• Anonym (förvirrad)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

jag är bjuden på bröllop i sommar, som en av få brudtärnor. Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen, men ändå ska jag vara tärna vilket jag kan tycka är konstigt. Ingen officiell inbjudan har kommit än men jag frågade om det ingår +1 för folk med partner och fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför. men Att vissa andra par är bjudna tillsammans. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då jag tar väldigt illa upp men inte vågar säga något mer för det riskerar tas emot dåligt. Jag trodde att man inte splittar på par. Vi har vart med varandra i 4+ år och min kille är ingen främling för brudparet direkt. respekteras inte vår relation? Bör man inte som tärna få ta med sin partner och trygghet? Jag känner ingen annan som ska gå

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna
  • Anonym (Tess)

Vad är det som hänt som gjort att han blivit struken från listan?. Även om du inte tycker det är relevant så är det uppenbarligen det för bruden. 

Det bästa är kanske att tacka nej oavsett, men gör det snyggt och om din ekonomi inte är för tajt kan du köpa en present till henne för att visa din goda vilja. 

• Anonym (Nej)

Skit i det. Tacka nej till att vara tärna och förklara gärna att det beror på att hon dels tvivlar på er vänskap, dels att hon inte visar den respekt man vanligen har när man har bröllop, att bjuda in etablerade par som helhet och inte bara den ena. Avsluta vänskapen helt och hållet, människan verkar jäkligt ego och konstig.

• Anonym (Asdfg)

Vill du ha med din sambo? 
    Vill din sambo verkligen gå på ett bröllop där du själv kommer att vara mycket med bruden och han inte känner någon?
    Bry er mer om hur ni vill göra innan ni fokuserar på om det är rätt av brudparet att göra så här.

Men antar att han jättegärna vill följa med eller att du inte klarar dig utan honom under ditt tärnuppdrag eftersom att det blev en tråd?
    Finns vissa på familjeliv som älskar att prata om vett och etikett till förbannelse (speciellt bröllop!) så se fram emot en lång tråd.

• Anonym (Kommer att fasa ut dig)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-10 22:11:12 följande:

... Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen... fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför.... 

Alltsa, du maste forsta att er vanskap ar inte vad den en gang varit. Du skriver sjalv att ni inte ar jattenara vanner och att hon ifragasatte er vanskap for nagon manad sedan. Hon ar nog inte sa jattepigg pa att umgas med dig och kommer nog att fasa ut dig sa snart brollopet ar over, men tycker kanske det ar bra och praktiskt med ytterligare en tarna (som kan bidra), men sen ar du nog inte sa intressant langre. Att stryka tarnans partner (4 ar tillsammans) med orelevanta anledningar ar ju annu ett tecken pa att du endast ar med "pa nader". Tacka nej till tarnuppdraget och om jag varit du hade jag faktiskt inte gatt alls. Later inte direkt som en kompis som ger dig positiv energi, utan mest tvartom. Spotta inte i motvind. Koncentrera dig istallet pa dina andra, mer positiva vanner.
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-10 22:28:20 följande:

är väl konflikträdd därför jag söker era åsikter och svar här, håller med om att jag överväger att tacka nej. Vet bara inte hur man förklarar eller säger det på ett fint sätt, om det ens finns ett. Kanske förlorar en vänskap på det men vet inte heller om det ?gör något? när jag ändå hamnat i denna sits som jag inte trodde var möjlig. 

Jag är inte heller speciellt förtjust i konflikter.
    Men jag hade ändå tackat nej och hänvisat till att hon inte vill bjuda din sambo av irrelevanta anledningar och dessutom nyligen har ifrågasatt er vänskap.
    Det låter inte som en vänskap värd att sträva efter att ha kvar ändå.
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Tess) skrev 2024-11-11 08:47:27 följande:

Vad är det som hänt som gjort att han blivit struken från listan?. Även om du inte tycker det är relevant så är det uppenbarligen det för bruden. 

Det bästa är kanske att tacka nej oavsett, men gör det snyggt och om din ekonomi inte är för tajt kan du köpa en present till henne för att visa din goda vilja. 

Det är verkligen inget som hänt. Han beter sig inte illa och har aldrig varit oense med brudparet någon av oss. ?anledningarna? jag fick var att de har gallrat flertalet namn på listan som ?didnt make the cut? samt att ?det kändes ändå ok eftersom du inte var med på hans kompis bröllop i somras? 
    det är ju inget som berör dom, och han var varken best man eller bästis med den kompisen. Inbjudan till det bröllopet kom Ett år innan när vi hade en paus i vår relation Så det är inget jag går och surar över. Men det kanske mest sades för att släcka ett ev dåligt samvete för henne? 
  • Anonym (Göran)

Jag är också en aning konflikträdd. Jag vill bara ha det lugnt och tryggt. 

men ibland kan man inte undvika jobbiga saker. 

jag hade tackat nej. 

personer som utsätter andra för obekväma situationer/val ska man avsluta relationen med. 

• Anonym (Anonym)

Det är deras bröllop, som de betalar massa pengar för,  och de bjuder vilka de vill. Att börja ifrågasätta deras gästlista är löjligt. Det är bara att tacka nej om du känner dig förolämpad.

De kanske inte gillar din kille och då ska de ju slippa ha han där på deras kanske viktigaste dag.

Den enda regeln som finns är att brudparet bjuder precis vilka de vill ha på festen de arrangerar och betalar för. Det får du också göra i ditt bröllop.

• Queen81

Jag hade sagt att jag tyvärr måste tacka nej men att jag önskar att det blir ett fint bröllop och sen önskat dem all lycka. Typ.

• Ninni70

Råkade ut för liknande på min "kompis" 40-års fest. Frågade lite försynt om min partner inte var bjuden? Nej, det fanns inte plats! Tackade då nej! Fick sen höra att flera fick lämna sina partners hemma och fick sitta vid ett singel bord trots det fanns flera par. Så sa då upp bekantskapen mot hennes oförstående. OM man är vänner gör man inte så. Bara gå vidare. Välj vänner som uppskattar och lyfter dej hellre. 

Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna