• Anonym (förvirrad)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

jag är bjuden på bröllop i sommar, som en av få brudtärnor. Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen, men ändå ska jag vara tärna vilket jag kan tycka är konstigt. Ingen officiell inbjudan har kommit än men jag frågade om det ingår +1 för folk med partner och fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför. men Att vissa andra par är bjudna tillsammans. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då jag tar väldigt illa upp men inte vågar säga något mer för det riskerar tas emot dåligt. Jag trodde att man inte splittar på par. Vi har vart med varandra i 4+ år och min kille är ingen främling för brudparet direkt. respekteras inte vår relation? Bör man inte som tärna få ta med sin partner och trygghet? Jag känner ingen annan som ska gå

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-14 18:57:06 följande:
    Jag tror att har man varit tillsammans i mer än 4 år så borde man ha sett sin partners dåliga sidor.
    Det kan man tycka. Men människor är ju mästare på att rättfärdiga tveksamt beteende hos någon man älskar. Man kan också bli ?gaslighted?. Eller ha ett medberoende beteende.. Ser Inte fyra år som jättelänge i det sammanhanget. 
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 01:41:46 följande:
    Det kan man tycka. Men människor är ju mästare på att rättfärdiga tveksamt beteende hos någon man älskar. Man kan också bli ?gaslighted?. Eller ha ett medberoende beteende.. Ser Inte fyra år som jättelänge i det sammanhanget. 
    Har man varit ett par i mer än 4 år så räknas man som ett etablerat par.
    Och enligt vett och etikett (Och Magdalena Ribbing) så ska båda i ett etablerat par bjudas.
    Så varför ska gästerna följa vett och etikett men inte brudparet?
  • Anonym (Schala)

en av mina närmsta vänner har ett ex som är en riktigt hemsk person. Han har verkligen extrema åsikter och ventilerar dem oavsett om han tillfrågas eller inte. Jag var så kluven inför mitt bröllop för jag ville verkligen inte ha honom där. Vill inte förknippas med honom alls. Jag hade Pratat med min vän om detta flera gånger innan, men hon var blind av kärlek och kunde säga att han kanske säger lite konstiga saker, men det är ju mest bara på skämt. Hon förstod slutligen att han inte fick komma på bröllopet och hon kom själv. Efter det blev han nästan obehagligt aggressiv när jag såg honom och jag och min vän tappade kontakten under ett år. när hon slutligen tog sitt förnuft tillfånga och lämnade honom så såg hon att allt jag sagt ju stämmer och att hon bara varit blind. Nu har vi en fin relation igen, men det där med att man alltid ska bjuda någons partner bara för att de är ett etablerat par ger jag inte så mycket för. Jag verkligen älskar min vän, men avskydde honom. 

• Anonym (V)

Fast, jag tycker att det är dom som gifter sig som ska få bestämma vilka som ska komma på ens bröllop och inte. Det är ju deras dag och dom ska ju inte behöva bjuda in folk dom inte vill bara för att göra andra nöjda?

Jag kan ju säga att jag blev inte bjuden på min mans vänners bröllop en gång, på den tiden så hade vi varit tillsammans i 3 år och väntade vårt 2:a barn tillsammans, men blev inte bjuden för det. Inte tog jag heller illa upp av det.

På vårt bröllop bjöd vi bara med dom par som vi umgicks med, var det någon som hade en partner som vi knappt kände så blev inte den personen bjuden, pga att vi bara ville ha dom vi riktigt kände på plats. Spelar ingen roll om dom bara varit tillsammans någon månad eller år.

• Anonym (P)
    Anonym (V) skrev 2024-11-15 12:43:57 följande:

Fast, jag tycker att det är dom som gifter sig som ska få bestämma vilka som ska komma på ens bröllop och inte. Det är ju deras dag och dom ska ju inte behöva bjuda in folk dom inte vill bara för att göra andra nöjda?

Jag kan ju säga att jag blev inte bjuden på min mans vänners bröllop en gång, på den tiden så hade vi varit tillsammans i 3 år och väntade vårt 2:a barn tillsammans, men blev inte bjuden för det. Inte tog jag heller illa upp av det.

På vårt bröllop bjöd vi bara med dom par som vi umgicks med, var det någon som hade en partner som vi knappt kände så blev inte den personen bjuden, pga att vi bara ville ha dom vi riktigt kände på plats. Spelar ingen roll om dom bara varit tillsammans någon månad eller år.

Du verkar lite stolt över ditt tölpbeteende? 
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-15 12:34:42 följande:
    Har man varit ett par i mer än 4 år så räknas man som ett etablerat par.
    Och enligt vett och etikett (Och Magdalena Ribbing) så ska båda i ett etablerat par bjudas.
    Så varför ska gästerna följa vett och etikett men inte brudparet?
    oj, nu upprepar du bara dig själv. Redan svarat på :)
  • Anonym (Lisa)

Undrar hur många brudpar som hade uppskattat att även gästerna skiter i vett och etikett?

Gäster som struntar i klädkoden, inte tar med en present. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (P) skrev 2024-11-15 12:44:49 följande:
    Du verkar lite stolt över ditt tölpbeteende? 
    Vad var det hen skrev som var tölpaktigt? Snarare du som är fräck nu.. Du måste väl kunna ta att folk tycker annorlunda än du?
  • Anonym (P)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 13:43:13 följande:
    Vad var det hen skrev som var tölpaktigt? Snarare du som är fräck nu.. Du måste väl kunna ta att folk tycker annorlunda än du?
    Att inte kunna följa vanlig vett och etikett handlar inte om tyckande. Det är liksom av eller på.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-15 13:36:34 följande:

Undrar hur många brudpar som hade uppskattat att även gästerna skiter i vett och etikett?

Gäster som struntar i klädkoden, inte tar med en present. 

Inte gästernas fest, pengar eller regler, så de flesta hade nog blivit sura..  

Det är en ynnest att bli bjuden. Det minsta man kan göra är att respektera brudparets val av gäster, klädkod osv.

Och present är det inget krav på, men något man förhoppningsvis önskar att ge som lyckoönskning.
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna