Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna

Det är deras bröllop, som de betalar massa pengar för,  och de bjuder vilka de vill. Att börja ifrågasätta deras gästlista är löjligt. Det är bara att tacka nej om du känner dig förolämpad.

De kanske inte gillar din kille och då ska de ju slippa ha han där på deras kanske viktigaste dag.

Den enda regeln som finns är att brudparet bjuder precis vilka de vill ha på festen de arrangerar och betalar för. Det får du också göra i ditt bröllop.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 13:16:20 följande:
    Klart man gör. Men då får man ta konsekvenserna också. 

Eller så kan man bete sig som en vuxen och tackar hövligt nej. Bör ju inte vara konsekvenser för ett brudpar som, trots allt, har bjudit dig på sitt bröllop. Larvigt! 

Om man är en god vän så stöttar man den som ska gifta sig, med all stress det innebär. De har förmodligen behövt ta några svåra val angående gästlistan.. Det är svindyrt att gifta sig. Var glad du blev bjuden. 

Det är alltid nån gäst som ska skapa drama. Bara att googla ?vett och etikett som gäst i bröllop?, det är inte alltid lätt att veta hur man bör bete sig.

• Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 14:01:03 följande:
    Googlar man på vett och etikett när det gäller bröllop så står också att man alltid bjuder båda i ett etablerat par.
    Vilket väl TS och hennes kille bör ses som då de varit ett par i mer än 4 år.

www.brollopsguiden.se/planering/vett-etikett-brollop/357

Gästlista

Etablerade par ska alltid bjudas tillsammans. Det är inte möjligt och korrekt att enbart bjuda den ena personen i ett par till sitt bröllop, även om man aldrig träffat den andre.

Löjligt. Vet inte vilken hobbyjournalist som kommit med det, det är en ynnest att bli bjuden. Tacka nej om du är otacksam 🤷?♀️

Kolla hellre upp Magdalena Ribbing. Hon har (hade) koll!
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 14:07:43 följande:
    Ingen har sagt att TS inte ska vara hövlig när hon tackar nej. I detta fall blir det väl att deras vänskap försvinner, men det är kanske inte en förlust för bruden. Men känner hon så, så undrar man varför hon valde TS till tärna. Kanske fler som redan avböjt?

Varför ska gästen lägga vikt vid vett och etikett när brudparet inte gör det? 

Inte enig. Jag tycker man är ohövlig om man ifrågasätter gästlistan. 

Brudparet har inte gjort något fel. De bjuder de de vill ha där. Tråkigt för den som inte blir bjuden, men så är det. Man kan inte alltid bli bjuden på allas kalas.

• Anonym (Anonym)
    Raggartjejen skrev 2024-11-12 14:13:28 följande:
    Måste man ha det absolut dyraste när man gifter sig?
    Det blir fint trots att man väljer billigare alternativ. nu 

Nej, det är så klart upp till var och en. Oavsett pris så bjuder man de man vill ha där. Det är inte så att brudparet sitter och tänker ?vilka ska vi inte bjuda?. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-12 16:08:29 följande:
    Enligt Magdalena bjuder man etablerade par.
    malin: Mitt "bekymmer" är min kusins bröllop.... Jag, min mamma och pappa är bjudna, men inte min bror? Vi är alla vuxna, men pga platsbrist till middagen så valdes han "tyvärr" bort.... Detta känns svårt... Naturligtvis måste hon väl få bjuda som hon vill... men dela en familj? Min mamma och pappa funderar på att ev tacka nej pga detta! Hur rekommenderar du i detta?!
    Magdalena Ribbing: Jag svarar att det är väldigt väldigt synd om de flesta brudpar som måste stå ut med gästernas krav på vilka som ska bjudas! Kanske umgås inte din bror så mycket med din kusin som ska gifta sig? Och att dina föräldrar skuylle tacka nej av solidaritet med sin objudna son är uppriktigt sagt larvigt. Tråkigt för din bror, men det finns värre besvikelser i livet är att inte bli bjuden på ett bröllop.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-12 14:24:09 följande:
    Då får man också acceptera att de människor man vill ha där inte kommer.

Som gäst betalar man ofta också en hel del pengar i form av en gåva, kläder, boende, transport, möhippa och så vidare. 

Så det gör ju det hela betydligt enklare att tacka nej. 
    Absolut. Har man så larviga vänner så 🤷?♀️

Det hoppas man gör med glädje för en vän som gifter sig..
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-12 14:26:49 följande:
    Fast nu är det ju brudparet som skapar drama genom att ifrågasätta vänskapen kort före bröllopet och stryka TS pojkvän från gästlistan. 

Det tillhör inte direkt vett och etikett. 

Har man inte råd att gifta sig lyxigt så får man göra det lite enklare.

Man blir lika mycket gift ändå. 
    Skrev inte att de inte har råd, min poäng handlar om vad de vill göra med sina pengar. Typ betala för att ha folk de inte vill ha där på deras viktigaste dag, eller typ inte göra det.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (suzy) skrev 2024-11-12 16:34:20 följande:
    En bror är väl inte någon en syster är i ett etablerat par med?

Läs länken jag postade så ser du hur hon såg på etablerade par, inte random släktingar. 

Går inte att öppna länken. Men hur som, vi är oeniga. Jag tycker inte att brudparet ska behöva betala för folk de inte vill ha där på DERAS dag. Och kan tänka mig att M.R. är menar att man inte absolut måste bjuda bägge till varje pris, om man inte vill, men det är bara min gissning..

Tacka bara hövligt nej, utan att ifrågasätta eller skapa drama. Allt snurrar inte runt gästen, det är brudparet som ska vara mittpunkten.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 17:18:25 följande:
    Nej, MR säger tydligt att man inte delar på etablerade par. Inga problem med länken. 

Hon är också ganska tydlig med att det är väldigt väldigt synd om de flesta brudpar som måste stå ut med gästernas krav på vilka som ska bjudas.

Gäster ska bara tacka ja eller nej, inte börja lägga sig i deras gästlista.

Men ja, synd om partnern, om hen hade så stor önskan om att få gå i bröllop. Men så kan man ju också välja att inte göra en så stor sak över det.

Men låt säga att partner är kränkande, alltid börjar slåss på fyllan eller är missbrukare. Är det fortfarande ett måste att bjuda den personen då tänker du? 

• Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 20:39:14 följande:
    Fast nu har ju bruden inte ens kunnat ge en bra anledning till varför hon inte har bjudit TS pojkvän,utan bara orimliga förklaringar.
    Hon har dessutom ifrågasatt vänskapen med TS strax innan bröllopet,samtidigt som hon har valt TS som brudtärna.
    Låter inte det lite märkligt?
    Tycker inte hon ska behöva ge någon anledning över huvud taget. Hennes pengar, hennes fest osv.

Märkligt? Det vet jag inte om jag orkar ens lägga en tanke på, låter väldigt dramatiskt 😅 men kan ju förstå bruden om gästen börjar vara mer i vägen, och tjata och gnata om allt möjligt, i stället för att hjälpa till.

Det sista bruden behöver rätt innan bröllopet är en massa krav från gäster, angående dresscodes, sittplatser, gästlista, hur mycket dricka/alkohol man får, vad tågbiljetten kostar osv. För tro mig, det är inte bara TS som kommer att plåga paret med krav och ifrågasättningar. 
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 20:48:51 följande:
    Självklart inte.
    Men nu har ju TS påpekat att så inte är fallet med hennes pojkvän.
    Så det finns ingen rimlig anledning till att inte bjuda honom.
    Inte ens bruden själv har kunnat ge en rimlig förklaring.
    Men det betyder ju inte att han inte är kränkande eller jobbig, eller fruktansvärd för den delen, bara för att partnern inte tycker att han är det.

Brudparet vill Inte ha han där. Och säger det jag tycker igen, att de behöver inte ge någon rimlig förklaring. Deras fest, deras regler.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lisa) skrev 2024-11-12 23:18:20 följande:

Det sista är bara hitte-på från dinndists, det är inte det TS handlar om. 

Du skrev innan att gästerna skylla följa vett och etikett. Varför gäller inte det brudparet?

Ja, hypotetisk fråga för att försöka förstå hur folk tänker. 

Har jag redan svarat på.

• Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-12 21:33:10 följande:
    Fast om han verkligen vore så odräglig så hade nog TS berättat det.
    Eller inte. Det är ju inte ovanligt att kärleken gör blind..
  • Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2024-11-13 21:38:54 följande:
    Fast borde inte bruden ha sagt till TS att det handlar om något sådant,i så fall,istället för att skylla på kostnaden?
    Och TS skriver själv att hon hade berättat här i tråden om så vore fallet.

Kan ju vara svårt att kritisera en väns partner. Men ja, kanske.. Fast egentligen behöver hon inte försvara sin gästlista till sin egen fest, men det är vad jag tycker..

Även om blivit blind av kärleken och själv inte sett hans dåliga sidor menar du?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (X) skrev 2024-11-14 15:14:14 följande:

Och hon, den blivande bruden, borde kunna ta ett nej tack till inbjudan utan att ställa till svars. 

Blir man som ts bjuden utan sitt partner och man väljer att tacka nej ska man få göra det utan att bli ifrågasatt. 

Ja, det håller jag med om.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (förvirrad) skrev 2024-11-14 16:01:10 följande:
    Jag har inte bett om varken förklaring eller att hon ska ändra åsikt. Dom gjorde sitt val och jag mitt😊

Har inte antytt det, men det låter bra det 👍 vet bara att när folk gifter sig, så är det svåra val att ta. Det är alltid någon som blir besviken.. 

Då är det bara så tröttsamt när folk svarar typ ?Nej tack, för att den och den inte är bjuden?. Verkar lite ego, dagen handlar liksom inte om gästen.

Men bra det löste sig :)

Svar på tråden Partner inte bjuden på bröllop - jag är tärna