• Anonym (förvirrad)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

jag är bjuden på bröllop i sommar, som en av få brudtärnor. Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen, men ändå ska jag vara tärna vilket jag kan tycka är konstigt. Ingen officiell inbjudan har kommit än men jag frågade om det ingår +1 för folk med partner och fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför. men Att vissa andra par är bjudna tillsammans. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då jag tar väldigt illa upp men inte vågar säga något mer för det riskerar tas emot dåligt. Jag trodde att man inte splittar på par. Vi har vart med varandra i 4+ år och min kille är ingen främling för brudparet direkt. respekteras inte vår relation? Bör man inte som tärna få ta med sin partner och trygghet? Jag känner ingen annan som ska gå

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 14:01:03 följande:
    Googlar man på vett och etikett när det gäller bröllop så står också att man alltid bjuder båda i ett etablerat par.
    Vilket väl TS och hennes kille bör ses som då de varit ett par i mer än 4 år.

www.brollopsguiden.se/planering/vett-etikett-brollop/357

Gästlista

Etablerade par ska alltid bjudas tillsammans. Det är inte möjligt och korrekt att enbart bjuda den ena personen i ett par till sitt bröllop, även om man aldrig träffat den andre.

Löjligt. Vet inte vilken hobbyjournalist som kommit med det, det är en ynnest att bli bjuden. Tacka nej om du är otacksam 🤷?♀️

Kolla hellre upp Magdalena Ribbing. Hon har (hade) koll!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 14:07:43 följande:
    Ingen har sagt att TS inte ska vara hövlig när hon tackar nej. I detta fall blir det väl att deras vänskap försvinner, men det är kanske inte en förlust för bruden. Men känner hon så, så undrar man varför hon valde TS till tärna. Kanske fler som redan avböjt?

Varför ska gästen lägga vikt vid vett och etikett när brudparet inte gör det? 

Inte enig. Jag tycker man är ohövlig om man ifrågasätter gästlistan. 

Brudparet har inte gjort något fel. De bjuder de de vill ha där. Tråkigt för den som inte blir bjuden, men så är det. Man kan inte alltid bli bjuden på allas kalas.

• Anonym (suzy)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:01:31 följande:
    Löjligt. Vet inte vilken hobbyjournalist som kommit med det, det är en ynnest att bli bjuden. Tacka nej om du är otacksam 🤷?♀️

Kolla hellre upp Magdalena Ribbing. Hon har (hade) koll!
    Enligt Magdalena bjuder man etablerade par.
  • Anonym (Anonym)
    Raggartjejen skrev 2024-11-12 14:13:28 följande:
    Måste man ha det absolut dyraste när man gifter sig?
    Det blir fint trots att man väljer billigare alternativ. nu 

Nej, det är så klart upp till var och en. Oavsett pris så bjuder man de man vill ha där. Det är inte så att brudparet sitter och tänker ?vilka ska vi inte bjuda?. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-12 16:08:29 följande:
    Enligt Magdalena bjuder man etablerade par.
    malin: Mitt "bekymmer" är min kusins bröllop.... Jag, min mamma och pappa är bjudna, men inte min bror? Vi är alla vuxna, men pga platsbrist till middagen så valdes han "tyvärr" bort.... Detta känns svårt... Naturligtvis måste hon väl få bjuda som hon vill... men dela en familj? Min mamma och pappa funderar på att ev tacka nej pga detta! Hur rekommenderar du i detta?!
    Magdalena Ribbing: Jag svarar att det är väldigt väldigt synd om de flesta brudpar som måste stå ut med gästernas krav på vilka som ska bjudas! Kanske umgås inte din bror så mycket med din kusin som ska gifta sig? Och att dina föräldrar skuylle tacka nej av solidaritet med sin objudna son är uppriktigt sagt larvigt. Tråkigt för din bror, men det finns värre besvikelser i livet är att inte bli bjuden på ett bröllop.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-12 14:24:09 följande:
    Då får man också acceptera att de människor man vill ha där inte kommer.

Som gäst betalar man ofta också en hel del pengar i form av en gåva, kläder, boende, transport, möhippa och så vidare. 

Så det gör ju det hela betydligt enklare att tacka nej. 
    Absolut. Har man så larviga vänner så 🤷?♀️

Det hoppas man gör med glädje för en vän som gifter sig..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-12 14:26:49 följande:
    Fast nu är det ju brudparet som skapar drama genom att ifrågasätta vänskapen kort före bröllopet och stryka TS pojkvän från gästlistan. 

Det tillhör inte direkt vett och etikett. 

Har man inte råd att gifta sig lyxigt så får man göra det lite enklare.

Man blir lika mycket gift ändå. 
    Skrev inte att de inte har råd, min poäng handlar om vad de vill göra med sina pengar. Typ betala för att ha folk de inte vill ha där på deras viktigaste dag, eller typ inte göra det.
  • Anonym (suzy)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:12:00 följande:
    malin: Mitt "bekymmer" är min kusins bröllop.... Jag, min mamma och pappa är bjudna, men inte min bror? Vi är alla vuxna, men pga platsbrist till middagen så valdes han "tyvärr" bort.... Detta känns svårt... Naturligtvis måste hon väl få bjuda som hon vill... men dela en familj? Min mamma och pappa funderar på att ev tacka nej pga detta! Hur rekommenderar du i detta?!
    Magdalena Ribbing: Jag svarar att det är väldigt väldigt synd om de flesta brudpar som måste stå ut med gästernas krav på vilka som ska bjudas! Kanske umgås inte din bror så mycket med din kusin som ska gifta sig? Och att dina föräldrar skuylle tacka nej av solidaritet med sin objudna son är uppriktigt sagt larvigt. Tråkigt för din bror, men det finns värre besvikelser i livet är att inte bli bjuden på ett bröllop.
    En bror är väl inte någon en syster är i ett etablerat par med?

Läs länken jag postade så ser du hur hon såg på etablerade par, inte random släktingar. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:12:00 följande:
    Detta handlar inte om etablerade par. 
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna