• Anonym (förvirrad)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

jag är bjuden på bröllop i sommar, som en av få brudtärnor. Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen, men ändå ska jag vara tärna vilket jag kan tycka är konstigt. Ingen officiell inbjudan har kommit än men jag frågade om det ingår +1 för folk med partner och fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför. men Att vissa andra par är bjudna tillsammans. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då jag tar väldigt illa upp men inte vågar säga något mer för det riskerar tas emot dåligt. Jag trodde att man inte splittar på par. Vi har vart med varandra i 4+ år och min kille är ingen främling för brudparet direkt. respekteras inte vår relation? Bör man inte som tärna få ta med sin partner och trygghet? Jag känner ingen annan som ska gå

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna
  • Anonym (Lisa)

Jag hade tackat nej. 

• Anonym (Nygift)

Man delar inte på sambo/gifta eller särbos med långvariga relationer.

Jag hade nog övervägt att tackat nej utifrån omständigheterna du beskriver

• Anonym (förvirrad)

är väl konflikträdd därför jag söker era åsikter och svar här, håller med om att jag överväger att tacka nej. Vet bara inte hur man förklarar eller säger det på ett fint sätt, om det ens finns ett. Kanske förlorar en vänskap på det men vet inte heller om det ?gör något? när jag ändå hamnat i denna sits som jag inte trodde var möjlig. 

• Giftskåneman

Är din kille på något vis ovän med brudparet? Uppför han sig illa när han får nåt innanför västen?
    Är det nej på dessa bör du svara nej

• Anonym (Allis)

Du har rätt, man delar inte på etablerade par enligt etiketten. Att göra det för en tärna som ska ses som "nära" bruden och oftast får spendera en massa extra tid och pengar för att delta är bara ohyfsat, men hon vet väl att du är en svag person som inte kan protestera.

Jag tycker du ska överraska denna lusfräcka människa genom att tacka nej, med hänvisning till att din partner inte är välkommen, och önska dem ett vackert bröllop utan dig.

• Anonym (Malin)

Jag hade tackat nej. Passa på att öva på att hantera din konflikträdsla nu!

• Anonym (Värde)

Går du under dessa förutsättningar kan du lika gärna klippa upp bakdelen på din klänning och fortsätta bli rövk*lad resten av livet

• Mrs Moneybags

Skicka ett meddelande och säg att du tyvärr måste tacka nej till inbjudan eftersom din sambo inte är bjuden. Det är inte svårare än så.

Önska dem lycka till...

Din så kallade "vän" är uppenbarligen inte konflikträdd efter att ha strukit din sambo från listan och dessutom ifrågasätter er vänskap såhär nära inpå bröllopet. 

• Anonym (arm)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-10 22:11:12 följande:
    Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

jag är bjuden på bröllop i sommar, som en av få brudtärnor. Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen, men ändå ska jag vara tärna vilket jag kan tycka är konstigt. Ingen officiell inbjudan har kommit än men jag frågade om det ingår +1 för folk med partner och fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför. men Att vissa andra par är bjudna tillsammans. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då jag tar väldigt illa upp men inte vågar säga något mer för det riskerar tas emot dåligt. Jag trodde att man inte splittar på par. Vi har vart med varandra i 4+ år och min kille är ingen främling för brudparet direkt. respekteras inte vår relation? Bör man inte som tärna få ta med sin partner och trygghet? Jag känner ingen annan som ska gå

Det låter som att du är inbjuden med armbågen och att det här bröllopet inte kommer att bli så kul för dig.

Att bruden har ifrågasatt er vänskap men sen ändå vill ha dig som tärna... Och inte bjuder din partner, utan nån godtagbar orsak. 

Jag tycker att du ska tacka nej till uppdraget att vara tärna och gå på bröllopet. Och sen försöka hitta vänner som faktiskt uppskattar dig. 
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna