• Anonym (Jag)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

En tjuga skulle jag säga. Det borde bli ca 300 kr, fullt tillräckligt att hitta en bra julklapp för!

• Anonym (Jag)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-19 12:09:15 följande:

En tjuga skulle jag säga. Det borde bli ca 300 kr, fullt tillräckligt att hitta en bra julklapp för!

Eller hur många pedagoger är det? En femtiolapp kanske är bättre då, men skulle inte vilja att man sätter en fast summa för alla utan att det är just frivilligt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 12:53:30 följande:

Varför gör man det inte bara enkelt för alla genom att sätta en summa som alla swishar? Fattar inte. Sms:a och fråga vad de flesta har swishat för summa och swisha den summan, eller så sWismar du 50-100 kr

För att inte alla har råd med det! Då är det också väldigt utpekande om en familj inte kan bidra.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (husmusen) skrev 2024-11-19 12:31:16 följande:
    Det är fyra st pedagoger. Vet inte ens vad för slags presenter man brukar köpa till pedagoger. Julgrupper kanske? Ja förstår grejen med att man ber om en valfri summa, men det hade ändå varit bekvämt att slippa fundera på vad man ska bidra med 😁
    Vanligtvis inget alls.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 14:57:49 följande:
    Men det behöver ju inte vara en stor summa utan typ 50 kr och vill man ge mer så får man göra det. Problemet med att inte ha en fast summa är att man inte vet vad som anses som lite eller mycket att ge.
    Alla har inte råd med 50 kr, var jag otydlig?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 15:52:16 följande:
    Jag har full förståelse för att det kan vara mycket pengar för en del, men om vi nu utgår ifrån det här fallet som ju tråden handlar om så rör det sig om 4 pedagoger och 50 kr till alla de fyra pedagogerna totalt bör väl ändå anses som rimligt. 

Att inte ha en bestämd summa kan lika gärna göra att man swishar mer än man har råd med för att inte framstå som snål.
    Rimligt eller inte har inte med saken att göra, har man inte 50 kr att avvara så har man inte!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-19 16:41:26 följande:

Men om du inte har 50 kr ge inget då.
    Ingen tvingar dig!

Svaret var till en person som anser att man ska ha en fast summa. Inte alla har 50 kr att avvara. I så fall ska det vara mer "skänk 50 kr eller inget alls, det är valfritt", men då ska man inte heller utesluta de som inte har råd att bidra.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Privata) skrev 2024-11-19 16:41:26 följande:

Men om du inte har 50 kr ge inget då.
    Ingen tvingar dig!

Sedan behöver du inte blanda ihop mig med andra personer. Jag har ingen som helst liknande situation och är inte dum i huvudet heller.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (skippa skiten) skrev 2024-11-20 10:26:43 följande:

Ja som välbetald förstår jag att detta är en icke-fråga.

Som nån som däremot levt på existensminimum i 12 år så duckar jag så fort insamling och AW kommer på tal. Ibland har insamlingen kommit direkt kring löning och då har jag bidragit men när det kommer sista veckan innan och jag har 0 på kontot så vill jag inte behöva säga till mina kollegor att "hej, det här vet ni inte om mig men jag är faktiskt fattig - på riktigt"

Ni som vurmar för dessa insamlingar och har råd med dem. Tänker ni nånsin på att ni kan ha kollegor eller föräldrar bland er som faktiskt lever på marginalerna? 50 kr är för mig bröd och mjölk eller en bussbiljett tur-retur till vårdcentralen. Varenda krona räknas tyvärr.

Så ja, jag duckar och gör mig osynlig vilket är sjukt sorgligt men nu råkar mitt liv se ut så här.

I en sådan situation är även tio eller tjugo kronor krångligt, men alla fattar inte det! Räcker med att läsa i tråden för att se denna bristande insikt... Bara att konstatera att det finns de som sluppit vara fattiga, på riktigt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:59:46 följande:
    Jag håller med dig i sak och anser att det är ett otyg med dessa insamlingar. Men jag är inte välbetald och som jag nu påpekat flera gånger så handlar det inte om summan utan att bestämma en summa för att slippa funderingar på vad som är rimligt, men summan man bestämmer sig för kan likväl vara tio kronor. 

Man är ju medveten om att det kommer en jul varje år och man måste planera sin ekonomi, i synnerhet om man har det knapert, så att man slipper hamna i ekonomisk knipa som i ditt fall som har 0 kr kvar en vecka innan löning. Jag har som sagt ingen hög lön men planerar min ekonomi och sparar litegrann till barnens julklappar flera månader innan och till saker jag vet kommer komma som insamlingar mm.
    Du fattar fortfarande inte. Tio kronor kan vara för mycket för vissa. Bättre med valfri summa, och att man inte utesluts om man lägger noll kronor.

Man ska verkligen inte behöva planera sin ekonomi för att bidra till julklappar åt pedagoger! Särskilt inte om man redan är fattig som en kyrkråtta! Och bara det att du pratar om att planera är fruktansvärt nedsättande, för det finns många (MÅNGA) som har så ansträngd ekonomi att de inte kan lägga undan pengar på det sättet som du tänker, inte ens om man så börjar ett halvår innan, men även om man kan det så inte sjutton ska det gå till någon utomstående utan i så fall just de egna barnen.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:03:54 följande:
    Då får man ta den summan som majoriteten av föräldrarna tycker naturligtvis. Inte svårare än så.
    Och vad gör de som inte kan lägga den summan?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:10:40 följande:
    Om man inte har möjlighet att ge tio kr så undrar jag hur man har råd att att försörja sina barn. 
    Ja men undra på du! Och var lite tacksam över att du slipper vara i den situationen!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-20 11:21:36 följande:

Ett alternativ är att de skriver "valfri summa mellan 0 och 50 kr". Då är det tydligt vad som är rimligt och att det är helt frivilligt. 

Bästa förslaget hittills!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:31:15 följande:
    Jag har själv ingen hög lön och har tre barn, men jag är ekonomisk och planerar och tänker långsiktigt. Undra vem det är som inte tänker längre än näsan räcker här... 
    Fattar du verkligen att inte alla har sådana ekonomiska förutsättningar? Att man inte KAN planera långsiktigt? Eller knappt ens för månaden?
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:33:36 följande:
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre. Herregud, ni är vuxna människor!
    Ja, många föräldrar avstår måltider och annat åt sig själva för att kunna sätta kläder på sina barn, till exempel!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (rom) skrev 2024-11-20 12:09:01 följande:
    Jag skulle till och med vilja ta det så långt att man får bestämma vad man vill ge även om man har god ekonomi och pengar att avvara. Presenter till pedagoger ingår verkligen inte i något måste för någon. 

Alla former av gåvor måste vara frivilliga, och summan måste man också få bestämma själv.  
    Naturligtvis! Man behöver inte berätta för någon annan vilken ekonomi man har så ingen kommer ändå veta vem som är rik och inte (nåja, dyra bilar och stora villor kan ju ge en fingervisning, men ändå). Håller helt med om att det ska vara frivilligt, och jag tycker också att de som väljer att ge noll kronor ändå ska räknas med i gåvan. Det är fult att utesluta barn på det sättet, och för många handlar det just om kronor och ören för att få månaden att gå ihop, eller mindre back åtminstone.
Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger