• Anonym (förvirrad)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

jag är bjuden på bröllop i sommar, som en av få brudtärnor. Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen, men ändå ska jag vara tärna vilket jag kan tycka är konstigt. Ingen officiell inbjudan har kommit än men jag frågade om det ingår +1 för folk med partner och fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför. men Att vissa andra par är bjudna tillsammans. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då jag tar väldigt illa upp men inte vågar säga något mer för det riskerar tas emot dåligt. Jag trodde att man inte splittar på par. Vi har vart med varandra i 4+ år och min kille är ingen främling för brudparet direkt. respekteras inte vår relation? Bör man inte som tärna få ta med sin partner och trygghet? Jag känner ingen annan som ska gå

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2024-11-15 13:45:10 följande:
    Att inte kunna följa vanlig vett och etikett handlar inte om tyckande. Det är liksom av eller på.
    Verkar inte så 😅 Det är väl ganska tydligt i denna tråd att folk har olika uppfattninga.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2024-11-15 13:45:10 följande:
    Att inte kunna följa vanlig vett och etikett handlar inte om tyckande. Det är liksom av eller på.

Vill lägga till bara.. oavsett vad etikett säger, så råder det skilda åsikter hos ?experter? och folk flest, angående just denna känsliga fråga. Verkar lite som två poler känns det som. 

Kanske att jag menar att det inte alltid är fel att inte följa etikett då 🤔 Vet inte om jag tyckte det i början av tråden, men tycker det nu i alla fall 😅 kanske jag har lärt något om temat, och mig själv här 🤷?♀️haha

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 13:54:16 följande:
    Verkar inte så 😅 Det är väl ganska tydligt i denna tråd att folk har olika uppfattninga.
    Nja, jag tycker majoriteten här tycker att man ska följa vett och etikett och att TS sambo också skulle blivit bjuden.
    Några tycker, inklusive du, tycker att vett och etikett är upp till var och en.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-15 14:34:55 följande:
    Nja, jag tycker majoriteten här tycker att man ska följa vett och etikett och att TS sambo också skulle blivit bjuden.
    Några tycker, inklusive du, tycker att vett och etikett är upp till var och en.

Då har du antagit lite fel angående vad jag tycker. 

Jag tycker att vett och etikett är bra att utgå ifrån, men att det inte finns någon regel utan undantag.

Själva bjöd vi par, även de milt tveksamma respektive. Men hade de varit grovt tveksamma, t.ex. att de alltid slåss på fyllan, eller att det ALLTID blir dålig stämning när hen närvarar, så hade vi med gott samvete bara bjudit vår kära vän, utan partner.

Möjligtvis en snar majoritet här i tråden. Men vet inte om det stämmer överens med tyckande i övriga samhället..

Det råder också skilda meningar om vad ett etablerat par är. Somliga menar att det är par där partner är etablerad i relationen till brudparet, alltså att man inte bara umgås med sin vän, men som par.

Andra menar att det är längden på förhållandet till paret.

Också har vi de som tycker att bara gifta par kan räknas som etablerade.

Så verkar inte vara så svart och vit..

• molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 13:33:00 följande:
    oj, nu upprepar du bara dig själv. Redan svarat på :)
    Ja,det har jag missat,i så fall.
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-15 18:12:25 följande:
    Ja,det har jag missat,i så fall.

Ja, börjar bli lång tråd 😅

Men skrev något i stil med att jag ?inte tyckte att brudparet nödvändigt har brytit etikett (då frågan om vad som är ett etablerat par är lite oklart). De bjuder de de vill ha där. Tråkigt för den som inte blir bjuden, men så är det. Man kan inte alltid bli bjuden på allas kalas.?

Och om man nu tycker att någon annan bryter etikett, varför ska man då själv göra det? Är man inte bara lika ?dålig? då? Tycker argumentet känns lite barnsligt, ?ja men dom då?..

• HSL7510
    Är inte jättenära vänner längre

dåså släpp det, Säg som det känns. 

Nej tack , eller tackar nej till att vara tärna. 

kommer kännas bra väl efteråt !
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 18:53:16 följande:

Ja, börjar bli lång tråd 😅

Men skrev något i stil med att jag ?inte tyckte att brudparet nödvändigt har brytit etikett (då frågan om vad som är ett etablerat par är lite oklart). De bjuder de de vill ha där. Tråkigt för den som inte blir bjuden, men så är det. Man kan inte alltid bli bjuden på allas kalas.?

Och om man nu tycker att någon annan bryter etikett, varför ska man då själv göra det? Är man inte bara lika ?dålig? då? Tycker argumentet känns lite barnsligt, ?ja men dom då?..

Nu är det ju så att TS skulle vara tärna.
    Och man brukar välja någon som står en nära som tärna.
    Då bjuder man även dennas partner.
    Bruden har dessutom ifrågasatt deras vänskap bara någon månad innan bröllopet.
    Då förstår jag att TS undrar varför hon ens skulle gå på bröllopet själv och dessutom vara tärna.
    Men vi får nog helt enkelt enas om att vara oeniga i den här frågan.
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-15 19:05:58 följande:
    Nu är det ju så att TS skulle vara tärna.
    Och man brukar välja någon som står en nära som tärna.
    Då bjuder man även dennas partner.
    Bruden har dessutom ifrågasatt deras vänskap bara någon månad innan bröllopet.
    Då förstår jag att TS undrar varför hon ens skulle gå på bröllopet själv och dessutom vara tärna.
    Men vi får nog helt enkelt enas om att vara oeniga i den här frågan.
    Ja, vi får nog det 🤝 🙂 Trevlig helg!
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 19:33:37 följande:
    Ja, vi får nog det 🤝 🙂 Trevlig helg!
    Detsamma till dig. Glad
  • Anonym (nära vänner)

Bra gjort av dig TS att våga tacka nej. Det verkar ju som att pengar var anledningen till att hon inte ville bjuda din partner. 
    Min åsikt är att man alltid bjuder etablerade par. (om personen inte beter sig illa)
    Om man dessutom vill att gästen ska vara tärna, då kan man inte vara så snål att man inte bjuder partnern. Vill man ha något får man väl ge något tillbaka. 
    Låter som att blivande bruden tycker om att ta folk för givet. Ena dagen ifrågasätter man vänskapen och andra dagen så frågar man om samma person vill vara tärna. Och blir besviken när man får nej. (Lösningen är ju att hon fixar en plats till och beställer in lite mer mat o dryck och skär ned på någon annan kostnad men hon kanske inte är den som kan tänka sig att ändra sig.)

Lite konstigt på bröllop när man inte känner så många där och det flesta andra får ha sin partner med sig. Och folk undrar kanske, jaha är du singel eller jaha nämen varför kom inte din man/sambo då...svar nej, han blev inte bjuden...jaha nämen va konstigt! (För att dom skulle spara pengar och inte känner honom så väl.) Samtidigt som dom anser sig känna vännen såväl att hon ska få vara tärna till och med!? Det går inte ihop för mig. 
    Jag ser mina vänners partners som mina vänner....försöker att gå bra ihop med dom och lära känna dom. Speciellt mina nära vänner.

• Dethärärmittnamn

Du?
    Ska du verkligen vara tärna om det känns sådär? Jag tänker inte ens på din partner utan på vänskapen. Om den ens existerar längre. 

• Anonym (S)

Varför vill man ens gå på ett bröllop till nån man knappt eller inte alls känner?? När partnern dessutom har ett uppdrag?? För att sitta i ett hörn och äta och dricka gratis på en fest som borde vara till för brudparets närmaste och man i själva verket bokstavligen är inbjuden med armbågen? Jag skulle känna mig hemskt obekväm och känna att jag gjorde intrång på en privat tillställning! Lika väl skulle jag inte vilja ha min sambo med på mina barndomsvänners bröllop. Vad ska han göra där liksom, när han inte ens vet namnet på de som gifter sig?? Jag bjuder de jag vill ha nära på mitt bröllop! Inte folk jag aldrig ens träffat eller som jag inte uppskattar för att vara "artig". Och jaa, vill nån då sura för att inte deras män får gå och gratisäta flott hos folk de inte känner, då får det väl vara så.
    Men märkligast av allt här var ändå tärn-rollen. Kände du verkligen att hon ville ha dig där?? Eller mer "i brist på annat"? Om ni alldeles nyss diskuterade om det ens finns någon vänskap mellan er.
    Tycker ts gjorde rätt som tackade nej. Vill du ha kvar henne som vän så får ni väl försöka ta reda på vad som har hänt och reda ut det om ni vill. Men envisas inte med att släpa med dig karln då utan ta det på tu man hand....

Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna