• Anonym (förvirrad)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

jag är bjuden på bröllop i sommar, som en av få brudtärnor. Är inte jättenära vänner längre och bruden ifrågasatte vår vänskap för någon månad sen, men ändå ska jag vara tärna vilket jag kan tycka är konstigt. Ingen officiell inbjudan har kommit än men jag frågade om det ingår +1 för folk med partner och fick till svar att min partner strukits från listan och sen några anledningar som jag inte tycker är relevanta till varför. men Att vissa andra par är bjudna tillsammans. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då jag tar väldigt illa upp men inte vågar säga något mer för det riskerar tas emot dåligt. Jag trodde att man inte splittar på par. Vi har vart med varandra i 4+ år och min kille är ingen främling för brudparet direkt. respekteras inte vår relation? Bör man inte som tärna få ta med sin partner och trygghet? Jag känner ingen annan som ska gå

• Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-11 16:53:41 följande:

Det är deras bröllop, som de betalar massa pengar för,  och de bjuder vilka de vill. Att börja ifrågasätta deras gästlista är löjligt. Det är bara att tacka nej om du känner dig förolämpad.

De kanske inte gillar din kille och då ska de ju slippa ha han där på deras kanske viktigaste dag.

Den enda regeln som finns är att brudparet bjuder precis vilka de vill ha på festen de arrangerar och betalar för. Det får du också göra i ditt bröllop.

Klart man gör. Men då får man ta konsekvenserna också. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 13:16:20 följande:
    Klart man gör. Men då får man ta konsekvenserna också. 

Eller så kan man bete sig som en vuxen och tackar hövligt nej. Bör ju inte vara konsekvenser för ett brudpar som, trots allt, har bjudit dig på sitt bröllop. Larvigt! 

Om man är en god vän så stöttar man den som ska gifta sig, med all stress det innebär. De har förmodligen behövt ta några svåra val angående gästlistan.. Det är svindyrt att gifta sig. Var glad du blev bjuden. 

Det är alltid nån gäst som ska skapa drama. Bara att googla ?vett och etikett som gäst i bröllop?, det är inte alltid lätt att veta hur man bör bete sig.

• molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 13:55:25 följande:

Eller så kan man bete sig som en vuxen och tackar hövligt nej. Bör ju inte vara konsekvenser för ett brudpar som, trots allt, har bjudit dig på sitt bröllop. Larvigt! 

Om man är en god vän så stöttar man den som ska gifta sig, med all stress det innebär. De har förmodligen behövt ta några svåra val angående gästlistan.. Det är svindyrt att gifta sig. Var glad du blev bjuden. 

Det är alltid nån gäst som ska skapa drama. Bara att googla ?vett och etikett som gäst i bröllop?, det är inte alltid lätt att veta hur man bör bete sig.

Googlar man på vett och etikett när det gäller bröllop så står också att man alltid bjuder båda i ett etablerat par.
    Vilket väl TS och hennes kille bör ses som då de varit ett par i mer än 4 år.

www.brollopsguiden.se/planering/vett-etikett-brollop/357

Gästlista

Etablerade par ska alltid bjudas tillsammans. Det är inte möjligt och korrekt att enbart bjuda den ena personen i ett par till sitt bröllop, även om man aldrig träffat den andre.

• Räkan77

Gissar att bruden har lite svårt med kompisrelationer och därför svårt att få ihop det med tärnor. Hon vill säkert att det ska se ut som att hon har fler kompisar än vad hon i själva verket har. 

Hon verkar inte vara en kompis som värnar om sina relationer. Så tycker du ska tacka nej och om det innebär slutet för er vänskap så får det bli så.

• Anonym (Lisa)

Ingen har sagt att TS inte ska vara hövlig när hon tackar nej. I detta fall blir det väl att deras vänskap försvinner, men det är kanske inte en förlust för bruden. Men känner hon så, så undrar man varför hon valde TS till tärna. Kanske fler som redan avböjt?

Varför ska gästen lägga vikt vid vett och etikett när brudparet inte gör det? 
  • molly50

Har själv varit med om liknande.
    Var bjuden på  bröllop och skulle vara tärna. Min man var också bjuden.
    Men problemet var att jag var gravid och hade BF några dagar innan bröllopet.
    Så jag kunde inte vara säker på om barnet skulle vara fött eller om förlossningen rentav skulle starta under bröllopet.
    Och brudparet hade ett tema på bröllopet som innebar att barnvagnar inte skulle passa in.
    Och barnvagn fick inte tas med in i festlokalen då den kunde ta upp plats.
    Däremot kunde bruden ordna med en resesäng som kunde stå ute i foajen där vi som hade småbarn kunde titta till dem.
    Och så skulle jag sitta längst bak i kyrkan så att jag kunde gå tu om barnet skulle börja skrika. (Hur det nu skulle gå till om jag samtidigt skulle vara tärna.)
    Alternativet var att skaffa barnvakt.
    Med alla dessa regler och förmaningar så valde jag att tacka nej då jag inte heller ville ta med en nyfödd till ett bröllop med en större folksamling.
    Bruden blev både besviken och sur,men vi redde senare ut allt och är fortfarande vänner.

• Raggartjejen

Det är svindyrt att gifta sig. 

Måste man ha det absolut dyraste när man gifter sig?
    Det blir fint trots att man väljer billigare alternativ. 
  • Anonym (suzy)
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-11 16:53:41 följande:

Det är deras bröllop, som de betalar massa pengar för,  och de bjuder vilka de vill. Att börja ifrågasätta deras gästlista är löjligt. Det är bara att tacka nej om du känner dig förolämpad.

De kanske inte gillar din kille och då ska de ju slippa ha han där på deras kanske viktigaste dag.

Den enda regeln som finns är att brudparet bjuder precis vilka de vill ha på festen de arrangerar och betalar för. Det får du också göra i ditt bröllop.

Då får man också acceptera att de människor man vill ha där inte kommer.

Som gäst betalar man ofta också en hel del pengar i form av en gåva, kläder, boende, transport, möhippa och så vidare. 

Så det gör ju det hela betydligt enklare att tacka nej. 
  • Anonym (suzy)

Fast nu är det ju brudparet som skapar drama genom att ifrågasätta vänskapen kort före bröllopet och stryka TS pojkvän från gästlistan. 

Det tillhör inte direkt vett och etikett. 

Har man inte råd att gifta sig lyxigt så får man göra det lite enklare.

Man blir lika mycket gift ändå. 
  • Anonym (vänn)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-10 22:28:20 följande:

är väl konflikträdd därför jag söker era åsikter och svar här, håller med om att jag överväger att tacka nej. Vet bara inte hur man förklarar eller säger det på ett fint sätt, om det ens finns ett. Kanske förlorar en vänskap på det men vet inte heller om det ?gör något? när jag ändå hamnat i denna sits som jag inte trodde var möjlig. 

Den där vänskapen är ju redan död och över utan att du har haft något att säga till om den saken. Det förstår du väl?
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna