Inlägg från: Anonym (suzy) |Visa alla inlägg
  • Anonym (suzy)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

Anonym (Anonym) skrev 2024-11-11 16:53:41 följande:

Det är deras bröllop, som de betalar massa pengar för,  och de bjuder vilka de vill. Att börja ifrågasätta deras gästlista är löjligt. Det är bara att tacka nej om du känner dig förolämpad.

De kanske inte gillar din kille och då ska de ju slippa ha han där på deras kanske viktigaste dag.

Den enda regeln som finns är att brudparet bjuder precis vilka de vill ha på festen de arrangerar och betalar för. Det får du också göra i ditt bröllop.

Då får man också acceptera att de människor man vill ha där inte kommer.

Som gäst betalar man ofta också en hel del pengar i form av en gåva, kläder, boende, transport, möhippa och så vidare. 

Så det gör ju det hela betydligt enklare att tacka nej. 
  • Anonym (suzy)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 13:55:25 följande:

Eller så kan man bete sig som en vuxen och tackar hövligt nej. Bör ju inte vara konsekvenser för ett brudpar som, trots allt, har bjudit dig på sitt bröllop. Larvigt! 

Om man är en god vän så stöttar man den som ska gifta sig, med all stress det innebär. De har förmodligen behövt ta några svåra val angående gästlistan.. Det är svindyrt att gifta sig. Var glad du blev bjuden. 

Det är alltid nån gäst som ska skapa drama. Bara att googla ?vett och etikett som gäst i bröllop?, det är inte alltid lätt att veta hur man bör bete sig.

Fast nu är det ju brudparet som skapar drama genom att ifrågasätta vänskapen kort före bröllopet och stryka TS pojkvän från gästlistan. 

Det tillhör inte direkt vett och etikett. 

Har man inte råd att gifta sig lyxigt så får man göra det lite enklare.

Man blir lika mycket gift ändå. 
  • Anonym (suzy)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:01:31 följande:
    Löjligt. Vet inte vilken hobbyjournalist som kommit med det, det är en ynnest att bli bjuden. Tacka nej om du är otacksam 🤷?♀️

Kolla hellre upp Magdalena Ribbing. Hon har (hade) koll!
    Enligt Magdalena bjuder man etablerade par.
  • Anonym (suzy)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:12:00 följande:
    malin: Mitt "bekymmer" är min kusins bröllop.... Jag, min mamma och pappa är bjudna, men inte min bror? Vi är alla vuxna, men pga platsbrist till middagen så valdes han "tyvärr" bort.... Detta känns svårt... Naturligtvis måste hon väl få bjuda som hon vill... men dela en familj? Min mamma och pappa funderar på att ev tacka nej pga detta! Hur rekommenderar du i detta?!
    Magdalena Ribbing: Jag svarar att det är väldigt väldigt synd om de flesta brudpar som måste stå ut med gästernas krav på vilka som ska bjudas! Kanske umgås inte din bror så mycket med din kusin som ska gifta sig? Och att dina föräldrar skuylle tacka nej av solidaritet med sin objudna son är uppriktigt sagt larvigt. Tråkigt för din bror, men det finns värre besvikelser i livet är att inte bli bjuden på ett bröllop.
    En bror är väl inte någon en syster är i ett etablerat par med?

Läs länken jag postade så ser du hur hon såg på etablerade par, inte random släktingar. 
  • Anonym (suzy)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-12 21:33:01 följande:

Haha mycket rolig läsning här. Jag har tackat nej nu på det mest artiga sättet jag kunde. Kort, vänligt, beklagat mig över hur vänskapen nog kommer påverkas men önskat dom ett fint bröllop. togs inte emot särskilt bra vilket var väntat. Hade kunnat bli pajkastning om vems känslor som är mest sårade och hit och dit men skulle inte förbättra situationen. I det långa långa svaret jag fick togs det upp bla vad en person kostar på ett bröllop vilket inte känns som mitt problem. Har inte kastat mina känslor över henne alls i respekt, blev inte samma tillbaka men som sagt, väntat. Accepterar deras/hennes val och känslor men hade kanske önskat på någon slags acceptans tillbaka till att man tackar nej. Jag fick ju inte heller någon som helst förvarning om att min partner inte skulle vara bjuden. den infon kom efter första provning av brudklänningar :)

Jättebra. 

Hon får förhoppningsvis det bröllop hon vill ha och du slipper delta i hennes bridezilla-show. 

De allra, allra flesta är helt införstådda med att tärnans pojkvän bör vara bjuden. 
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna