Cartjan1 skrev 2024-11-11 11:04:39 följande:
Det är en allvarlig fråga i USA för att kvinnor faktiskt har dött för att de inte fått den vård de behöver pga av anti-abort lagarna. Kvinnor som i vissa fall faktiskt ville ha sitt barn men fick missfall men vård sätts inte in i tid då fostret fortfarande lever och läkarna vågar inte då de kan få grova straff. Abortvård handlar inte enbart om att avsluta oönskade graviditeter. Självklart borde vi alla vara med och bekosta vård som räddar liv. Vi bekostar många saker inom vården som för enskilda individer kan tyckas onödigt men vem ska avgöra vilken vård som är av vikt och dra de gränserna?
Därför är det en allvarlig jämställdhetsfråga, varför ska män få bestämma att kvinnor ska sätta livet till pga deras åsikter kring fostrets levnadsvärde?
Blir överlag så illa berörd av hela diskussionen för jag är övertygad om att om inte samhällsdebatten varit så hård de senaste åren och konstant ställt män och kvinnor mot varandra så skulle så många fler män vara illa berörda och vokala mot detta men nu är det som en princip sak - ytterligare en "feminism " fråga - så då förlöjligas kvinnornas problem istället eller förminskas...
Vad hände med att ta hand om varandra och stå upp för det som är rätt även när det kanske går emot ens grundåsikter? Vet att många gör det och att det var många republikanska män som till följd av dessa lagar ändå röstade demokratiskt. Men oförståelsen och avsaknaden av empati verkar hos många idag vara ett faktum.
Förlåt nu drog jag iväg men jag önskar bara att vi alla kunde vara snällare mot varandra och ställa upp för varandra när grupper far illa. Hur kan principer ha blivit viktigare än medmänsklighet? Jag kommer nog aldrig förstå....
inte bara p.g.a anti abort lagar
det har hänt att kvinnor blivit nekade vård de haft rätt till
"
Därför är det en allvarlig jämställdhetsfråga, varför ska män få bestämma att kvinnor ska sätta livet till pga deras åsikter kring fostrets levnadsvärde?"
Jag tror inte abortfrågan skiljer sej så mycket mellan könen i USA, i alla fall inte fram till nyss.
När män med rätt åsikt vill vara med och bestämma rätt klagar man inte på att män vill bestämma.
När män och kvinnor med fel åsikt vill bestämma fel eller har bestämt fel klagar man på att män har fel åsikt, kanske inte ens förstår varför män ska ha en åsikt
Blir överlag så illa berörd av hela diskussionen för jag är övertygad om att om inte samhällsdebatten varit så hård de senaste åren och konstant ställt män och kvinnor mot varandra så skulle så många fler män vara illa berörda och vokala mot detta men nu är det som en princip sak - ytterligare en "feminism " fråga - så då förlöjligas kvinnornas problem istället eller förminskas...
Vad hände med att ta hand om varandra och stå upp för det som är rätt även när det kanske går emot ens grundåsikter? Vet att många gör det och att det var många republikanska män som till följd av dessa lagar ändå röstade demokratiskt. Men oförståelsen och avsaknaden av empati verkar hos många idag vara ett faktum.
Män med fel åsikt har många kvinnor med fel åsikt på sin sida men det skiljer sej en hel del bland yngre.
Någon läkade till en artikel om stackars Caroline var lite ledsen över att man stiftat lag mot att lärare ska få lära eleverna att t.e.x vita pojkar har en arvssynd p.g.a patriarkala orättvisor, rasism och slaveri.
woke flum
Finns många unga feminister på sociala medier som förklarar varför man ska hata män.
På vänsterkanten pratar inte så mycket om problemet med detta och om unga tejers förebilder men man pratar gärna om problemet med andtew tate och att många pojkar tycker att det är en bra förebild.
ytterligare en "feminism " fråga eftersom wokeflum och hata på män är feminism och det där med misogyni och att hata på kvinnor är en feministisk fråga.
"
Men oförståelsen och avsaknaden av empati verkar hos många idag vara ett faktum."
Ungefär som när man försöker behandla en alkoholberoende alkoholist som självmedicinerar men inte för båda problemen samtidigt så man misslyckas.