• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-17 22:34:15 följande:

Det är det här som är sionism idag. Roffa ALLA palestinska områden. Och många svenska sionister stödjer det.

Det är inte antisemitism att kritisera det och säga att det är rofferi. 

Det här är en person som knappt någon i Israel ville ha i regeringen och som många tusentals har demonstrerat emot. Vad en sån extremist säger speglar förstås inte vad israeler tycker. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 09:21:04 följande:
    Jag anar extrema åsikter.

Så, du menar att det är antisemitiskt att ifrågasätta Torah? Menar du att det som står i Torah ska vara lag och ska styra vem som har rätt att ta över vissa omrpåden och vad som är rätt och vad som är fel? Ska man applicera det på samma sätt till alla andra religösa böcker, typ Koran eller gäller det bara Torah?
    Kul att vi är överens om din första mening.

Jag bryr mig inte om Torah, jag skrev vad sionismen handlar om och varför antisionism är liktydigt med ett krav på att Israel skall utplånas, inget annat.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-11-18 10:29:22 följande:
    Kul att vi är överens om din första mening.

Jag bryr mig inte om Torah, jag skrev vad sionismen handlar om och varför antisionism är liktydigt med ett krav på att Israel skall utplånas, inget annat.
    Du verkar inte kunna svara på mina högst relevanta frågor och kan inte stå för dina åsikter.

Det var du själv som tog upp Torah och dess betydelse inom sionismen, och du verkar inte ha något emot att religösa böcker används som lag som ger rättighter. Jag ville bara att du ska redovisa ditt resonemang på ett seriöst sätt. Men du duckade, igen. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 10:54:21 följande:
    Du verkar inte kunna svara på mina högst relevanta frågor och kan inte stå för dina åsikter.

Det var du själv som tog upp Torah och dess betydelse inom sionismen, och du verkar inte ha något emot att religösa böcker används som lag som ger rättighter. Jag ville bara att du ska redovisa ditt resonemang på ett seriöst sätt. Men du duckade, igen. 
    Jag duckar inte någonting - jag förklarar exakt varför antisionism innebär ett krav på Israels utplåning.

Referensen till Torah förklarar judarnas önskan om ett hemland i området men säger inte nödvändigtvis något om var gränserna skall gå. Det är ingen lag. FN:s delningsplan uppfyllde denna önskan likaväl som den uppfyllde arabernas önskan om ett eget land. 

Hur är det nu: Är du sionist eller vill du verka för Israels utplåning, dvs antisionist?
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-11-18 11:43:11 följande:
    Jag duckar inte någonting - jag förklarar exakt varför antisionism innebär ett krav på Israels utplåning.

Referensen till Torah förklarar judarnas önskan om ett hemland i området men säger inte nödvändigtvis något om var gränserna skall gå. Det är ingen lag. FN:s delningsplan uppfyllde denna önskan likaväl som den uppfyllde arabernas önskan om ett eget land. 

Hur är det nu: Är du sionist eller vill du verka för Israels utplåning, dvs antisionist?
    Jo då. Du duckar hela tiden och står inte för dina åsikter. Jag har inget emot att judar ska ha ett eget land men är inte sionist eftersom jag anser att det är fel att olagligt anektera andras områden, fördriva urbefolkningen och bygga olagliga bosättningar inom deras områden.

Jag noterar att du fortfarande inte inte svarar på mina frågor.
    Så, du menar att det är antisemitiskt att ifrågasätta Torah? Menar du att det som står i Torah ska ska styra vem som har rätt att ta över vissa omrpåden och vad som är rätt och vad som är fel? Ska man applicera det på samma sätt till alla andra religösa böcker, typ Koran eller gäller det bara Torah?
  • Anonym (Asdfg)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-17 09:36:13 följande:

Här är ett exempel på hur antisemitismen missbrukas. Israeliska fanns/huliganer skapar kaos i Amsterdam, sjunger rasistiska ramsor om araber och hyllar folkmord och mord på palestinska barn. När nederländska huliganer svarar också med huliganism, förvandlades plötsligt de israeliska huliganerna till offer för antisemitism och det skapas rubriker över hela världen.
    Netanyahu kallade händelsen för "Kristallnatten".  Är inte det antisemitiskt att på det sättet bagatelisera förintelse? 

Att sjunga "det behövs inga skolor i Gaza eftersom det inte finns några barn" där är hets mot folkgrupp. Hur kommer det sig att dessa israeliska fans inte åtalas och straffas, varken i Israel eller i Nederländerna.

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/B06pPv/netanyahu-intog-forstaplatsen-i-hycklad-upprordhet

"Om det inte vore för Israels dagliga krigsförbrytelser  och outtröttliga massmord mot den försvarslösa civilbefolkningen i Gaza, där sjuttio procent av de tiotusentals likviderade är kvinnor och barn, skulle huliganbråket i Amsterdam knappast ha skapat mer uppmärksamhet utanför lokalpressen än notiser på sportsidorna. Då skulle de israeliska fotbollshuliganerna i Amsterdam ha betraktats som fotbollshuliganer. Med säregen diskriminering beskrevs de nu i stället som judar och därmed automatiskt offer i stället för gärningsmän."

Bra inlägg! Helt galet att vissa judiska extremister beter sig som svin men är väldigt snabba på att dra på offerkoftan!

Att sjunga om att det är trevligt att palestinska barn dör pga deras fruktansvärt hemska ledare Netanyahu (som med sitt elaka utseende lätt hade kunnat spela satan själv i Hollywood efter avslutad politisk karriär- med sitt agerande spelar han iofs redan djävulen ) är inte ett dugg bättre än att sjunga antisemitiska verser!

Israel behöver en ny ledare. Alla normala israeler hatar honom och vill se maktskifte.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-11-18 09:23:54 följande:
    Fullständigt löjligt! INGEN muslimsk kvinna blir attackerad för slöja. 
    Det som är löjligt är att du som kvinna verkar inte stå för alla kvinnors rättigheter.

Muslimska kvinnor i Sverige utsätts för både verbala och fysiska attacker, ofta på grund av att de bär hijab.

Dessa kvinnor är måltavlor för antimuslimskt hat och diskriminering, vilket skapar en alarmerande situation.

Forskning visar att islamofobi och negativa attityder mot muslimer är mycket utbredda i Sverige, vilket bidrar till diskriminering och hatbrott.

Det finns också kritik mot den västerländska feminismen för dess bristande stöd till muslimska kvinnor som utsätts för dessa attacker.

Det här är exakt samma sak som när judarna atackeras för att de bär davidstjärna. 

"
    Kvinnan har sedan tidigare anmält en misshandel som ska ha ägt rum förra fredagen. Kvinnan, som är gravid, blev då misshandlad på en parkering i Farsta i Södra Stockholm.

Hon har uppgett att det var en okänd man som började dra i hennes slöja samtidigt som han skrek ?såna som du ska inte vara här?. Mannen ska därefter ha dunkat hennes huvud mot en bil så att hon förlorade medvetandet."

• Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-18 11:57:30 följande:
    Jo då. Du duckar hela tiden och står inte för dina åsikter. Jag har inget emot att judar ska ha ett eget land men är inte sionist eftersom jag anser att det är fel att olagligt anektera andras områden, fördriva urbefolkningen och bygga olagliga bosättningar inom deras områden.

Jag noterar att du fortfarande inte inte svarar på mina frågor.
    Så, du menar att det är antisemitiskt att ifrågasätta Torah? Menar du att det som står i Torah ska ska styra vem som har rätt att ta över vissa omrpåden och vad som är rätt och vad som är fel? Ska man applicera det på samma sätt till alla andra religösa böcker, typ Koran eller gäller det bara Torah?
    Jaha - var vill du att judarnas land skall ligga då? Antingen vill du att det skall finnas ungefär i de områden som nämns i Torah, i vilket fall du är sionist, eller om du är antisionist innebär det att du kräver Israels utplåning. 

Det är en ren definitionssak, vilket jag förklarade redan för ett antal inlägg sedan.
  • Anonym (Asdfg)
    Mentat skrev 2024-11-18 11:43:11 följande:

Fast Israel har inte hållit sig till FNs delningsplan.

Som första och förmodligen enda folk att bli tilldelade land borde israeler när landet bildades visat stor tacksamhet och gett fan i att ockupera mer land och trakassera de som redan bodde där!
  • Anonym (Asdfg)
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-18 09:35:41 följande:

Antisionister vill inte att judarnas eget land i Mellanöstern ska finnas. 
    Antisemiter vill inte att judarna ska finnas. 

Man kan också vara tex anti den Israeliska regeringen eller anti extrema riktningar av sionism, detta är något annat. 

Zionism, Jewish nationalist movementwith the goal of the creation and support of a Jewish national state in Palestine, the ancient homeland of the Jews (Hebrew: Eretz Yisra?el, ?the Land of Israel?). 
    https://www.britannica.com/topic/Zionism

Så alla trevliga och normala israeler är själva antisionister för att de ej stödjer den extremistiska sionismen?
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism