• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 19:07:28 följande:
    Du har inte ens sett videon. Om du kan länka till sionister och rasister borde det inte vara ett problem heller att lita på Al Jazira. 
    Hur kan du bara påstå att jag inte skulle ha sett videon? Jag HAR sett den. Annars skulle jag väl inte kunnat se att den andra videon innehåller precis samma inspelning! Plus att jag har diskuterat innehållet. Det märks förstås om man inte gör det, även hos dig. 

Fullständigt sannslöst att påstå att jag länkar till "sionister". Det är en tysk journalist, som har suttit i FNs säkerhetsråd och som har varit på plats i många krisområden och har hjälpt till med humanitära insatser där. Därför säger han också att han har sett många folk som svälter, och det finns inga tecken på svält hos palestinierna. Och han tillhör ett parti, FDP (liberala, ungefär som liberala här), inte några "sionister". 

Al Jazeera är känd för att stödja Hamas. Det är Quatar som äger den, och Hamasledarna fick ju gömma sig i Quatar, tills de nyligen flyttades till Turkiet (och detta antagligen bara för att de är säkrare där - Natoland). 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 19:02:18 följande:
    Extrem sionistisk propaganda med mycket starka kopplingar till Israel. 
    Så alla officiella uttalanden av regeringar är extrem propaganda? Israel är ett demokratiskt land, en rättsstat. Och det är väldigt uppenbart, eftersom det ju finns extremt mycket kritik mot regeringen också. Det är mycket som folket inte gillar med den regeringen, men i en punkt håller de ihop: Att de är hotade till livet och måste försvara sig. 

En sak som är bra med många av Israels uttalanden - de presenterar en hel del fakta som faktiskt går att verifiera. Inte allt, inte ens folk i Israel kan veta allt om detaljerna. Det är ju så. Men en hel del där går att kolla upp. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-06 20:38:11 följande:
    "Uppskattning" Hahaha! Just en skön omskrivning för fullständigt hittepå.

Måste vara Hamas gren av IDF/Armored Corps *ironi*

Det kom alltså från en ISRAELISK soldat. Dina inlägg är bortom pinsamma!

www.haaretz.com/israel-news/2024-07-29/ty-article/.premium/idf-commanders-gave-order-to-blow-up-rafah-reservoir-army-suspects-breach-of-intl-law/00000190-fd90-d5ef-a5fe-ff9ec3ea0000

Allt tyder på att du har huvudet i ett moln.
    Menar du på allvar att om det är risk för svält där (risk kan jag gå med på, full utvecklat svält som vissa påstår är det definitivt inte) att man då skulle levrera en massa ANNAT? Lite, visst. Tält, mediciner, m.m. Men det är klart att det måste vara mest mat.

Och vad har länken med detta att göra? Vatten, visst. Kanske fanns det Hamas där. Och det finns uppenbarligen ändå vatten. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-06 20:45:48 följande:
    Var såg du "massor med mat" i videon? På ett bord syntes ett fat. Inte direkt dignade stånd. Visst finns det mat, men den räcker inte.

tv.aftonbladet.se/video/377945/bilderna-visar-oekande-desperationen-i-gaza
    Om folk skulle svälta så hade de kastat sig på den maten. Då hade det inte legat framme. Det fanns affärer med matvaror som var öppna. Och ingen på filmen var undernärd eller såg ut att må dåligt av hunger. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-07 10:43:26 följande:
    Så alla officiella uttalanden av regeringar är extrem propaganda? Israel är ett demokratiskt land, en rättsstat. Och det är väldigt uppenbart, eftersom det ju finns extremt mycket kritik mot regeringen också. Det är mycket som folket inte gillar med den regeringen, men i en punkt håller de ihop: Att de är hotade till livet och måste försvara sig. 

En sak som är bra med många av Israels uttalanden - de presenterar en hel del fakta som faktiskt går att verifiera. Inte allt, inte ens folk i Israel kan veta allt om detaljerna. Det är ju så. Men en hel del där går att kolla upp. 
    Israel är apartheid, ett land som anklagas för folkmord, etnisk rensning och brott mot mänskliga rättigheter. Anklagas av ICJ och ICC har redan begärt att israeliska politiker ska arresteras för folkmord. Många andra mycket seriösa oberoende organisationer kommer med samma anklagelser och bevisen rapporteras i allt fler rapporter. Dina antaganden är bara svammel och gissningar.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-07 10:38:29 följande:
    Hur kan du bara påstå att jag inte skulle ha sett videon? Jag HAR sett den. Annars skulle jag väl inte kunnat se att den andra videon innehåller precis samma inspelning! Plus att jag har diskuterat innehållet. Det märks förstås om man inte gör det, även hos dig. 

Fullständigt sannslöst att påstå att jag länkar till "sionister". Det är en tysk journalist, som har suttit i FNs säkerhetsråd och som har varit på plats i många krisområden och har hjälpt till med humanitära insatser där. Därför säger han också att han har sett många folk som svälter, och det finns inga tecken på svält hos palestinierna. Och han tillhör ett parti, FDP (liberala, ungefär som liberala här), inte några "sionister". 

Al Jazeera är känd för att stödja Hamas. Det är Quatar som äger den, och Hamasledarna fick ju gömma sig i Quatar, tills de nyligen flyttades till Turkiet (och detta antagligen bara för att de är säkrare där - Natoland). 
    FN? Men FN är ju antisemitiskt har du ju påstått, jämte EU och påven och alla som påstår att Israel begår krigsbrott.

Är det det dåliga minnet som spökar igen eller andras läsförståelse återigen för du menar ju alltid något heeeelt annat?

Och vad hände med ditt berömda om det är sant så spelar det ingen roll vem som säger det? Det använder du lite som det passar din inställning för stunden.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-07 10:47:47 följande:
    Menar du på allvar att om det är risk för svält där (risk kan jag gå med på, full utvecklat svält som vissa påstår är det definitivt inte) att man då skulle levrera en massa ANNAT? Lite, visst. Tält, mediciner, m.m. Men det är klart att det måste vara mest mat.

Och vad har länken med detta att göra? Vatten, visst. Kanske fanns det Hamas där. Och det finns uppenbarligen ändå vatten. 
    Jag är fullständigt ointresserd av dina gissningar och "logiska" slutsatser. Du vägrar ju systematiskt ta till dig fakta och verkar lida av stora minnesvårigheter och frågar vad saker du felaktigt avfärdat som fejk har för relevans när du ställs inför obestridliga faktum att det inte alls är fejk.

IDF sprängde ett vattenverk och en israelisk soldat la ut videomaterial på sitt konto och du fortfarande två fingar i öronen och *lalalalala* nej, det har inte hänt, sedan det var Hamas och sedan hoppsan IDF men det har ingen relevans.

Uppenbarenlig finns det inte alls tillräckligt med vatten:

www.svt.se/nyheter/utrikes/israeliska-soldater-sprangde-vattenverk-i-rafah

Av bara denna artikel framgår att

"Vattensituationen i hela Gaza är fasansfull, det råder storskalig brist på rent vatten"

"Nu finns det inget vattenverk som kan förmedla vatten till de invånare som fortfarande är kvar i centrala och östra Rafah"

"En granskning som publicerades av BBC i maj visade att fler än hälften av alla vattenanläggningar i Gaza hade skadats eller förstörts."

"Infrastrukturen har drabbats av storskalig förstörelse. Tillgången på vatten minskar efter varje attack, vilken innebär att familjer och barn måste söka andra sätt att få tag på vatten, vatten som ofta är smutsigt"

Inte ens Israel själva anser att detta är OK:

"Enligt den israeliska tidningen Haaretz utreder IDF händelsen som ett misstänkt brott mot folkrätten. SVT har sökt den israeliska militären.

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-07 10:49:24 följande:
    Om folk skulle svälta så hade de kastat sig på den maten. Då hade det inte legat framme. Det fanns affärer med matvaror som var öppna. Och ingen på filmen var undernärd eller såg ut att må dåligt av hunger. 
    Vill du att jag ska posta bilder på matmarknader i Sudan? Måste ju räcka som "bevis" att ingen där svälter eller ens går hungrig...

Du verkar inte ens kunna föreställa dig att det ser lite olika ut i olika delar av ett land - att där det är sönderbombat är det en aningens lite mer obekvämt att vistas och att dessa människor därför har flytt området och packats ihop i andra delar av landet. Kallas internflyktingar.
  • Anonym (Antiextremist)
    Enligt Human Rights Watch (HRW) finns det flera bevis på att Israel avsiktligt använder svält som ett vapen i Gaza, vilket betraktas som ett krigsbrott. Här är de viktigaste bevisen som HRW presenterar i sin rapport från november 2024:

Uttalanden från israeliska tjänstemän
    Högt uppsatta israeliska tjänstemän har gjort offentliga uttalanden som tyder på en avsikt att tvångsförflytta och svälta ut Gazas befolkning.

Några exempel:
    Jordbruksminister Avi Dichter sa i november 2023: "Vi rullar nu ut Gazas Nakba".

President Isaac Herzog stated "There are no innocent civilians in Gaza".

Netanyahu "You must remember what Amalek has done to you". Referens till en citat ur Bibeln där man beordrar att döda alla amalekiterna (israeliternas fiende) inklusive deras barn.

Minister Yoav Gallant "We are fighting human animals" and threatened to "eliminate everything in Gaza".

Minister Amichai Eliyahu föreslog att förstöra Gaza med atombomb.

Revital Gottlieb "Flatten Gaza. Without mercy!"

Bezalel Smotrich " There are two million nazis in Gaza".

Andra ministrar har uttalat att Gazas territorium kommer att minska och att det är "vackert" att spränga och jämna Gaza med marken.

Systematisk förstörelse av infrastruktur
    HRW rapporterar att Israel avsiktligt har:
    Skadat eller förstört livsviktig infrastruktur som sjukhus, skolor, vatten- och energianläggningar, bagerier och jordbruksmark.

Blockerat leveranser av mat, vatten och bränsle till Gaza.

Aktuvt hindrat humanitär hjälp från att nå befolkningen och även beskjutit humanitära konvojer och arbetare.

Omfattande tvångsförflyttningar
    Över 90% av Gazas befolkning (1,9 miljoner av 2,2 miljoner) har tvingats fly sina hem.

Israel har utfärdat evakueringsorder som HRW menar inte garanterar säker passage för civila eftersom Israel bombarderar även de "säkra zonerna".

Humanitär kris
    Som ett resultat av Israels agerande rapporterar HRW:
    Barn har dött av undernäring och uttorkning.

I oktober 2024 beräknades 1,95 miljoner människor i Gaza lida av "katastrofal", "akut" eller "kris"-nivåer av matosäkerhet.

Det finns en överhängande risk för svält mellan november 2024 och april 2025 om konflikten fortsätter och humanitär tillgång begränsas.

HRW drar slutsatsen att Israels agerande är så omfattande, systematiskt och avsiktligt att det utgör krigsbrott och brott mot mänskligheten.

Organisationen menar att bevisen tyder på att Israel planerar att permanent förhindra palestinier från att återvända till Gaza, vilket kan likställas med etnisk rensning.

www.hrw.org/report/2024/11/14/hopeless-starving-and-besieged/israels-forced-displacement-palestinians-gaza

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism