• Anonym1050

BIM december

hej hej !!
    detta är en tråd för alla som planerar barn och har BIM i december 2024 ! Här dissktetar vi högt och lågt gällande bebisverkstaden. 

presentera dig gärna och häng på ! 

BIM-lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

Nu avslutar vi året med den bästa presenten 😍

• Svar på tråden BIM december
  • Väntarpå4an
    mo4s skrev 2024-11-21 07:41:43 följande:

Testar du på morgonen med Clearblue Advanced? Jag har fattat det som att man ska testa på morgonen sålänge man har en tom cirkel och när man får hög fertilitet så kan man testa flera gånger om dagen, om man vill.

Men jag trodde att man skulle ta LH-tester senare på dagen?  😅

Jag har alltid bara tagit på morgonen och ändå fått utslag för maximal fertilitet. 

Har använt cb advance nu men visste inte att man kunde ta flera på dagen efter att den blinkar. Jag har bara som du tagit på morgonen🙈 

Vanliga lh-tester ska man väl ta mellan 10-20 då hormonet oftast är som högst. Har tagit rfsu nu också och de är löjligt svaga nästan obefintliga. Super konstigt
  • mo4s
    Väntarpå4an skrev 2024-11-21 22:10:34 följande:
    Har använt cb advance nu men visste inte att man kunde ta flera på dagen efter att den blinkar. Jag har bara som du tagit på morgonen🙈 

Vanliga lh-tester ska man väl ta mellan 10-20 då hormonet oftast är som högst. Har tagit rfsu nu också och de är löjligt svaga nästan obefintliga. Super konstigt

Jag bad chat gpt att skriva en "test"-strategi 😂

DagTest och tidpunktSyfte och fokus

26/11 (CD 10)

- Clearblue Advanced: morgon
    - Tento LH-stickor: kväll

Börja mäta östrogen och LH. Du är i den tidiga fasen av fertiliteten, och Advanced kan signalera östrogenstegring. Tento ger basvärde för LH.

27/11 (CD 11)

Fortsätt följa förändringar. Kolla om Advanced börjar visa blinkande smiley (hög fertilitet = östrogen ökar).

28/11 (CD 12)

- Clearblue Digital: kväll

Kontrollera för LH-stegring (digital är enklare att avläsa för LH-ökning). Om blinkande smiley syns på Advanced: hög fertilitet är nära.

29/11 (CD 13)

Testa tre olika sätt att bekräfta LH och östrogen. Blinkande smiley bör fortsätta, och du kan börja se LH-ökning på stickorna.

30/11 (CD 14)

- Tento LH-stickor: eftermiddag och kväll

Testa LH två gånger med stickor, eftersom LH-ökningen kan ske snabbt och vara kort. Advanced bör närma sig fast smiley (maximal fertilitet).

1/12 (CD 15)

- Clearblue Digital: morgon och kväll

Förvänta dig fast smiley på Advanced och positivt LH-test. Planera samlag samma dag och dagen efter för optimal tajming.

2/12 (CD 16)

Bekräfta LH-topp (fast smiley och starka LH-resultat). Avsluta testning om LH-ökningen tydligt bekräftats.

3/12 (CD 17)

Bekräfta ägglossningens efterdyningar. Temperaturen kan börja stiga dagen efter ägglossningen.

4/12 (CD 18)

Slutför testning om LH-nivåer och temperatur tydligt visat att ägglossning har inträffat.

5/12 (CD 19)

- Ingen testning

Pausa testningen och följ endast temperaturen om du vill se lutealfasens mönster.
  • Väntarpå4an
    mo4s skrev 2024-11-22 13:33:34 följande:

Jag bad chat gpt att skriva en "test"-strategi 😂

DagTest och tidpunktSyfte och fokus

26/11 (CD 10)

Börja mäta östrogen och LH. Du är i den tidiga fasen av fertiliteten, och Advanced kan signalera östrogenstegring. Tento ger basvärde för LH.

27/11 (CD 11)

Fortsätt följa förändringar. Kolla om Advanced börjar visa blinkande smiley (hög fertilitet = östrogen ökar).

28/11 (CD 12)

Kontrollera för LH-stegring (digital är enklare att avläsa för LH-ökning). Om blinkande smiley syns på Advanced: hög fertilitet är nära.

29/11 (CD 13)

Testa tre olika sätt att bekräfta LH och östrogen. Blinkande smiley bör fortsätta, och du kan börja se LH-ökning på stickorna.

30/11 (CD 14)

- Tento LH-stickor: eftermiddag och kväll

Testa LH två gånger med stickor, eftersom LH-ökningen kan ske snabbt och vara kort. Advanced bör närma sig fast smiley (maximal fertilitet).

1/12 (CD 15)

- Clearblue Digital: morgon och kväll

Förvänta dig fast smiley på Advanced och positivt LH-test. Planera samlag samma dag och dagen efter för optimal tajming.

2/12 (CD 16)

Bekräfta LH-topp (fast smiley och starka LH-resultat). Avsluta testning om LH-ökningen tydligt bekräftats.

3/12 (CD 17)

Bekräfta ägglossningens efterdyningar. Temperaturen kan börja stiga dagen efter ägglossningen.

4/12 (CD 18)

Slutför testning om LH-nivåer och temperatur tydligt visat att ägglossning har inträffat.

5/12 (CD 19)

- Ingen testning

Pausa testningen och följ endast temperaturen om du vill se lutealfasens mönster.
    Det där blir jäkligt dyrt🤣🤣🙈
    Men är det inte så att man ska sluta testa efter fast smiley med advance testen? Jag hade blinkande smiley idag också. Ska ta en sticka nu snart tänkte jag. Vi fick iaf till mys igår när mannen kom hem så får vi ha det varannan dag nu kommande dagar tänkte jag 😊

Tempen va fortfarande låg imorse
  • mo4s
    Väntarpå4an skrev 2024-11-22 17:17:16 följande:
    Det där blir jäkligt dyrt🤣🤣🙈
    Men är det inte så att man ska sluta testa efter fast smiley med advance testen? Jag hade blinkande smiley idag också. Ska ta en sticka nu snart tänkte jag. Vi fick iaf till mys igår när mannen kom hem så får vi ha det varannan dag nu kommande dagar tänkte jag 😊

Tempen va fortfarande låg imorse
    Haha, ja den är nog inte helt korrekt eller nödvändig 😂 Jo, precis efter maximal fertilitet så "kan" man inte testa mer. Antar att den menar att man fortsätter om inte den fasta smileyn ännu dykt upp? Jag har köpt flera test för att kunna jämföra och för att jag blev så osäker förra cykeln med konstiga utslag efter missfallet. 
  • Väntarpå4an
    mo4s skrev 2024-11-22 17:44:57 följande:
    Haha, ja den är nog inte helt korrekt eller nödvändig 😂 Jo, precis efter maximal fertilitet så "kan" man inte testa mer. Antar att den menar att man fortsätter om inte den fasta smileyn ännu dykt upp? Jag har köpt flera test för att kunna jämföra och för att jag blev så osäker förra cykeln med konstiga utslag efter missfallet. 
    Ah så måste de mena. Jag har också dubbel kört nu för att säkra upp plus tempat. 
    Rfsus tester ger inte mycket av resultat. O,08 fick jag idag trots blinkande smiley.
  • MG98

Nu ni! Så blev det lite starkare trots allt! Inte riktigt starkare än testlinjen men absolut dom starkaste testen hittills i alla fall! Tyvärr var jag inte hemma under dagen och tog därför testet idag vid 12-tiden i ett annat ljus så såklart vart just det testet inte lika rättvist bedömt. Men känns i alla fall hoppfullt! Använde dessvärre sista stickan cb advanced imorse som fortfarande blinkade (7e dagen) men tror om jag kunnat ta det senare under dagen bör det blivit fast smiley. 

Nu är jag spänd på att följa tempen! Håller mina tummar för att kroppen gör som jag vill! Ska även fortsätta kolla med rfsu och se om testen bleknar igen. Men om detta går vägen borde BIM bli runt 6/12 🎁

• mo4s
    Väntarpå4an skrev 2024-11-22 19:19:18 följande:
    Ah så måste de mena. Jag har också dubbel kört nu för att säkra upp plus tempat. 
    Rfsus tester ger inte mycket av resultat. O,08 fick jag idag trots blinkande smiley.
    Blinkande indikerar östrogenhöjning tror jag, i väntan på LHhöjning. Jag fick bara blinkande förra månaden, fram till min mens kom 🤦?♀️🥲 Så vill testa med flera olika 😄
  • mo4s
    MG98 skrev 2024-11-22 19:54:01 följande:

Nu ni! Så blev det lite starkare trots allt! Inte riktigt starkare än testlinjen men absolut dom starkaste testen hittills i alla fall! Tyvärr var jag inte hemma under dagen och tog därför testet idag vid 12-tiden i ett annat ljus så såklart vart just det testet inte lika rättvist bedömt. Men känns i alla fall hoppfullt! Använde dessvärre sista stickan cb advanced imorse som fortfarande blinkade (7e dagen) men tror om jag kunnat ta det senare under dagen bör det blivit fast smiley. 

Nu är jag spänd på att följa tempen! Håller mina tummar för att kroppen gör som jag vill! Ska även fortsätta kolla med rfsu och se om testen bleknar igen. Men om detta går vägen borde BIM bli runt 6/12 🎁

Grattis, vad spännande! 
  • Väntarpå4an
    mo4s skrev 2024-11-22 20:30:10 följande:
    Blinkande indikerar östrogenhöjning tror jag, i väntan på LHhöjning. Jag fick bara blinkande förra månaden, fram till min mens kom 🤦?♀️🥲 Så vill testa med flera olika 😄
    Hoppas inte det blir så för mig, tempar du? Det känns rätt skönt att göra det nu för att verkligen vara säker på ägglossning
  • Anonym (Hoppaspånummer3)
    Hej!

Vi har precis bestämt oss för att vi gärna vill ha ett till barn om det går så detta är första försöket. Har aldrig skrivit i en sån här grupp tidigare men följt många, tänkte att det kunde vara kul under vägens gång mot förhoppningsvis vår tredje och sista bebis.

Jag tror att ägglossning var för ett par dagar sedan, har bara gått på känsla och kollat sekret. Bim är 6/12.

1/12 pfk1991
    1/12 Rdlsgdl9922
    2/12 - Frukörsbär
    2/12 - Sanso
    2/12 RainbowFamilyDreams
    3/12 - Anonym (LängtarEfterTredje
    3/12 - Anonym (mt)
    5/12 - Annpor
    5/12 - Elvaa11
    6/12 Errorika
    6/12 Anonym (Hoppaspånummer3)
    8/12 Anonym (FörstaBebisen)
    8/12 - Anonym (Lantisen) 
    8/12 - väntarpåfyran
    8/12 - Vallmo93
    10/12 - Anonym1050
    10/12 -Siripiri 
    10/12 - Finafisken123
    11/12 - Anonym (Oliven)
    11/12 - B3tt4n
    11/12- Peanut25 
    12/12 - Ella-Bella
    18/12 - mo4s
    19/12 - Anonym (Janey)
    19/12 - Anonym (A)
    20/12 - Anonym (Universitetsbebis)
    21/12 - Anonym (BarnlängtanVSjobbmoral)
    24/12 - ILi22
    28/12 - Anonym (LängtarEfterTredje)
    29/12 - Anonym (mt)
  • mo4s
    Väntarpå4an skrev 2024-11-22 21:41:20 följande:
    Hoppas inte det blir så för mig, tempar du? Det känns rätt skönt att göra det nu för att verkligen vara säker på ägglossning
    Jag tror att mina hormoner var knasiga efter missfallet. Jag fick fast smiley direkt efter konstaterat mf och sen fortsatte jag ändå testa varje dag eftersom vi ville prova direkt och jag inte litade på resultatet. Så fick tom cirkel flera dagar och sen blinkande fram till mensen dök upp 🙃 

Jag tempar också! Min temperatur har börjat gå ner nu efter mensen. Ingen aning om det är normalt men det är en förändring iallafall 😂
  • mo4s

Någon mer som använder appen Premom? 

Det är första cykeln jag använder den, min mens slutade idag och den rekomenderar att börja testa LH redan nu för att hitta baslinjen. Jag hade tänkt börja testa cykeldag 10, de är den dagen testerna jag köpte rekommenderar att jag börjar.

Vilken cykeldag börjar ni testa, behöver man hitta en baslinje eller beror det på vilket test man använder? Jag har både digitala och sticka. 

• Väntarpå4an
    mo4s skrev 2024-11-22 22:22:45 följande:
    Jag tror att mina hormoner var knasiga efter missfallet. Jag fick fast smiley direkt efter konstaterat mf och sen fortsatte jag ändå testa varje dag eftersom vi ville prova direkt och jag inte litade på resultatet. Så fick tom cirkel flera dagar och sen blinkande fram till mensen dök upp 🙃 

Jag tempar också! Min temperatur har börjat gå ner nu efter mensen. Ingen aning om det är normalt men det är en förändring iallafall 😂
    Jag förstår, så jobbigt. Jag hade ju också mf nu fast förra cykeln så detta blir första försöket efter den. Än så länge verkar kroppen med på banan. Jag hade dock blinkande idag igen (3e dagen). Men tempen gick ner något och har fortsatt äl sekret så jag misstänker att den blir fast imorgon. Min app ändrade sig till hög fertilitet efter dagens temp också. 
    Hoppas så denna månaden 🙏❤️ tredje gången gilt isåfall
  • Väntarpå4an
    mo4s skrev 2024-11-22 22:29:25 följande:

Det är första cykeln jag använder den, min mens slutade idag och den rekomenderar att börja testa LH redan nu för att hitta baslinjen. Jag hade tänkt börja testa cykeldag 10, de är den dagen testerna jag köpte rekommenderar att jag börjar.

Vilken cykeldag börjar ni testa, behöver man hitta en baslinje eller beror det på vilket test man använder? Jag har både digitala och sticka. 

Jag kör den😊 började inte testa direkt utan börja cd 10. Har dock ibte fått en baslinje än men tror den kommer när äl visats sig, om jag fattat rätt 😅
  • Väntarpå4an
    mo4s skrev 2024-11-22 22:29:25 följande:

Detta hittade jag i appen under faq hur man får en coverline
  • mo4s
    Väntarpå4an skrev 2024-11-23 08:16:56 följande:
    Detta hittade jag i appen under faq hur man får en coverline
    Men vad otydligt. Trodde det var en LH- baslinje som menades! Läste på mina teststickor och där rekommenderas cykelns längd minus 17 , i mitt fall 30-17= 13 så går på det! Och tar de digitala från cd 10 för jag har tidigare haft äl ~ cd 11-14 ... Så känns onödigt att vänta.
  • Siripiri
    Jag tar bort mig tillfälligt för tydligen hade jag inte mens förra veckan utan en stor blödning + vad som kändes som rejäl mensvärk. Min temp sjönk ju med sen plötsligt för några dagar sen började den stiga. Vilopuls ballade ur med 😅
    Tog digitalt idag som tyvärr bara visade 2-3v, borde visa 3+ för är på 23 dagar efter ägglossning.. 
    Bara att invänta mitt typ fjärde missfall på ett år och 6 försök😒

1/12 pfk1991
    1/12 Rdlsgdl9922
    2/12 - Frukörsbär
    2/12 - Sanso
    2/12 RainbowFamilyDreams
    3/12 - Anonym (mt)
    5/12 - Annpor
    5/12 - Elvaa11
    6/12 Errorika
    8/12 - Anonym (Lantisen) 
    8/12 - väntarpåfyran
    8/12 - Vallmo93
    10/12 - Anonym1050
    10/12 - Finafisken123
    11/12 - Anonym (Oliven)
    11/12 - B3tt4n
    11/12- Peanut25 
    12/12 - Ella-Bella
    18/12 - mo4s
    19/12 - Anonym (Janey)
    19/12 - Anonym (A)
    24/12 - ILi22
    29/12 - Anonym (mt)
  • Väntarpå4an
    mo4s skrev 2024-11-23 09:10:21 följande:
    Men vad otydligt. Trodde det var en LH- baslinje som menades! Läste på mina teststickor och där rekommenderas cykelns längd minus 17 , i mitt fall 30-17= 13 så går på det! Och tar de digitala från cd 10 för jag har tidigare haft äl ~ cd 11-14 ... Så känns onödigt att vänta.
    Blev också osäker faktiskt. Får se hur den visar sen. Känns rätt onödigt att börja testa så tidigt också så jag hade kört från då man är ganska säker på i marginal istället för att strössla test :)
  • Väntarpå4an
    Siripiri skrev 2024-11-23 09:29:13 följande:
    Jag tar bort mig tillfälligt för tydligen hade jag inte mens förra veckan utan en stor blödning + vad som kändes som rejäl mensvärk. Min temp sjönk ju med sen plötsligt för några dagar sen började den stiga. Vilopuls ballade ur med 😅
    Tog digitalt idag som tyvärr bara visade 2-3v, borde visa 3+ för är på 23 dagar efter ägglossning.. 
    Bara att invänta mitt typ fjärde missfall på ett år och 6 försök😒

1/12 pfk1991
    1/12 Rdlsgdl9922
    2/12 - Frukörsbär
    2/12 - Sanso
    2/12 RainbowFamilyDreams
    3/12 - Anonym (mt)
    5/12 - Annpor
    5/12 - Elvaa11
    6/12 Errorika
    8/12 - Anonym (Lantisen) 
    8/12 - väntarpåfyran
    8/12 - Vallmo93
    10/12 - Anonym1050
    10/12 - Finafisken123
    11/12 - Anonym (Oliven)
    11/12 - B3tt4n
    11/12- Peanut25 
    12/12 - Ella-Bella
    18/12 - mo4s
    19/12 - Anonym (Janey)
    19/12 - Anonym (A)
    24/12 - ILi22
    29/12 - Anonym (mt)
    Nej så ledsen jag blir 💔 du är säker på att det inte kan vara senare äl så att detta stämmer? ❤️
  • Siripiri
    Väntarpå4an skrev 2024-11-23 09:56:33 följande:
    Nej så ledsen jag blir 💔 du är säker på att det inte kan vara senare äl så att detta stämmer? ❤️
    😔💔 
    Tyvärr stämde temp och äl-smärta väldigt bra överens, sen visst ägget kanske tar sin lilla tid att fästa. vet inte :( 
    Ska till arbetsterapeuten på måndag för mina brutna fingrar, ska se om jag kan få ta blodprov för att kolla HCGn. Samt såklart kontakta gyn så man kan få komma på VUL för är lite rädd för utomkveds då jag haft lite mer ont ibland på höger sida senaste veckan. ♥️ 
Svar på tråden BIM december