Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-10 22:28:20 följande:

är väl konflikträdd därför jag söker era åsikter och svar här, håller med om att jag överväger att tacka nej. Vet bara inte hur man förklarar eller säger det på ett fint sätt, om det ens finns ett. Kanske förlorar en vänskap på det men vet inte heller om det ?gör något? när jag ändå hamnat i denna sits som jag inte trodde var möjlig. 

Jag är inte heller speciellt förtjust i konflikter.
    Men jag hade ändå tackat nej och hänvisat till att hon inte vill bjuda din sambo av irrelevanta anledningar och dessutom nyligen har ifrågasatt er vänskap.
    Det låter inte som en vänskap värd att sträva efter att ha kvar ändå.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 13:55:25 följande:

Eller så kan man bete sig som en vuxen och tackar hövligt nej. Bör ju inte vara konsekvenser för ett brudpar som, trots allt, har bjudit dig på sitt bröllop. Larvigt! 

Om man är en god vän så stöttar man den som ska gifta sig, med all stress det innebär. De har förmodligen behövt ta några svåra val angående gästlistan.. Det är svindyrt att gifta sig. Var glad du blev bjuden. 

Det är alltid nån gäst som ska skapa drama. Bara att googla ?vett och etikett som gäst i bröllop?, det är inte alltid lätt att veta hur man bör bete sig.

Googlar man på vett och etikett när det gäller bröllop så står också att man alltid bjuder båda i ett etablerat par.
    Vilket väl TS och hennes kille bör ses som då de varit ett par i mer än 4 år.

www.brollopsguiden.se/planering/vett-etikett-brollop/357

Gästlista

Etablerade par ska alltid bjudas tillsammans. Det är inte möjligt och korrekt att enbart bjuda den ena personen i ett par till sitt bröllop, även om man aldrig träffat den andre.

• molly50

Har själv varit med om liknande.
    Var bjuden på  bröllop och skulle vara tärna. Min man var också bjuden.
    Men problemet var att jag var gravid och hade BF några dagar innan bröllopet.
    Så jag kunde inte vara säker på om barnet skulle vara fött eller om förlossningen rentav skulle starta under bröllopet.
    Och brudparet hade ett tema på bröllopet som innebar att barnvagnar inte skulle passa in.
    Och barnvagn fick inte tas med in i festlokalen då den kunde ta upp plats.
    Däremot kunde bruden ordna med en resesäng som kunde stå ute i foajen där vi som hade småbarn kunde titta till dem.
    Och så skulle jag sitta längst bak i kyrkan så att jag kunde gå tu om barnet skulle börja skrika. (Hur det nu skulle gå till om jag samtidigt skulle vara tärna.)
    Alternativet var att skaffa barnvakt.
    Med alla dessa regler och förmaningar så valde jag att tacka nej då jag inte heller ville ta med en nyfödd till ett bröllop med en större folksamling.
    Bruden blev både besviken och sur,men vi redde senare ut allt och är fortfarande vänner.

• molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:01:31 följande:
    Löjligt. Vet inte vilken hobbyjournalist som kommit med det, det är en ynnest att bli bjuden. Tacka nej om du är otacksam 🤷?♀️

Kolla hellre upp Magdalena Ribbing. Hon har (hade) koll!
    Och Magdalena Ribbing säger samma sak.

www.aftonbladet.se/relationer/a/e1aEo9/vettikett-for-gaster-och-brudpar

Kan man bjuda halva par?

? Man behöver inte bjuda med sina gästers tillfälliga parters. Man bjuder etablerade par som har en relation som syftar till en gemensam framtid, men inte sällskap som vissa singlar vill ha med sig bara för att många andra har partners, säger Magdalena Ribbing.

• molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 16:32:49 följande:
    Skrev inte att de inte har råd, min poäng handlar om vad de vill göra med sina pengar. Typ betala för att ha folk de inte vill ha där på deras viktigaste dag, eller typ inte göra det.
    Fast nu har ju bruden inte ens kunnat ge en bra anledning till varför hon inte har bjudit TS pojkvän,utan bara orimliga förklaringar.
    Hon har dessutom ifrågasatt vänskapen med TS strax innan bröllopet,samtidigt som hon har valt TS som brudtärna.
    Låter inte det lite märkligt?
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 20:43:41 följande:

Men låt säga att partner är kränkande, alltid börjar slåss på fyllan eller är missbrukare. Är det fortfarande ett måste att bjuda den personen då tänker du? 

Självklart inte.
    Men nu har ju TS påpekat att så inte är fallet med hennes pojkvän.
    Så det finns ingen rimlig anledning till att inte bjuda honom.
    Inte ens bruden själv har kunnat ge en rimlig förklaring.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 21:01:17 följande:
    Tycker inte hon ska behöva ge någon anledning över huvud taget. Hennes pengar, hennes fest osv.

Märkligt? Det vet jag inte om jag orkar ens lägga en tanke på, låter väldigt dramatiskt 😅 men kan ju förstå bruden om gästen börjar vara mer i vägen, och tjata och gnata om allt möjligt, i stället för att hjälpa till.

Det sista bruden behöver rätt innan bröllopet är en massa krav från gäster, angående dresscodes, sittplatser, gästlista, hur mycket dricka/alkohol man får, vad tågbiljetten kostar osv. För tro mig, det är inte bara TS som kommer att plåga paret med krav och ifrågasättningar. 
    Ja,fast nu har ju TS skrivit att de inte ens är nära vänner längre.
    Så frågan är varför bruden ville ha henne som brudtärna från första början.
    Till det brukar man väl välja en nära vän eller en släkting.
    Och jag har inte uppfattat att TS har ställt några krav.
    Men beter man sig som detta brudpar så får man ju finna sig i att man kanske blir ifrågasatt och får några nejtack.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-12 21:06:59 följande:
    Men det betyder ju inte att han inte är kränkande eller jobbig, eller fruktansvärd för den delen, bara för att partnern inte tycker att han är det.

Brudparet vill Inte ha han där. Och säger det jag tycker igen, att de behöver inte ge någon rimlig förklaring. Deras fest, deras regler.
    Fast om han verkligen vore så odräglig så hade nog TS berättat det.
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-12 21:33:01 följande:

Haha mycket rolig läsning här. Jag har tackat nej nu på det mest artiga sättet jag kunde. Kort, vänligt, beklagat mig över hur vänskapen nog kommer påverkas men önskat dom ett fint bröllop. togs inte emot särskilt bra vilket var väntat. Hade kunnat bli pajkastning om vems känslor som är mest sårade och hit och dit men skulle inte förbättra situationen. I det långa långa svaret jag fick togs det upp bla vad en person kostar på ett bröllop vilket inte känns som mitt problem. Har inte kastat mina känslor över henne alls i respekt, blev inte samma tillbaka men som sagt, väntat. Accepterar deras/hennes val och känslor men hade kanske önskat på någon slags acceptans tillbaka till att man tackar nej. Jag fick ju inte heller någon som helst förvarning om att min partner inte skulle vara bjuden. den infon kom efter första provning av brudklänningar :)

Bra att du tackade nej.
    Hon verkar bete sig som en bridezilla.
    Och hon har väl antagligen själv valt hur mycket bröllopet ska kosta.
    Så det känns faktiskt som en dålig bortförklaring.
    Man kan få ett fint bröllop med många gäster utan att det behöver vara dyrt.
  • molly50
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-12 21:36:45 följande:
    Ja då hade jag inte startat tråden från första början om han inte var en reko kille som han är😂
    Nej,jag förstår det.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-13 20:32:12 följande:
    Eller inte. Det är ju inte ovanligt att kärleken gör blind..
    Fast borde inte bruden ha sagt till TS att det handlar om något sådant,i så fall,istället för att skylla på kostnaden?
    Och TS skriver själv att hon hade berättat här i tråden om så vore fallet.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-14 14:50:43 följande:

Kan ju vara svårt att kritisera en väns partner. Men ja, kanske.. Fast egentligen behöver hon inte försvara sin gästlista till sin egen fest, men det är vad jag tycker..

Även om blivit blind av kärleken och själv inte sett hans dåliga sidor menar du?

Jag tror att har man varit tillsammans i mer än 4 år så borde man ha sett sin partners dåliga sidor.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 01:41:46 följande:
    Det kan man tycka. Men människor är ju mästare på att rättfärdiga tveksamt beteende hos någon man älskar. Man kan också bli ?gaslighted?. Eller ha ett medberoende beteende.. Ser Inte fyra år som jättelänge i det sammanhanget. 
    Har man varit ett par i mer än 4 år så räknas man som ett etablerat par.
    Och enligt vett och etikett (Och Magdalena Ribbing) så ska båda i ett etablerat par bjudas.
    Så varför ska gästerna följa vett och etikett men inte brudparet?
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 13:33:00 följande:
    oj, nu upprepar du bara dig själv. Redan svarat på :)
    Ja,det har jag missat,i så fall.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 18:53:16 följande:

Ja, börjar bli lång tråd 😅

Men skrev något i stil med att jag ?inte tyckte att brudparet nödvändigt har brytit etikett (då frågan om vad som är ett etablerat par är lite oklart). De bjuder de de vill ha där. Tråkigt för den som inte blir bjuden, men så är det. Man kan inte alltid bli bjuden på allas kalas.?

Och om man nu tycker att någon annan bryter etikett, varför ska man då själv göra det? Är man inte bara lika ?dålig? då? Tycker argumentet känns lite barnsligt, ?ja men dom då?..

Nu är det ju så att TS skulle vara tärna.
    Och man brukar välja någon som står en nära som tärna.
    Då bjuder man även dennas partner.
    Bruden har dessutom ifrågasatt deras vänskap bara någon månad innan bröllopet.
    Då förstår jag att TS undrar varför hon ens skulle gå på bröllopet själv och dessutom vara tärna.
    Men vi får nog helt enkelt enas om att vara oeniga i den här frågan.
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2024-11-15 19:33:37 följande:
    Ja, vi får nog det 🤝 🙂 Trevlig helg!
    Detsamma till dig. Glad
Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna