• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 12:34:54 följande:
    Som du kanske förstår skriver Amnesty rapporter om alla som inte respekterar mänskliga rättigher och internationella lagar. Just därför skriver Amnesty om Israel. Israel är apartheid.

"
    "In a historic ruling the International Court of Justice has found multiple and serious international law violations by Israel towards Palestinians in the Occupied Palestinian Territory, including, for the first time, finding Israel responsible for apartheid. The court has placed responsibility with all states and the United Nations to end these violations of international law. The ruling should be yet another wake up call for the United States to end its egregious policy of defending Israel?s oppression of Palestinians and prompt a thorough reassessment in other countries as well."

www.hrw.org/news/2024/07/19/world-court-finds-israel-responsible-apartheid
    Lite om Amnesty, och lite om "svälten" i Gaza. 

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-06 18:53:46 följande:
    Lite om Amnesty, och lite om "svälten" i Gaza. 
    Extrem sionistisk propaganda med mycket starka kopplingar till Israel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-06 18:32:32 
    Och hur vet man att det är Gaza? Kan vara Jemen eller Syrien. Videomaterialet som jag länkat till - där kan man vara ganska säker på att det är Gaza. 
    Du har inte ens sett videon. Om du kan länka till sionister och rasister borde det inte vara ett problem heller att lita på Al Jazira. 
  • Anonym (Antiextremist)

• Anonym (Antiextremist)

• nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-06 08:27:04 följande:
    Jaha. Är det någon av er som vet detta exakt? Bara en retorisk fråga, det kan ni inte veta. Så, det är klart att jag gör en uppskattning här. När människor påstås svälta - tror du inte att man då tar in mest mat? Det är därför jag utgår ifrån att det är mer än 50 %.

Och det är ganska oseriöst av svt att publicera något som om det vore en verifierad nyhet, när det kommer från någon palestinier som har låst sitt konto på sociala medier efter att ha publicerat videon. Allt tyder ju på att det är fejk. 
    "Uppskattning" Hahaha! Just en skön omskrivning för fullständigt hittepå.

Måste vara Hamas gren av IDF/Armored Corps *ironi*

Det kom alltså från en ISRAELISK soldat. Dina inlägg är bortom pinsamma!

www.haaretz.com/israel-news/2024-07-29/ty-article/.premium/idf-commanders-gave-order-to-blow-up-rafah-reservoir-army-suspects-breach-of-intl-law/00000190-fd90-d5ef-a5fe-ff9ec3ea0000

Allt tyder på att du har huvudet i ett moln.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-06 08:30:42 följande:
    JO, det är just det! Inte från egentligen betydelsen förstås, men de menar visst så. 
    Fel igen.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2024-12-06 16:09:38 följande:
    Titta på videon jag länkade till så ser du att det finns massor med mat, vatten och gott om mobiltelefoner, vilket tyder på att de har el. 

Han säger också på videon - när de vill påstå att barn svälter så visar de ett barn med en muskelskjukdom. 

Det finns svält - i andra delar av världen, men inte i Gaza. 
    Var såg du "massor med mat" i videon? På ett bord syntes ett fat. Inte direkt dignade stånd. Visst finns det mat, men den räcker inte.

tv.aftonbladet.se/video/377945/bilderna-visar-oekande-desperationen-i-gaza
  • nattuw
    KillBill skrev 2024-12-06 21:45:40 följande:
    Världen måste vakna.
    Den evige juden del 2.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism