• Anonym (förvirrad)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

jag är bjuden på bröllop i sommar, som en av få brudtärnor. Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen, men ändå ska jag vara tärna vilket jag kan tycka är konstigt. Ingen officiell inbjudan har kommit än men jag frågade om det ingår +1 för folk med partner och fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför. men Att vissa andra par är bjudna tillsammans. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då jag tar väldigt illa upp men inte vågar säga något mer för det riskerar tas emot dåligt. Jag trodde att man inte splittar på par. Vi har vart med varandra i 4+ år och min kille är ingen främling för brudparet direkt. respekteras inte vår relation? Bör man inte som tärna få ta med sin partner och trygghet? Jag känner ingen annan som ska gå

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-12 16:34:20 följande:
    En bror är väl inte någon en syster är i ett etablerat par med?

Läs länken jag postade så ser du hur hon såg på etablerade par, inte random släktingar. 

Går inte att öppna länken. Men hur som, vi är oeniga. Jag tycker inte att brudparet ska behöva betala för folk de inte vill ha där på DERAS dag. Och kan tänka mig att M.R. är menar att man inte absolut måste bjuda bägge till varje pris, om man inte vill, men det är bara min gissning..

Tacka bara hövligt nej, utan att ifrågasätta eller skapa drama. Allt snurrar inte runt gästen, det är brudparet som ska vara mittpunkten.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 17:14:24 följande:

Går inte att öppna länken. Men hur som, vi är oeniga. Jag tycker inte att brudparet ska behöva betala för folk de inte vill ha där på DERAS dag. Och kan tänka mig att M.R. är menar att man inte absolut måste bjuda bägge till varje pris, om man inte vill, men det är bara min gissning..

Tacka bara hövligt nej, utan att ifrågasätta eller skapa drama. Allt snurrar inte runt gästen, det är brudparet som ska vara mittpunkten.

Nej, MR säger tydligt att man inte delar på etablerade par. Inga problem med länken. 
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:01:31 följande:
    Löjligt. Vet inte vilken hobbyjournalist som kommit med det, det är en ynnest att bli bjuden. Tacka nej om du är otacksam 🤷?♀️

Kolla hellre upp Magdalena Ribbing. Hon har (hade) koll!
    Och Magdalena Ribbing säger samma sak.

www.aftonbladet.se/relationer/a/e1aEo9/vettikett-for-gaster-och-brudpar

Kan man bjuda halva par?

? Man behöver inte bjuda med sina gästers tillfälliga parters. Man bjuder etablerade par som har en relation som syftar till en gemensam framtid, men inte sällskap som vissa singlar vill ha med sig bara för att många andra har partners, säger Magdalena Ribbing.

• molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:32:49 följande:
    Skrev inte att de inte har råd, min poäng handlar om vad de vill göra med sina pengar. Typ betala för att ha folk de inte vill ha där på deras viktigaste dag, eller typ inte göra det.
    Fast nu har ju bruden inte ens kunnat ge en bra anledning till varför hon inte har bjudit TS pojkvän,utan bara orimliga förklaringar.
    Hon har dessutom ifrågasatt vänskapen med TS strax innan bröllopet,samtidigt som hon har valt TS som brudtärna.
    Låter inte det lite märkligt?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 17:18:25 följande:
    Nej, MR säger tydligt att man inte delar på etablerade par. Inga problem med länken. 

Hon är också ganska tydlig med att det är väldigt väldigt synd om de flesta brudpar som måste stå ut med gästernas krav på vilka som ska bjudas.

Gäster ska bara tacka ja eller nej, inte börja lägga sig i deras gästlista.

Men ja, synd om partnern, om hen hade så stor önskan om att få gå i bröllop. Men så kan man ju också välja att inte göra en så stor sak över det.

Men låt säga att partner är kränkande, alltid börjar slåss på fyllan eller är missbrukare. Är det fortfarande ett måste att bjuda den personen då tänker du? 

• molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 20:43:41 följande:

Men låt säga att partner är kränkande, alltid börjar slåss på fyllan eller är missbrukare. Är det fortfarande ett måste att bjuda den personen då tänker du? 

Självklart inte.
    Men nu har ju TS påpekat att så inte är fallet med hennes pojkvän.
    Så det finns ingen rimlig anledning till att inte bjuda honom.
    Inte ens bruden själv har kunnat ge en rimlig förklaring.
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 20:39:14 följande:
    Fast nu har ju bruden inte ens kunnat ge en bra anledning till varför hon inte har bjudit TS pojkvän,utan bara orimliga förklaringar.
    Hon har dessutom ifrågasatt vänskapen med TS strax innan bröllopet,samtidigt som hon har valt TS som brudtärna.
    Låter inte det lite märkligt?
    Tycker inte hon ska behöva ge någon anledning över huvud taget. Hennes pengar, hennes fest osv.

Märkligt? Det vet jag inte om jag orkar ens lägga en tanke på, låter väldigt dramatiskt 😅 men kan ju förstå bruden om gästen börjar vara mer i vägen, och tjata och gnata om allt möjligt, i stället för att hjälpa till.

Det sista bruden behöver rätt innan bröllopet är en massa krav från gäster, angående dresscodes, sittplatser, gästlista, hur mycket dricka/alkohol man får, vad tågbiljetten kostar osv. För tro mig, det är inte bara TS som kommer att plåga paret med krav och ifrågasättningar. 
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 20:48:51 följande:
    Självklart inte.
    Men nu har ju TS påpekat att så inte är fallet med hennes pojkvän.
    Så det finns ingen rimlig anledning till att inte bjuda honom.
    Inte ens bruden själv har kunnat ge en rimlig förklaring.
    Men det betyder ju inte att han inte är kränkande eller jobbig, eller fruktansvärd för den delen, bara för att partnern inte tycker att han är det.

Brudparet vill Inte ha han där. Och säger det jag tycker igen, att de behöver inte ge någon rimlig förklaring. Deras fest, deras regler.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 21:01:17 följande:
    Tycker inte hon ska behöva ge någon anledning över huvud taget. Hennes pengar, hennes fest osv.

Märkligt? Det vet jag inte om jag orkar ens lägga en tanke på, låter väldigt dramatiskt 😅 men kan ju förstå bruden om gästen börjar vara mer i vägen, och tjata och gnata om allt möjligt, i stället för att hjälpa till.

Det sista bruden behöver rätt innan bröllopet är en massa krav från gäster, angående dresscodes, sittplatser, gästlista, hur mycket dricka/alkohol man får, vad tågbiljetten kostar osv. För tro mig, det är inte bara TS som kommer att plåga paret med krav och ifrågasättningar. 
    Ja,fast nu har ju TS skrivit att de inte ens är nära vänner längre.
    Så frågan är varför bruden ville ha henne som brudtärna från första början.
    Till det brukar man väl välja en nära vän eller en släkting.
    Och jag har inte uppfattat att TS har ställt några krav.
    Men beter man sig som detta brudpar så får man ju finna sig i att man kanske blir ifrågasatt och får några nejtack.
  • Anonym (förvirrad)

Haha mycket rolig läsning här. Jag har tackat nej nu på det mest artiga sättet jag kunde. Kort, vänligt, beklagat mig över hur vänskapen nog kommer påverkas men önskat dom ett fint bröllop. togs inte emot särskilt bra vilket var väntat. Hade kunnat bli pajkastning om vems känslor som är mest sårade och hit och dit men skulle inte förbättra situationen. I det långa långa svaret jag fick togs det upp bla vad en person kostar på ett bröllop vilket inte känns som mitt problem. Har inte kastat mina känslor över henne alls i respekt, blev inte samma tillbaka men som sagt, väntat. Accepterar deras/hennes val och känslor men hade kanske önskat på någon slags acceptans tillbaka till att man tackar nej. Jag fick ju inte heller någon som helst förvarning om att min partner inte skulle vara bjuden. den infon kom efter första provning av brudklänningar :)

Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna