• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 08:47:01 följande:
    Amnesty har på samma sätt skrivit rapporter om tex Hamas och Ryssland. Anledningen till att Amnesty beskyller Israel för folkmord är helt enkelt att Israel ägnar sig åt just folkmord.

Israel dödar civila medvetet och systematiskt.
    Kanske bör du också kolla på vad folk ifrån Gaza publicerar på sociala medier. Både svälten och "folkmorden" syns inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 12:47:20 följande:
    3. Gaza har varken vatten, mat eller electricitet och särskillt inte från Israel. Israel blockerar hjälpen. Just därför ska Netanyahu gripas. 
    Titta på videon jag länkade till så ser du att det finns massor med mat, vatten och gott om mobiltelefoner, vilket tyder på att de har el. 

Han säger också på videon - när de vill påstå att barn svälter så visar de ett barn med en muskelskjukdom. 

Det finns svält - i andra delar av världen, men inte i Gaza. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-06 15:59:20 följande:

Om någon vill se hur "svälten" ser ut i Gaza - det finns uppenbarligen gott om videon som laddas upp på sociala medier AV folk i Gaza. Jag har själv inte någon X eller tictoc, men jag den här kommentaren av en tysk journalist på olika filmer från Gaza, daterat för 4, 5 dagar sedan (för 4, 5 dagar sedan i Gaza alltså). Det verkar finnas gott om mat, både i Gaza stad, i Khan Yunis, m.m. Det finns mat överallt! Det är tyvärr på tyska, men det är ju bilderna som är intressanta.

Det är pinsamt att du litar mer på simpla bloggare, bekanta från Israel, partiska israeliska källor och högerextremister som Björn Söder än på stora,  internationella, opartiska organisationer som finns just för att skydda mänskliga rättigheter och informera. Och du brukar ju själv anklaga alla pålitliga källor med att påstå att information är "fejk" eller "bilderna är gamla" 😄
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-06 16:05:33 följande:
    Kanske bör du också kolla på vad folk ifrån Gaza publicerar på sociala medier. Både svälten och "folkmorden" syns inte. 
    Varsågod fröken. Hur Israel svälter folk i Gaza.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-06 16:09:38 följande:
    Titta på videon jag länkade till så ser du att det finns massor med mat, vatten och gott om mobiltelefoner, vilket tyder på att de har el. 

Han säger också på videon - när de vill påstå att barn svälter så visar de ett barn med en muskelskjukdom. 

Det finns svält - i andra delar av världen, men inte i Gaza. 
    Varsågod. Tom BBC som är starkt proisraelisk media rapporterar det som inte går att dölja.
  • Anonym (Antiextremist)

• Anonym (Antiextremist)

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 16:30:29 följande:
    Varsågod fröken. Hur Israel svälter folk i Gaza.
    En Aljazeera-propaganda video. Ser du inte skillnaden mellan en video som har producerats i Quatar, av ett regim som stödjer Hamas, och som har gjorts speciellt för att försvara ett narrativ och genuina inspelningar av genomsnittligt folk på Gaza? Det senare har ju filmats och laddats upp av FOLK I GAZA. Utan något speciellt syfte, och antagligen utan tanke på att det motsäger narrativet som man vill hävda. 

Och igen ett barn där inte svält är orsaken! Kanske snarare förorenad vatten, eftersom mamman berättar att barnet har haft diarré länge (ett spädbarn lever inte längre än några dagar med detta. Och hon berättar att hon har använt välling (som måste blandas med vatten och det vattnet måste kokas). Jag uppmanar alla mammor att kolla vad hon säger. Det låter inte vettigt.  

Och läkare har ljugit för att försvara Hamas tidigare. Många är Hamasmedlemmar. Och så mycket som är satt i fel sammanhang. Inspelning av vad Netanyahu sa om att bockera Gaza. Det var ju bara någon eller några dagar. Inte mer än symbolisk. 

Och hur vet man att det är Gaza? Kan vara Jemen eller Syrien. Videomaterialet som jag länkat till - där kan man vara ganska säker på att det är Gaza. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 16:32:37 följande:
    Varsågod. Tom BBC som är starkt proisraelisk media rapporterar det som inte går att dölja.
    Skojar du? BBC är känd för att vara ANTI-Israel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-06 16:35:51 följande:
    SAMMA video.....Al Jazeera, inte BBC.Ursprungligen i alla fall. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism