet i den här tråden.
Men det bästa är ju då att man kommer överens om en summa och väljer en lägre summa.
Ser du inga problem med att man inte sätter en summa? Som i ts fall där hen nu är osäker på vad som är rimligt att lägga. En person som har dåligt med pengar kanske ligger mycket mer om summan inte är fastställd för att inte framstå som snål.
Anonym (A) skrev 2024-11-19 15:56:17 följande:
Fast vem ska bestämma vad som anses vara lagom? Den som skickar ut det har ju ingen insyn i andras ekonomier eller prioriteringar.
Alla föräldrarna tillsammans får väl säga en summa som de anser är rimlig och sedan får man bestämma utifrån det. Då har alla möjlighet att vara med och påverka.
Fast tråden utgår ju bara ifrån TS egen situation, som verkar vara ett barn och 4 pedagoger.
Men TS barn ingår i en grupp där det kan se annorlunda ut. Därav vill man inte kräva en viss summa av alla föräldrar, för att alla ska få möjlighet välja hur mycket de kan och vill ge.
Nä, jag ser inga problem med att inte sätta en summa. Verkar jobbigt att alla föräldrarna tillsammans ska hålla på och dividera fram och tillbaka vilken summa alla har råd att ge. Kan ju vara lika svårt där att säga att man vill ha en lägre summa, om man nu är så rädd att framstå som snål. Och, man kanske inte vill ge den insynen i sin ekonomi till andra föräldrar i ens barns förskolegrupp.
Och en del kanske inte vill ge något alls till pedagogerna.
Bättre att bara släppa beslutet till var och en, man bidrar om man vill, med den summa man vill.