Fast nu handlar det ju främst om kvinnor som upplever djup rädsla för ev graviditeter tillföljd av de hårda "pro-life" lagarna i många delstater och det är det de protesterar om och nämner saker som sexstrejk. Är nog svårt för oss att helt förstå paniken många, både män och kvinnor, känner. Såg senast igår en intervju med en tämligen konservativ man som ändå kände sig manad att flytta av rädsla för sin fru och sina döttrar. Blev väldigt illa berörd av hur han pratade om situationen. Många kvinnor upplever nu att männen svek dem i valet vilket jag tror många av oss kan förstå även de som inte håller med.
Så det jag vill få fram är att jag tycker det blir lite illa och snedvänt att försöka dra med kvinnornas situation i USA i vår vanliga "män är så, kvinnor si" bråk här hemma i Sverige. De allra flesta som jag träffat , oavsett politisk tillhörighet här, kan se att det som många kvinnor utsats för samt konsekvenserna av dessa lagar är hemskt. För oavsett vad man själv tycker i abortfrågan så kvarstår det faktum att flera kvinnor nu har dött pga att de nekats vård fast fostret inte var levnadsdugligt men modern hade kunnat överleva om hon fått genomföra en abort. Det är skrämmande anser jag iaf.