• Anonym (Farmors råd)

Stämmer det här (Bra män är upptagna)

Det här är väl berättade farmor för mig att alla bra män är upptagna efter 25 så om man vill ha en bra man MÅSTE man lägga an på en upptagen man och man skall hålla sig borta från ungkarlar om de är över 25. Farmor var gift flera gånger vilket hon sa stödde hennes resonemang (Lyssna på mig jag har varit gift flera gånger din mamma har bara varit gift med din pappa ingen annan) och hade väldigt mycket olika livs- och relationsråd som mamma blev jätteupprörd över. En del var rätt galna som att ju sämre än kvinna är i sängen ju bättre är hon på att laga mat och hon själv hade aldrig lagat mat utan ätit ute eller haft hushållerska som lagade mat.

Men vi tar detta...ligger det något i det? Är alla bra män upptagna efter 25 och man måste försöka stjäla en man från en annan kvinna för att få en bra man?

• Svar på tråden Stämmer det här (Bra män är upptagna)
  • Freddie K
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-17 06:41:30 följande:
    Ja och nej.
    Om man har kontroll över sitt liv blir man inte utbränd. Utbrändhet är en konsekvens av felaktig livsstil under lång tid.

Kvinnor delar inte de värderingarna rent biologiskt. Därför blir det problematiskt om du träffar en kvinna och förväntar dig att hon ska vara en räddningsplanka åt dig, på samma sätt som hon förväntar sig att du ska vara en räddningsplanka åt henne.

Såg till exempel ett reality-program där mannen var flygrädd och på deras första resa hoppade upp i kvinnans knä och ville bli tröstad. Det innebar slutet för den relationen. Hade däremot rollerna varit omvända hade relationen stärkts.
    Man kan ha kontroll över sitt liv och ändå bli utbränd. Det tror jag i alla fall. Det hände en kollega till mig.

Den traditionella rollen som mannen har är att försörja kvinnan och vara en stark figur, men tiderna har förändrats. Det kan finnas många anledningar till varför jag är singel, men jag vet vad jag vill ha och inte vill ha. 
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • blueblue

Det ligger en del sanning i detta. 
    jag tror dock inte det har med åldern att göra utan mer med förhållande tiden och historiken hos båda könen. 
    Det är nog snarare så att en bra Man är en bra Man så länge som Kvinnan är en bra Kvinna i ett förhållande. 
    Att sno någon annans Man betyder inte att mannen är dålig, det betyder inte heller att kvinnan som inleder kontakt är dålig. 
    Att inleda en ny kärleksrelation oavsett status kräver ett tvåsidigt intresse vilket inte är en indikation på om någon är dålig, snarare att den upptagnes nuvarande situation inte är så bra. 

Varje individ ansvarar för sina handlingar och jag anser att det är absolut inte fel att ta en kontakt med någon som är upptagen. Den som är upptagen har all rätt att säga Nej oavsett kön. 

• Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 06:47:16 följande:
    Man kan ha kontroll över sitt liv och ändå bli utbränd. Det tror jag i alla fall. Det hände en kollega till mig.
    Nej, det kan man inte. Då har man inte kontroll. Din kollega hade fel livsstil under lång tid. Därför blev hon utbränd.

Om man har förmågan att granska sin egen livsstil kan man inte bli utbränd.

Om man däremot aldrig ger sig själv tid för hjärnan att vila, struntar i psykisk återhämtning, struntar i att sova. Ständigt stressar upp sig. Och detta under lång tid. Ja, då kan man bli utbränd.
  • Freddie K
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-17 06:54:50 följande:
    Nej, det kan man inte. Då har man inte kontroll. Din kollega hade fel livsstil under lång tid. Därför blev hon utbränd.

Om man har förmågan att granska sin egen livsstil kan man inte bli utbränd.

Om man däremot aldrig ger sig själv tid för hjärnan att vila, struntar i psykisk återhämtning, struntar i att sova. Ständigt stressar upp sig. Och detta under lång tid. Ja, då kan man bli utbränd.
    Jag håller inte riktigt med, men vi släpper det, tycker jag. 
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 06:47:16 följande:
    Den traditionella rollen som mannen har är att försörja kvinnan och vara en stark figur, men tiderna har förändrats. 
    Vi har i princip sanna gener idag som för 10000 årsedan. Kvinnors biologiska attraktion har samma ursprung. Hon vill ha någon som stärker henne. Allt annat är att utsätta henne och hennes framtida barn för fara.

Som pojke och senare man behöver man således förbereda sig på detta och bygga sig stark. Så stark så att man tryggt och ärligt faktiskt kan konstatera att man stärker kvinnan man vill inleda en relation med. Det i sig ger en självsäkerhet som attraherar kvinnor.
  • Freddie K
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-17 07:04:21 följande:
    Vi har i princip sanna gener idag som för 10000 årsedan. Kvinnors biologiska attraktion har samma ursprung. Hon vill ha någon som stärker henne. Allt annat är att utsätta henne och hennes framtida barn för fara.

Som pojke och senare man behöver man således förbereda sig på detta och bygga sig stark. Så stark så att man tryggt och ärligt faktiskt kan konstatera att man stärker kvinnan man vill inleda en relation med. Det i sig ger en självsäkerhet som attraherar kvinnor.
    Att vi har samma gener idag som för 10.000 år sen, det kan jag hålla med om, men samhället har förändrats. Idag upplever jag i alla fall kvinnorna starkare och mer självgående. Många kvinnor behöver ingen man för att försörja de eller ta hand om de. Det klarar de så bra själva. 
  • Anonym (Mannen)
    Freddie K skrev 2024-11-17 07:08:35 följande:
    Att vi har samma gener idag som för 10.000 år sen, det kan jag hålla med om, men samhället har förändrats. Idag upplever jag i alla fall kvinnorna starkare och mer självgående. Många kvinnor behöver ingen man för att försörja de eller ta hand om de. Det klarar de så bra själva. 
    Att kvinnor blivit starkare har inte förändrat att de väljer starka män.

Däremot har det ökat kraven på männen att inte bara vara ekonomiskt starka utan att dessutom vara socialt, psykiskt och fysiskt starka.

En man som i dagens samhälle är väl rustad för ett förhållande är ekonomisk, socialt, psykiskt och fysiskt stark. 
  • Anonym (Man)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-17 06:41:30 följande:
    Såg till exempel ett reality-program där mannen var flygrädd och på deras första resa hoppade upp i kvinnans knä och ville bli tröstad. Det innebar slutet för den relationen. Hade däremot rollerna varit omvända hade relationen stärkts.
    Det som är grejen är att detta inte går att tänka bort bara för att vi vill ha en fin värdegrund och allt ska vara jämlikt. Dom flesta kvinnor tappar intresset i en liknande situation. Medan, precis som du säger, relationen stärks om kvinnan är öppen med sin flygrädsla. 
  • Anonym (Jolene)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-11-16 19:52:33 följande:
    Mycket snack. Du kan gilla det eller inte men det är sådana män kvinnor väljer. 

Och med rätta. Ensamstående kvinnor är en mycket utsatt grupp i samhället. De behöver en stark man omkring sig.
    Ändå kämpar många idag hellre utan en man.

Vad säger det om kvaliteten på män vad gäller att bidra och försörja? En del försörjer bara sina egna hobbies eller dryckesvanor medan det klagas för att barn faktiskt behöver vinterkläder och skor som passar.
  • Anonym (Man)
    Anonym (Jolene) skrev 2024-11-17 09:00:43 följande:
    Ändå kämpar många idag hellre utan en man.

Vad säger det om kvaliteten på män vad gäller att bidra och försörja? En del försörjer bara sina egna hobbies eller dryckesvanor medan det klagas för att barn faktiskt behöver vinterkläder och skor som passar.
    Om man hittar män som bara försörjer sina egna dryckesvanor så letar man nog i fel sällskap.

I och med att kvinnor steppat upp arbetsmässigt och har samma möjligheter som män, så ställs ännu högre krav på män eftersom kvinnor generellt sett vill ha en man på samma nivå eller bättre än sig själv.

Män däremot har inga problem med att välja en kvinna som dom mer kan stötta upp. Dock är män mer intresserade av kvinnor som ser bra ut.
Svar på tråden Stämmer det här (Bra män är upptagna)