• Anonym (Farmors råd)

Stämmer det här (Bra män är upptagna)

Det här är väl berättade farmor för mig att alla bra män är upptagna efter 25 så om man vill ha en bra man MÅSTE man lägga an på en upptagen man och man skall hålla sig borta från ungkarlar om de är över 25. Farmor var gift flera gånger vilket hon sa stödde hennes resonemang (Lyssna på mig jag har varit gift flera gånger din mamma har bara varit gift med din pappa ingen annan) och hade väldigt mycket olika livs- och relationsråd som mamma blev jätteupprörd över. En del var rätt galna som att ju sämre än kvinna är i sängen ju bättre är hon på att laga mat och hon själv hade aldrig lagat mat utan ätit ute eller haft hushållerska som lagade mat.

Men vi tar detta...ligger det något i det? Är alla bra män upptagna efter 25 och man måste försöka stjäla en man från en annan kvinna för att få en bra man?

• Svar på tråden Stämmer det här (Bra män är upptagna)
  • Anonym (gg)

Kanske, men många dåliga män är också upptagna.

• Xenia
    Anonym (Farmors råd) skrev 2024-11-16 00:11:15 följande:
    Var :(

Hon var en speciell dam, hon lämnade min pappa hos sina föräldrar, sedan reste hon runt i Europa och var gift flera gånger sedan träffade hon en svensk man igen och kom tillbaks till Sverige. Hon har aldrig jobbat (vad jag vet) och aldrig gjort hushållsarbete heller (sa hon).

Hon hade en massa roliga råd, en del smarta, en del väldigt...konstiga.

Det är inte farligt att röka om man röker med stil. Det är stressrökning när man väntar på bussen till jobbet tidiga morgnar som skadar, inte om man är rik och lycklig och röker med stil i en fin salong. Hon hade samma åsikt om alkohol. mamma blev så sur när hon rökte inomhus hos oss.

Ju bättre en kvinna är på att laga mat ju sämre är hon i sängen, och hon hade aldrig lagat sin egen mat.

Jag skulle inte plugga, det var onödigt, det är viktigare att vara söt.

Jag skulle inte bry mig om pojkarna i skolan, har jag någon stilig lärare så tyckte hon att det var en bra match...då gick jag i högstadiet.

Man skall aldrig gå upp för att klockan ringer väckarklockor är för karlar man skall somna om när den ringer och bara gå upp när man själv vill gå upp.

Man skall inte ha för mycket sex med sin man för då anstränger han sig inte för en men man skall heller inte ha för lite för då vänstrar han.
    Vad menas med en "bra" man? Det verkar som din farmor menar en "rik man".

Sorry, men din farmor låter som en äkta golddigger och lat dessutom. Hon jagade rika män, så rika att de kunde anställa kokerskor. Hon hade inget arbete och lagade inte mat, vad gjorde hon egentligen om dagarna?

Som sagt, att bara vara söt det låter verkligen som 1950-talet och tidigare. Farmor tycker tydligen att det viktigaste är att vara söt för då kan man haffa en rik man och sedan lata sig och leva i lyx resten av livet. En "bra" dvs rik man bryr sig bara om utseendet på den han väljer. Dåligt råd, det finns så många söta flickor och vad gör den söta flickan om mannen en dag skiljer sig från henne? På farmors tid behövde mannen betala underhåll till sin frånskilda fru, me inte i dag.

Vad är en bra kvinna då? Ja, jag skulle säga att det är en som tar väl hand om sina barn, det gjorde ju inte din farmor. Vad tyckte din farfar då om sin förlupna hustru? Vad tycker din far om sin mor som övergav honom?

Vad matlagning och sex har med varandra att göra fattar jag inte. Låter som en förevändning för att slippa laga mat.

Nej, inga av farmors råd tycker jag är goda. Hon låter verkligen speciell.

Men det är klart att ju äldre man blir desto mindre urval har man. Så ur den synpunkten är det bra att man gifter sig i 25-årsåldern och skaffar barn innan man fyllt 30 år.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Malin) skrev 2024-11-16 16:01:43 följande:
    Vet inte om jag håller med. Visst finns det såna par men också de som träffats tidigt men sedan växt ifrån varann och separerat. När de sen i 40-årsåldern träffar en ny är de mogna och relationen håller livet ut.

Kan också vara bra att leka av sig under studieperioden, då slipper man sakna det man missat om man binder sig tidigt.

Farmors råd om att man ska se söt ut istället för att plugga var sällsynt dåligt. De som gjorde det i skolan är idag ensamma mammor som går på socialbidrag...
    Jag träffade min man på universitetet, vid tjugo år har man ju kommit en bit på väg på sin utbildning och har hunnit leka av sig, åtminstone jag hade det. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-16 18:06:23 följande:
    Mannen har alltid det huvudansvaret. Kvinnan kan bli utbränd vilken dag som helst.
    Det är faktiskt sant, kvinnor bränns ut idag i väldigt hög grad. Kvinnors sjukskrivningar för stress och utbrändhet  har ökat enormt. 
  • Freddie K
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-16 18:06:23 följande:
    Mannen har alltid det huvudansvaret. Kvinnan kan bli utbränd vilken dag som helst.
    Och det kan inte mannen bli? Jag tror på ett jämnställt förhållande där båda gör lika mycket och tar lika mycket ansvar. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 05:21:00 följande:
    Och det kan inte mannen bli? Jag tror på ett jämnställt förhållande där båda gör lika mycket och tar lika mycket ansvar. 
    Ok, det är en anledning till att du är singel. 
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 05:21:00 följande:
    Mannen kvinnan vill ha kan inte bli utbränd. Jag är själv en sådan man och kan inte bli utbränd.
  • Freddie K
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-17 06:21:56 följande:
    Ok, det är en anledning till att du är singel. 
    Tror du inte att det finns de som delar mina värderingar?
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-17 06:24:10 följande:
    Mannen kvinnan vill ha kan inte bli utbränd. Jag är själv en sådan man och kan inte bli utbränd.
    Alla kan bli utbrända och kvinnan vill nog inte heller ha en man som är utbränd och som bara sitter på soffan och kollar på tv.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Man 9)

Det beror väl på vad som är en bra partner, 
    De som kan anpassas sig å föra en dialog kan i större utsträckning va upptagna.

• Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 06:26:56 följande:
    Tror du inte att det finns de som delar mina värderingar?
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-17 06:24:10 följande:
    Alla kan bli utbrända och kvinnan vill nog inte heller ha en man som är utbränd och som bara sitter på soffan och kollar på tv.
    Ja och nej.
    Om man har kontroll över sitt liv blir man inte utbränd. Utbrändhet är en konsekvens av felaktig livsstil under lång tid.

Kvinnor delar inte de värderingarna rent biologiskt. Därför blir det problematiskt om du träffar en kvinna och förväntar dig att hon ska vara en räddningsplanka åt dig, på samma sätt som hon förväntar sig att du ska vara en räddningsplanka åt henne.

Såg till exempel ett reality-program där mannen var flygrädd och på deras första resa hoppade upp i kvinnans knä och ville bli tröstad. Det innebar slutet för den relationen. Hade däremot rollerna varit omvända hade relationen stärkts.
Svar på tråden Stämmer det här (Bra män är upptagna)