• Anonym (rom)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Anonym (husmusen) skrev 2024-11-19 11:35:07 följande:
    Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Vi fick info om att ett par föräldrar på vårt barns förskola skulle fixa julklappar till pedagogerna och att man fick swisha en valfri summa om man vill vara med. Vilken summa är rimlig att bidra med? Känns jättesvårt när man inte har något att förhålla sig till. Man vill ju inte framstå som snål men inte heller betala mycket mer än någon annan. 

20-50 kr per pedagog skulle jag tycka var lagom.
  • Anonym (rom)
    Anonym (husmusen) skrev 2024-11-19 12:31:16 följande:
    Det är fyra st pedagoger. Vet inte ens vad för slags presenter man brukar köpa till pedagoger. Julgrupper kanske? Ja förstår grejen med att man ber om en valfri summa, men det hade ändå varit bekvämt att slippa fundera på vad man ska bidra med 😁
    Dels så vet det ju inte vad varje familj har möjlighet att lägga på detta. Och dels så kan de ju bestämma vad de ska köpa utifrån hur mkt som kommer in. Att ge till pedagogerna är ju inget tvång även om de flesta vill. Men summan att lägga måste få vara valbar även för dem som vill bidra. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 14:57:49 följande:
    Men det behöver ju inte vara en stor summa utan typ 50 kr och vill man ge mer så får man göra det. Problemet med att inte ha en fast summa är att man inte vet vad som anses som lite eller mycket att ge.
    50 kr kan vara en stor summa för vissa, och det kan vara så att det förväntas 50 kr till flera andra olika pedagoggrupper, tränare på idrott osv och för flera barn i familjen. Och till slut är det stora summor som ska ut precis innan julen.

Bättre då att man får bestämma själv om man vill ge och hur mycket i så fall. Alla kanske inte ens tycker att man vill pedagogerna en present. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 15:52:16 följande:
    Jag har full förståelse för att det kan vara mycket pengar för en del, men om vi nu utgår ifrån det här fallet som ju tråden handlar om så rör det sig om 4 pedagoger och 50 kr till alla de fyra pedagogerna totalt bör väl ändå anses som rimligt. 

Att inte ha en bestämd summa kan lika gärna göra att man swishar mer än man har råd med för att inte framstå som snål.
    Fast för varje familj kanske det inte alls handlar om 4 pedagoger. Nån familj kanske har tre barn och varje barn har sin uppsättning pedagoger, sen tillkommer fotbollstränarna, simläraren, gymnastiklärare, säg tre grupper till för varje barn. Och i varje grupp ska det läggas 50 kr, så 150 kr för varje barn = 450 kr. Och då blir det kanske kärvt för många. 

Om man har såna problem med att verka snål att man swishar mer än man har råd med så får man skylla sig själv eller försöka växa upp och skaffa lite ryggrad. 

Det mest rimliga är att pedagoger med lön inte får någon present alls av föräldrarna till barnen de arbetar med. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 16:20:13 följande:
    Som jag skrev så utgick jag ifrån det här fallet i den här tråden.

Men det bästa är ju då att man kommer överens om en summa och väljer en lägre summa.

Ser du inga problem med att man inte sätter en summa? Som i ts fall där hen nu är osäker på vad som är rimligt att lägga. En person som har dåligt med pengar kanske ligger mycket mer om summan inte är fastställd för att inte framstå som snål. 
    Anonym (A) skrev 2024-11-19 15:56:17 följande:
    Fast vem ska bestämma vad som anses vara lagom? Den som skickar ut det har ju ingen insyn i andras ekonomier eller prioriteringar.
    Alla föräldrarna tillsammans får väl säga en summa som de anser är rimlig och sedan får man bestämma utifrån det. Då har alla möjlighet att vara med och påverka.
    Fast tråden utgår ju bara ifrån TS egen situation, som verkar vara ett barn och 4 pedagoger.

Men TS barn ingår i en grupp där det kan se annorlunda ut. Därav vill man inte kräva en viss summa av alla föräldrar, för att alla ska få möjlighet välja hur mycket de kan och vill ge.

Nä, jag ser inga problem med att inte sätta en summa. Verkar jobbigt att alla föräldrarna tillsammans ska hålla på och dividera fram och tillbaka vilken summa alla har råd att ge. Kan ju vara lika svårt där att säga att man vill ha en lägre summa, om man nu är så rädd att framstå som snål. Och, man kanske inte vill ge den insynen i sin ekonomi till andra föräldrar i ens barns förskolegrupp.

Och en del kanske inte vill ge något alls till pedagogerna. 

Bättre att bara släppa beslutet till var och en, man bidrar om man vill, med den summa man vill.
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:04:24 följande:
    Varför måste man outa sin ekonomi? Man kan väl föreslå en summa utan att tala om att man inte har råd med mer? Även de som har råd att lägga mycket kanske inte vill göra det ändå. 
    Men om man föreslår en lägre summa och alla de andra demokratiskt bestämmer att en högre summa är okej. Hur gör man då om man inte har möjlighet att lägga den där högre summan som gruppen bestämt? Antingen får man ju då säga att den summan går inte, eller så får man lägga mer pengar än man egentligen har råd med. 

Och ska man hålla på och diskutera det fram och tillbaka i alla ens barns olika grupper där julklapp till ledarna kan komma på tal? Som att man inte har nåt annat för sig såhär inför julen?

Nä, det bästa alternativet är såklart att alla får lägga vad de vill och kan, eller inget alls om man vill. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:15:29 följande:
    Det behöver inte vara 50 kr! Jag skrev ju att man kan bestämma vilken summa som helst, en tia om man vill, men att ha en bestämd summa gör att man slipper fundera på vad som är rimligt att ge. 
    Fast om du tycker 50 kr och jag tycker 10 kr. Vem ska bestämma vilken summa det ska bli?
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:23:52 följande:
    Som förälder har man inte tid och ork att fråga runt om sådana här småsaker. Varför krångla till saker i onödan?

På samma sätt som de kom överens om att ge pedagogerna julklapp kan de i samma samtal, sms eller hur de nu kommunicerat säga sin åsikt om vilken summa de tycker.
    Exakt, man har inte tid att sitta och diskutera summor och komma överens om oväsentligheter med andra föräldrar i grupper där ens barn befinner sig. 

Utan man bestämmer själv vilken summa man vill och kan ge. Och den summan kan vara en annan en den du tycker att du kan och vill ge. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:03:54 följande:
    Då får man ta den summan som majoriteten av föräldrarna tycker naturligtvis. Inte svårare än så.
    Ja, fast om den summan är mer än vad jag har råd med? 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:08:14 följande:
    Om det är valfri summa så börjar man fundera på vad som är rimligt och vad andra lägger för summa som ts nu gör och sådant har då inte jag varken tid eller lust med.

Vi tycker olika och det är helt okej. Vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens.
    Hellre funderar jag nån minut på min kammare och bestämmer sen en summa som jag kan och vill lägga, än diskuterar i en föräldragrupp. 

Vi kan absolut vara överens om att inte vara överens. Men den stackars fattiga mamman som råkar vara i samma föräldragrupp som dig får det ju rätt jobbigt, när du tycker att ditt sätt, din uppfattning om gruppdiskussioner och dina ekonomiska förutsättningar ska appliceras även på de andra.
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:10:40 följande:
    Om man inte har möjlighet att ge tio kr så undrar jag hur man har råd att att försörja sina barn. 
    Det är inte bara 10 kr. Det är aldrig bara en grej i livet som kostar.

Har du alltid såhär svårt att se längre än din egen näsa och förstå att andra har andra förutsättningar än du?
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:59:46 följande:
    Jag håller med dig i sak och anser att det är ett otyg med dessa insamlingar. Men jag är inte välbetald och som jag nu påpekat flera gånger så handlar det inte om summan utan att bestämma en summa för att slippa funderingar på vad som är rimligt, men summan man bestämmer sig för kan likväl vara tio kronor. 

Man är ju medveten om att det kommer en jul varje år och man måste planera sin ekonomi, i synnerhet om man har det knapert, så att man slipper hamna i ekonomisk knipa som i ditt fall som har 0 kr kvar en vecka innan löning. Jag har som sagt ingen hög lön men planerar min ekonomi och sparar litegrann till barnens julklappar flera månader innan och till saker jag vet kommer komma som insamlingar mm.
    Ursäkta här nu. Nu tar du dig lite väl stora friheter här att bestämma vad andra borde och inte borde med sin egen ekonomi och sin tid.

1) man behöver inte ge något alls till sitt barns pedagoger i förskolan.

2) om man vill ge till pedagogerna så är det rimligt att man själv bestämmer hur mycket man kan och vill ge.

3) tiden det tar att i alla sina barns olika grupper komma överens om rimlig summa att ge är mycket mer omfattande än tiden det tar att bestämma själv vad man har lust och möjlighet att ge. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:28:47 följande:
    Anonym (A) skrev 2024-11-20 11:21:36 följande:
    Och om föräldrarna inte kommer överens? Och du svarade inte hur det ska lösas rent praktiskt? Ska föräldrarna ha ett möte om detta?
    Läs mitt svar ovan så ser du att jag svarade på den frågan. 

De behöver inte komma överens, den summan som flest föräldrar tycker blir det. 
    Och hur blir det för den som inte kan ge den summan då?
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:39:52 följande:
    Du får anse att det är rimligt men det betyder inte att alla andra gör det. Jag är en ekonomisk person som planerar min ekonomi och där verkar vi vara olika, och det är helt okej. Som jag skrev tidigare så får vi vara överens om att inte vara överens. Jag tror inte vi kommer längre än såhär faktiskt så jag lämnar tråden. 
    Och då anser du alltså att det är rimligt att du bestämmer vad andra ska kunna och vilja ge? 

Nä, det är nog lika bra att du slutar diskutera här, du verkar ha väldigt svårt att ta in andra perspektiv än ditt eget, och då brukar diskussion sällan löna sig. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:31:15 följande:
    Jag har själv ingen hög lön och har tre barn, men jag är ekonomisk och planerar och tänker långsiktigt. Undra vem det är som inte tänker längre än näsan räcker här... 
    Du kan tydligen inte se längre än din näsa räcker och förstå att andra kan ha andra förutsättningar än du. Det är trist, och ännu mer trist för din omgivning om du börjar pådyvla dem dina idéer om hur saker och ting ska vara.
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:33:36 följande:
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre. Herregud, ni är vuxna människor!
    Jaha, så då behöver man alltså inte ge den summan som gruppen bestämt, utan man avstår eller ger den summa man själv tycker att man kan och vill ge?

Fint - då har du äntligen insett att det är den rimliga vägen.
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:56:03 följande:
    Vänta nu här. Jag har flera gånger skrivit till dig att vi tycker olika och att det är helt okej och att vi får vara överens om att inte vara överens. Jag behöver inte tycka som dig men behöver för den sakens skull inte ha svårt att ta in andras perspektiv. Du däremot verkar inte kunna acceptera att någon annan har en annan åsikt än dig, så det är väl snarare du som inte kan se ur någon annans perspektiv om någon.

Det är svårt att diskutera med någon som tror att dennes sätt att resonera på är det enda rätta, och att du i varje inlägg dessutom kommer med personangrepp visar ju tydligt att du inte kan diskutera. Av den anledningen lämnar jag tråden och det här var mitt sista inlägg.
    Ja, du tycker att det är okej att vi tycker olika, men jag är absolut inte överens med dig.

Jag tycker att det inte är okej att du anser att du eller någon annan ska bestämma vad andra ska göra med sina pengar. Vad andra ska ha råd med eller vad de ska lägga på en insamling till pedagoger är helt enkelt inte nåt som du får bestämma.

Och ja, jag håller med om att det är svårt att diskutera med någon som anser dennes sätt att resonera som rätt. Och som dessutom anser sig ha rätt att bestämma hur andra ska prioritera sin ekonomi. 

Förstår att du lämnar tråden nu när du verkar ha fått helt slut på vettiga argument. 
  • Anonym (rom)
    Anonym (Jag) skrev 2024-11-20 12:01:17 följande:
    Fattar du verkligen att inte alla har sådana ekonomiska förutsättningar? Att man inte KAN planera långsiktigt? Eller knappt ens för månaden?
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:33:36 följande:
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre. Herregud, ni är vuxna människor!
    Ja, många föräldrar avstår måltider och annat åt sig själva för att kunna sätta kläder på sina barn, till exempel!
    Jag skulle till och med vilja ta det så långt att man får bestämma vad man vill ge även om man har god ekonomi och pengar att avvara. Presenter till pedagoger ingår verkligen inte i något måste för någon. 

Alla former av gåvor måste vara frivilliga, och summan måste man också få bestämma själv.  
  • Anonym (rom)
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-20 12:25:17 följande:

Jag tycker faktiskt man ska undvika just såna här insamlingar, vill man själv ge pedagogen något så visst gör det alternativt tillsammans med nån mer förälder. 

Men att man ska ha med hela gruppen av föräldrar tycker jag låter dumt, vissa kan inte och vissa vill inte heller av olika anledningar. Alla kanske inte ens är nöjda med pedagogerna/pedagogen. 

och vad ska det stå på kortet, alla föräldrar utom de som inte är med? 

Har man dessutom flera barn på flera avdelningar med flera fröknar kan det ju lätt dra iväg med flera hundra, pedagogerna får ju faktiskt förhoppningsvis julklapp av arbetsgivaren. Ett tips annars om man vill ge gemensamt är en chokladask för de att ha i personalrummet.

Kan också vara att man inte vill ge alls till pedagogerna, men inte vill redovisa det inför de andra föräldrarna. 

Ett rimligt förhållningssätt från någon som tar på sig att ordna en gemensam present är väl att den som vill vara med på en present i så fall swischar valfritt belopp. 

På kortet kan man väl bara skriva från föräldragruppen, oavsett om några valt att inte vara med.
  • Anonym (rom)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 18:29:18 följande:
    Jag måste bara svara på det här för du kommer med osanningar, eller så begriper du inte vad jag skriver trots att jag är övertydlig i alla mina svar till dig. 

Jag har aldrig påstått att jag eller någon annan ska bestämma. Jag skrev att man tillsammans kan vara med och besluta om en summa. Du behöver inte vara överens med mig men du behöver lära dig att andra inte alltid delar din åsikt och att kunna förhålla dig till det utan att bli upprörd och komma med påhopp. Det var på grund av dina påhopp och för att du inte kan föra en diskussion som jag inte ville fortsätta diskutera, ingenting annat. 
    Fast om man inte kommer överens om en summa så har du själv skrivit att du tycker att majoriteten ska bestämma. Och då blir det ju att några bestämmer vad andra borde kunna lägga.

Jag kan inte se att jag kommit med påhopp, inte heller är jag särskilt upprörd. 
    Men jag är förundrad över att du och andra har så svårt att förstå att andras förutsättningar kan vara olika era egna och att er måttstock för en lagom summa inte gäller alla.

Därför är det enda rimliga  när det gäller såna här insamlingar att var och en själv bestämmer summan man kan och vill ge, och själv bestämmer om man vill vara med och ge överhuvudtaget. 

Om du vill vara med och diskutera eller inte får du också bestämma helt själv. 
Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger