• Svar på tråden "Bra att kvinnor förstår att sex är ingen rättighet"
  • Anonym (…)
    Cartjan1 skrev 2024-11-11 11:04:39 följande:
    Det är en allvarlig fråga i USA för att kvinnor faktiskt har dött för att de inte fått den vård de behöver pga av anti-abort lagarna. Kvinnor som i vissa fall faktiskt ville ha sitt barn men fick missfall men vård sätts inte in i tid då fostret fortfarande lever och läkarna vågar inte då de kan få grova straff. Abortvård handlar inte enbart om att avsluta oönskade graviditeter. Självklart borde vi alla vara med och bekosta vård som räddar liv. Vi bekostar många saker inom vården som för enskilda individer kan tyckas onödigt men vem ska avgöra vilken vård som är av vikt och dra de gränserna?

Därför är det en allvarlig jämställdhetsfråga, varför ska män få bestämma att kvinnor ska sätta livet till pga deras åsikter kring fostrets levnadsvärde? 

Blir överlag så illa berörd av hela diskussionen för jag är övertygad om att om inte samhällsdebatten varit så hård de senaste åren och konstant ställt män och kvinnor mot varandra så skulle så många fler män vara illa berörda och vokala mot detta men nu är det som en princip sak - ytterligare en "feminism " fråga - så då förlöjligas kvinnornas problem istället eller förminskas...
    Vad hände med att ta hand om varandra och stå upp för det som är rätt även när det kanske går emot ens grundåsikter? Vet att många gör det och att det var många republikanska män som till följd av dessa lagar ändå röstade demokratiskt. Men oförståelsen och avsaknaden av empati verkar hos många idag vara ett faktum.

Förlåt nu drog jag iväg men jag önskar bara att vi alla kunde vara snällare mot varandra och ställa upp för varandra när grupper far illa. Hur kan principer ha blivit viktigare än medmänsklighet? Jag kommer nog aldrig förstå....
    Jag avsåg inte abort som livräddande vård men det kanske är det som den debatten jag tänkte på främst handlar om? När det är risk för kvinnans liv? Då har jag missförstått
  • Tow2Mater
    Anonym (T) skrev 2024-11-11 11:13:45 följande:
    Det har du visst skrivit . 
    Jag har sagt att abortfrågan hör hemma på delstatsnivå. Inget annat.  Sluta lägg ord i andras munnar!!!!!
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 20:38:10 följande:
    Jag har sagt att abortfrågan hör hemma på delstatsnivå. Inget annat.  Sluta lägg ord i andras munnar!!!!!
    Nej den hör inte hemma på delstatsnivå! Då religiösa fundamentalister stiftar abortregler som innebär att kvinnors liv är hotade visar det att frågan är så viktig att den hör hemma på federal nivå. 
    Vie en vanlig abort kan kvinnor åka till en annan delstat, men vid akuta tillstånd som missfall eller utomkvedshavandeskap finns inte tid till det.
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2024-11-11 22:08:19 följande:
    Nej den hör inte hemma på delstatsnivå! Då religiösa fundamentalister stiftar abortregler som innebär att kvinnors liv är hotade visar det att frågan är så viktig att den hör hemma på federal nivå. 
    Vie en vanlig abort kan kvinnor åka till en annan delstat, men vid akuta tillstånd som missfall eller utomkvedshavandeskap finns inte tid till det.
    Högsta Domstolen höll inte med dig.
  • ClumsySmurf
    Cartjan1 skrev 2024-11-11 11:04:39 följande:
    Det är en allvarlig fråga i USA för att kvinnor faktiskt har dött för att de inte fått den vård de behöver pga av anti-abort lagarna. Kvinnor som i vissa fall faktiskt ville ha sitt barn men fick missfall men vård sätts inte in i tid då fostret fortfarande lever och läkarna vågar inte då de kan få grova straff. Abortvård handlar inte enbart om att avsluta oönskade graviditeter. Självklart borde vi alla vara med och bekosta vård som räddar liv. Vi bekostar många saker inom vården som för enskilda individer kan tyckas onödigt men vem ska avgöra vilken vård som är av vikt och dra de gränserna?

Därför är det en allvarlig jämställdhetsfråga, varför ska män få bestämma att kvinnor ska sätta livet till pga deras åsikter kring fostrets levnadsvärde? 

Blir överlag så illa berörd av hela diskussionen för jag är övertygad om att om inte samhällsdebatten varit så hård de senaste åren och konstant ställt män och kvinnor mot varandra så skulle så många fler män vara illa berörda och vokala mot detta men nu är det som en princip sak - ytterligare en "feminism " fråga - så då förlöjligas kvinnornas problem istället eller förminskas...
    Vad hände med att ta hand om varandra och stå upp för det som är rätt även när det kanske går emot ens grundåsikter? Vet att många gör det och att det var många republikanska män som till följd av dessa lagar ändå röstade demokratiskt. Men oförståelsen och avsaknaden av empati verkar hos många idag vara ett faktum.

Förlåt nu drog jag iväg men jag önskar bara att vi alla kunde vara snällare mot varandra och ställa upp för varandra när grupper far illa. Hur kan principer ha blivit viktigare än medmänsklighet? Jag kommer nog aldrig förstå....
    inte bara p.g.a anti abort lagar
    det har hänt att kvinnor blivit nekade vård de haft rätt till

"Därför är det en allvarlig jämställdhetsfråga, varför ska män få bestämma att kvinnor ska sätta livet till pga deras åsikter kring fostrets levnadsvärde?"

Jag tror inte abortfrågan skiljer sej så mycket mellan könen i USA, i alla fall inte fram till nyss.

När män med rätt åsikt vill vara med och bestämma rätt klagar man inte på att män vill bestämma.
    När män och kvinnor med fel åsikt vill bestämma fel eller har bestämt fel klagar man på att män har fel åsikt, kanske inte ens förstår varför män ska ha en åsikt
    Män med fel åsikt har många kvinnor med fel åsikt på sin sida men det skiljer sej en hel del bland yngre.

Någon läkade till en artikel om stackars Caroline var lite ledsen över att man stiftat lag mot att lärare ska få lära eleverna att t.e.x vita pojkar har en arvssynd p.g.a patriarkala orättvisor, rasism och slaveri.
    Caroline had reasons to be unhappy, too. One year earlier, Oklahoma?s governor had signed a law barring public schools and charter schools from teaching that "an individual, by virtue of his or her race or sex, bears responsibility for actions committed in the past by other members of the same race or sex."

https://newrepublic.com/article/176854/republican-red-states-brain-drain
    woke flum
    Finns många unga feminister på sociala medier som förklarar varför man ska hata män.

På vänsterkanten pratar inte så mycket om problemet med detta och om unga tejers förebilder men man pratar gärna om problemet med andtew tate och att många pojkar tycker att det är en bra förebild.
    ytterligare en "feminism " fråga eftersom wokeflum och hata på män är feminism och det där med misogyni och att hata på kvinnor är en feministisk fråga.

"Men oförståelsen och avsaknaden av empati verkar hos många idag vara ett faktum."

Ungefär som när man försöker behandla en alkoholberoende alkoholist som självmedicinerar men inte för båda problemen samtidigt så man misslyckas.
  • Anonym (ha lite koll?)
    Anonym (Kvinnor) skrev 2024-11-08 12:59:23 följande:
    "Bra att kvinnor förstår att sex är ingen rättighet"

Sedan Donald Trump vann usa valet 2024 så snackar många kvinnor om att de ska bojkotta män för sex, förhållanden och barn etc
    Hur ser ni på det här?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMkqyO/4b-rorelsen-vaxer-bland-kvinnor-i-usa-efter-trumps-seger-vagrar-sex

Det är demokraterna som säger de tdär, de extrema.. ingen annan. sluta nu, ha lite koll!
  • Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 20:38:10 följande:

Och då är du också ok med att de olika delstaterna bestämmer hur det ska vara. 

Är du för fri abort för alla?

• Tecum
    Tow2Mater skrev 2024-11-11 22:12:34 följande:
    Högsta Domstolen höll inte med dig.
    Så klart den inte gjorde! Trump har under sin förra mandattid medvetet utnämnt konservativa abortmotståndare som inte bryr sig om kvinnors rättigheter eller liv utan tänjer på lagarna i den riktning som deras välgörare Trump vill.

Det är riggat, som Trump brukar säga...
  • ClumsySmurf

🤔
    💡

ClumsySmurf skrev 2024-11-09 19:42:45 följande:
    Kan någon förklara för mej varför jag skulle rösta på henne?
    Tecum skrev 2024-11-12 16:59:43 följande:
    Så klart den inte gjorde! Trump har under sin förra mandattid medvetet utnämnt konservativa abortmotståndare som inte bryr sig om kvinnors rättigheter eller liv utan tänjer på lagarna i den riktning som deras välgörare Trump vill.

ClumsySmurf skrev 2024-11-12 17:02:26 följande:
    Black Lives Matter Statement on Kamala Harris Securing Enough Delegates to Become Democratic Nominee

Now, Democratic Party elites and billionaire donors are attempting to manipulate Black voters by anointing Kamala Harris and an unknown vice president as the new Democratic ticket without a primary vote by the public. This blatant disregard for democratic principles is unacceptable. While the potential outcome of a Harris presidency may be historic, the process to achieve it must align with true democratic values. We have no idea where Kamala Harris stands on the issues, now that she has assumed Joe Biden?s place, and we have no idea of the record of her potential vice president because we don?t even know who it is yet.

At Black Lives Matter, our focus is on building strong communities, addressing root issues, and creating spaces of justice and joy. This election process has been a disservice to our communities and to democracy. Historically, Black people have been loyal Democratic voters, but time and again, the party has taken our votes for granted and prioritized political theatrics over our real needs.

So we will do the hard thing: we will celebrate, and honor the joy many in our community are feeling about Kamala?s historic candidacy and path to the nomination-while calling out the undemocratic process and engaging in a vigorous discussion on the issues our community cares about.

[...]
    Installing Kamala Harris as the Democratic nominee and an unknown vice president without any public voting process would make the modern Democratic Party a party of hypocrites. It would undermine their credibility on issues related to democracy. Imagine our first Black woman president not having won some sort of public nomination process. The pundits would immediately label it as affirmative action or a DEI move, and any progress made by a President Harris would be on shaky foundations. If Kamala Harris is to be the nominee, it must be through a process that upholds democratic principles and public participation.

blacklivesmatter.com/black-lives-matter-statement-on-kamala-harris-securing-enough-delegates-to-become-democratic-nominee/

Tecum skrev 2024-11-09 19:53:52 följande:
    Att du också är en Trumpälskare, det trodde jag inte...
    😂🤣
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2024-11-12 16:59:43 följande:

Demokraterna satte grunden när de inte ville lagstadga om det. De hade chansen iallafall två ggr om de ansåg det så viktigt.
  • Tecum
    Tow2Mater skrev 2024-11-12 18:37:43 följande:
    Demokraterna satte grunden när de inte ville lagstadga om det. De hade chansen iallafall två ggr om de ansåg det så viktigt.
    Så du instämmer med HD att kvinnors liv inte är viktiga?
  • Anonym (Grisar)
    Baam777 skrev 2024-11-10 19:25:54 följande:
    Jag kan förstå om man har blivit våldtagen, men jag förstår inte varför man ska hota män och varför abort frågan är så stor. Använd alltid kondom så är man säker.
    Är det att hota män att konstatera att om män vägrar låta kvinnan ha självbestämmande över sin egen kropp så förvägras män ett knull? då har vi olika definitioner av hot. Och kondom/preventivmedel är alltid 100% menar du? Finns aldrig någonsin en kondom som spruckit eller graviditet trots ppiller? Är det kvinnans fel och guds vilja att det sker? Tomte
  • Anonym (Grisar)
    Tow2Mater skrev 2024-11-12 18:37:43 följande:
    så man ska behöva lagstadga om allt som borde vara självklarhet i ett jämställt och civiliserat samhälle? märkligt resonemang. om sverige skulle systematiskt ta bort mäns rätt till sin egen kropp, hade du sagt samma då? att män som grupp borde ha lagstadgat om rätten till er egen kropp om det nu vore så viktigt? Eller är det bara i kvinnofrågor du har en sån nonchalerande syn?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Grisar) skrev 2024-11-12 20:02:20 följande:
    så man ska behöva lagstadga om allt som borde vara självklarhet i ett jämställt och civiliserat samhälle? märkligt resonemang. om sverige skulle systematiskt ta bort mäns rätt till sin egen kropp, hade du sagt samma då? att män som grupp borde ha lagstadgat om rätten till er egen kropp om det nu vore så viktigt? Eller är det bara i kvinnofrågor du har en sån nonchalerande syn?
    Spot on
  • Tow2Mater
    Tecum skrev 2024-11-12 19:37:40 följande:
    Så du instämmer med HD att kvinnors liv inte är viktiga?
    Det har inte HD sagt eller tyckt. Alls.
  • Tow2Mater
    Anonym (Grisar) skrev 2024-11-12 20:02:20 följande:
    Dumheter. Vissa lagar gäller på delstatsniva (läs Sverige eller USAs 50 delstater). Vissa lagar gäller på högre nivå (läs EU eller förenta staterna USA). Om en sk 'rätt' baseras på tolkning är det väl ganska relevant att skapa en lag om det om man anser det viktigt?

Varför har Sverige en abortlag om det skulle vara 'självklart' vad som gäller utan?
Svar på tråden "Bra att kvinnor förstår att sex är ingen rättighet"