• Anonym (A)

Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger

Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 14:57:49 följande:
    Men det behöver ju inte vara en stor summa utan typ 50 kr och vill man ge mer så får man göra det. Problemet med att inte ha en fast summa är att man inte vet vad som anses som lite eller mycket att ge.
    Fast vem ska bestämma vad som anses vara lagom? Den som skickar ut det har ju ingen insyn i andras ekonomier eller prioriteringar.
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-19 16:20:13 följande:
    Som jag skrev så utgick jag ifrån det här fallet i den här tråden.

Men det bästa är ju då att man kommer överens om en summa och väljer en lägre summa.

Ser du inga problem med att man inte sätter en summa? Som i ts fall där hen nu är osäker på vad som är rimligt att lägga. En person som har dåligt med pengar kanske ligger mycket mer om summan inte är fastställd för att inte framstå som snål.
    Anonym (A) skrev 2024-11-19 15:56:17 följande:
    Fast vem ska bestämma vad som anses vara lagom? Den som skickar ut det har ju ingen insyn i andras ekonomier eller prioriteringar.
    Alla föräldrarna tillsammans får väl säga en summa som de anser är rimlig och sedan får man bestämma utifrån det. Då har alla möjlighet att vara med och påverka.
    Man ska alltså sitta och outa sin ekonomi för alla andra? Det blir ju samma sak här, de som inte har så mkt pengar vågar inte göra sin röst hörd. Jag menar, om du tror att fattiga inte vågar lägga en mindre slant när man swishar, hur tror du att de skulle våga säga det högt inför alla?

Och hur skulle det gå till rent praktiskt, var ska de samlas för att gå igenom detta?

Nej, låt var och en bestämma själv, och är man osäker kan man som TS, fråga runt lite.
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 10:04:24 följande:
    Varför måste man outa sin ekonomi? Man kan väl föreslå en summa utan att tala om att man inte har råd med mer? Även de som har råd att lägga mycket kanske inte vill göra det ändå. 
    Och om föräldrarna inte kommer överens? Och du svarade inte hur det ska lösas rent praktiskt? Ska föräldrarna ha ett möte om detta?
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:03:54 följande:
    Då får man ta den summan som majoriteten av föräldrarna tycker naturligtvis. Inte svårare än så.
    Och de som inte har råd med den summan?
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:08:14 följande:
    Om det är valfri summa så börjar man fundera på vad som är rimligt och vad andra lägger för summa som ts nu gör och sådant har då inte jag varken tid eller lust med.

Vi tycker olika och det är helt okej. Vi får helt enkelt vara överens om att inte vara överens.
    Fast då behöver du inte fundera på det. Välj samma summa som du skulle sagt om ni hade haft ett möte (som du tydligen har tid med). 
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:28:47 följande:
    Anonym (A) skrev 2024-11-20 11:21:36 följande:
    Och om föräldrarna inte kommer överens? Och du svarade inte hur det ska lösas rent praktiskt? Ska föräldrarna ha ett möte om detta?
    Läs mitt svar ovan så ser du att jag svarade på den frågan. 

De behöver inte komma överens, den summan som flest föräldrar tycker blir det. 
    Så några av föräldrarna ska alltså bestämma vad de andra ska ge?

Varför svarar du inte på frågan hur det ska lösas rent praktiskt, ska de ha ett möte eller? Har de verkligen tid med det?
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 11:33:36 följande:
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre. Herregud, ni är vuxna människor!
    Så istället för att ge det man har råd med och vill ge, så ska man avstå, för att andra bestämt att gåvor under ett visst belopp inte ska få ges?

Vilken trist syn du har på andra föräldrar. 
  • Anonym (A)
    Anonym (otyg) skrev 2024-11-20 18:29:18 följande:
    Jag måste bara svara på det här för du kommer med osanningar, eller så begriper du inte vad jag skriver trots att jag är övertydlig i alla mina svar till dig. 

Jag har aldrig påstått att jag eller någon annan ska bestämma. Jag skrev att man tillsammans kan vara med och besluta om en summa. Du behöver inte vara överens med mig men du behöver lära dig att andra inte alltid delar din åsikt och att kunna förhålla dig till det utan att bli upprörd och komma med påhopp. Det var på grund av dina påhopp och för att du inte kan föra en diskussion som jag inte ville fortsätta diskutera, ingenting annat. 
    Fast du skrev att om man inte är eniga dvs det finns flera förslag, så skulle det förslaget som flest röstat på vinna. Det betyder ju att vissa bestämmer vad andra ska ge. 

Sedan har du inte kommenterat det jag skrivit om hur detta ska ske, att man kommer fram till en gemensam summa. Folk har ju, enligt dig, inte tid att själv reflektera en stund över vilken summa som är lämplig, eller ens prata med någon annan om det, så hur ska folk ha tid att ha ett möte om detta?

Alla dina inlägg handlar om att man ska bestämma en viss summa som alla  ska hålla sig till, inte att var och en själv får bestämma. 

Dessutom är du kategorisk och nedlåtande mot de som inte vill lägga det belopp andra bestämt:
    Då får man avstå och planera sin ekonomi bättre

Svar på tråden Hur mycket bör man swisha för julklapp till pedagoger