• Svar på tråden "Bra att kvinnor förstår att sex är ingen rättighet"
  • Tow2Mater
    Anonym (T) skrev 2024-11-10 14:37:24 följande:

Du har själv skrivit att abortfrågan hör hemma på delstatsnivå. Dvs att du tycker det är ok att vissa stater förbjuder abort. 

EHade du varit för fri abort hade du tyckt att det var bättre innan när det fanns fri abort för alla. 

Eh nej. Igen, sluta lägg ord i andras munnar! 
  • Tow2Mater
    Anonym (Kan ha fel men..) skrev 2024-11-10 15:12:46 följande:

Som jag har förstått det så satt han i en rävsax och valde mellan pest eller kolera. Låt mig förklara; Om jag inte ha missuppfattat det hela så va det innan valet laglig i en delstart (kommer ej ihåg vilken) att göra abort enda in i nionde månaden. Alltså fram tills förlossningen och det ville han stoppa. Men han hade/har inte rätt till att ändra på själva lagen i de olika delstarterna eller hur många veckor det ska vara tillåtet med abort utan han har bara rätten att antingen ha aborträtten kvar eller förbjuda den helt och hållet. Snacka om ett dilemma om det stämmer.
    Men som sagt; Jag kan ha fel. 

Som ett intressant relaterat spår, hade demokraterna supermajoritet iallafall två ggr, under både Clinton och Obama. Hade frågan varit tillräckligt viktig för dem hade de sett till att stifta lag om det då. Problemet var att de inte ville kompromissa det allra minsta, de ville i princip ha helt fri abort, punkt. Men det var för många som inte kunde rösta för det alternativet. Hade de lagt ett sunt förslag, t ex med fri abort upp till 18 veckor eller liknande, hade det sannolikt gått igenom.

www.nationalreview.com/corner/why-democrats-didnt-codify-roe-when-they-had-the-chance/
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Tror inte att de klarar det...) skrev 2024-11-09 13:05:46 följande:
    Grejen är att kvinnor inte flyttar från de delstaterna, utan TILL dem. De mest liberala staterna har haft en massiv utflytt till konservativa stater. Det betyder inte att de byter politisk tillhörighet, men de flyttar från de ställena, inte till.

Så många av de här kvinnorna verkar ändå vilja bo bland konservativa män, vara liberala bland konservativa, men inte ligga med dem.  
    Kort summering: Det är de fattiga som jagar billigare bostäder som flyttar till röda stater.

De utbildade som kan rädda en kvinnas liv vid en komplicerad förlossning och lära ut saker till barn flyttar därifrån.

Den långa beskrivningen av orsaker till detta finns här:

newrepublic.com/article/176854/republican-red-states-brain-drain
  • Överste Senap
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-11-10 18:50:50 följande:
    Kort summering: Det är de fattiga som jagar billigare bostäder som flyttar till röda stater.

De utbildade som kan rädda en kvinnas liv vid en komplicerad förlossning och lära ut saker till barn flyttar därifrån.

Att republikanska stater drabbas av sk brain drain är rent självförvållat. Ska man vara riktigt cynisk kan man säga att de själva röstat för det.
  • Baam777
    Anonym (Kvinnor) skrev 2024-11-08 12:59:23 följande:
    "Bra att kvinnor förstår att sex är ingen rättighet"

Sedan Donald Trump vann usa valet 2024 så snackar många kvinnor om att de ska bojkotta män för sex, förhållanden och barn etc
    Hur ser ni på det här?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMkqyO/4b-rorelsen-vaxer-bland-kvinnor-i-usa-efter-trumps-seger-vagrar-sex

Jag kan förstå om man har blivit våldtagen, men jag förstår inte varför man ska hota män och varför abort frågan är så stor. Använd alltid kondom så är man säker.
  • Anonym (…)
    Baam777 skrev 2024-11-10 19:25:54 följande:
    Jag kan förstå om man har blivit våldtagen, men jag förstår inte varför man ska hota män och varför abort frågan är så stor. Använd alltid kondom så är man säker.

Jag fattar inte heller varför det anses vara en så stor kvinnofråga. Bortsett om man blivit våldtagen så kan man styra det ändå och dessutom styra det mer än männen som inte har så många p-medelsalternativ. Det är ju inte som att man vill förbjuda kvinnor att använda p-medel men inte män. Eller att kvinnor ska tvingas ställa upp på sex så de riskerar bli gravida. Då vore det en allvarlig jämställdhetsfråga.

Bestämma över sin kropp är dessutom inte samma sak som att resten av samhället måste finansiera och bistå dig så att du kan göra precis vad du önskar med din kropp. Det får ju inte männen heller.

• ClumsySmurf
    Anonym (Grisar) skrev 2024-11-10 09:23:34 följande:
    ClumsySmurf skrev 2024-11-09 20:45:23 följande:
    Skuldbelägga förlorarna?
    Men hur tänkte du nu?

Man kan ju alltid skylla på att det var alla andras fel att man förlorade, om man vill, men det är ju det är ju ofta så man förlorar.

S tänkte efter lite extra.
    Istället för att kasta skit på unga män för att de röstat höger så de röstar ännu mer höger försökte de lista ut varför de inte röstat S.

"Att du också är en Trumpälskare, det trodde jag inte..."
    Är det ett argumet eller ordrapar du bara?
    Bara konstaterade ett faktum kring att smurfar gillar trumpar. 
    När det är bara du, Tecum och mytomantrollet klybarn som dragit den slutsatsen har ni något gemensamt med ett mytomantroll.
    Så jag undrar om det ett argumet eller ordrapar du bara?
    ClumsySmurf skrev 2024-11-09 19:42:45 följande:
    Jag kan nog komma på många orsaker till varför jag inte skulle rösta på trump, som jag inte gillar.
    10 minuter senare
    Tecum skrev 2024-11-09 19:53:52 följand
    Att du också är en Trumpälskare, det trodde jag inte...
    Tecum skrev 2024-11-10 13:40:18 följande:
    Anonym (Grisar) skrev 2024-11-10 09:23:34 följande:
    Bara konstaterade ett faktum kring att smurfar gillar trumpar. 
    Exakt, tack! Glad
    Du ligger på ett mytomantrolls nivå 👍
  • Tow2Mater
    Anonym (Uppgiven) skrev 2024-11-10 18:50:50 följande:

Du menar de fattiga som betalar typ $300,000 för ett vanligt hus med amortering och lån i klassen av typ $1600 - $2000 / månad? Vad kallar du de (oss) som knappt skulle ha råd med det då?

Vilken söt historia du lyckades hitta om de två lesbiska gynläkarna som vill operera sina kön och ge 9-åringar p-piller utan att föräldrarna vet om det;

Lesbiskt par (Kate Arnold and her wife, Caroline Flint) som har skaffat 5 (!) barn (they had five kids); tre av dem medan Kate gick sin läkarutbildning i Washington (attended medical school) som på sin dejtkväll i Oklahoma pratade om skolskjutningen i Texas (fast fler skolskjutningar och masskjutningar sker i historiskt demokratiska Kalifornien, och annars är det ganska lika mellan demokratiska och republikanska stater) och att senaten ville (men inte lyckades) begränsa tillgången till p-piller för minderåriga utan föräldrars medgivande (the state Senate had voted to require parental consent before a minor could take contraceptives, the bill later died in the state House of Representatives). Kate tycker det är helt okey att en 9-åring får p-piller utan att föräldrar vare sig vet om det eller tillåter det (kom ihåg att blodproppsrisk beror ofta på familjehistoria). Caroline å andra sidan var missnöjd med Oklahomas nya lag om att skolor inte ska lära ut att en person genom sitt kön eller hudfärg har ansvar för vad andra med samma kön eller hudfärg gjort tidigare (a law barring public schools and charter schools from teaching that ?an individual, by virtue of his or her race or sex, bears responsibility for actions committed in the past by other members of the same race or sex?) och att just hennes specifika privata sjukhus inte kunde eller ville ge henne hennes begärda könskirurgi (fast det är tillåtet i Oklahoma) men hon ville tydligen inte hitta ett annat sjukhus. Och så blev Roe versus Wade definierad okonstitutionell, det fick dem att se rött. Istället att som professionella bekymrade yrkesmänniskor se vad de kunde göra för att hjälpa sina patienter och hur det specifikt skulle påverka Oklahoma i denna nya tid, beslöt de sig för att flytta tillbaka till Washington D.C (settling into a blue bungalow on a quiet, leafy street) där medianpriset för ett hus ligger på $ 577,353, och ett månatlig huslån ligger pa $3,450. Stackarna fick nu betala dubbelt så mycket för ett hälften så stort hus, samtidigt som de fick gå ner i lön, ingen sk förlossningsvårdsöken i Washington, det finns gott om gynläkare där.

Det verkar anses att Oklahoma och t ex Texas ar Mödravårdsöken/ förlossningsvårdsöken (maternity care deserts) för en del kvinnor, då de har 70 minuters körning till närmsta sjukhus för att föda. Men det låter ju inte ens i närheten av så långt som många blivande mödrar  i t ex Sverige har med en resa på 20 mil eller mer till närmaste sjukhus.

• Cartjan1
    Anonym (?) skrev 2024-11-10 19:51:05 följande:

Jag fattar inte heller varför det anses vara en så stor kvinnofråga. Bortsett om man blivit våldtagen så kan man styra det ändå och dessutom styra det mer än männen som inte har så många p-medelsalternativ. Det är ju inte som att man vill förbjuda kvinnor att använda p-medel men inte män. Eller att kvinnor ska tvingas ställa upp på sex så de riskerar bli gravida. Då vore det en allvarlig jämställdhetsfråga.

Bestämma över sin kropp är dessutom inte samma sak som att resten av samhället måste finansiera och bistå dig så att du kan göra precis vad du önskar med din kropp. Det får ju inte männen heller.

Det är en allvarlig fråga i USA för att kvinnor faktiskt har dött för att de inte fått den vård de behöver pga av anti-abort lagarna. Kvinnor som i vissa fall faktiskt ville ha sitt barn men fick missfall men vård sätts inte in i tid då fostret fortfarande lever och läkarna vågar inte då de kan få grova straff. Abortvård handlar inte enbart om att avsluta oönskade graviditeter. Självklart borde vi alla vara med och bekosta vård som räddar liv. Vi bekostar många saker inom vården som för enskilda individer kan tyckas onödigt men vem ska avgöra vilken vård som är av vikt och dra de gränserna?

Därför är det en allvarlig jämställdhetsfråga, varför ska män få bestämma att kvinnor ska sätta livet till pga deras åsikter kring fostrets levnadsvärde? 

Blir överlag så illa berörd av hela diskussionen för jag är övertygad om att om inte samhällsdebatten varit så hård de senaste åren och konstant ställt män och kvinnor mot varandra så skulle så många fler män vara illa berörda och vokala mot detta men nu är det som en princip sak - ytterligare en "feminism " fråga - så då förlöjligas kvinnornas problem istället eller förminskas...
    Vad hände med att ta hand om varandra och stå upp för det som är rätt även när det kanske går emot ens grundåsikter? Vet att många gör det och att det var många republikanska män som till följd av dessa lagar ändå röstade demokratiskt. Men oförståelsen och avsaknaden av empati verkar hos många idag vara ett faktum.

Förlåt nu drog jag iväg men jag önskar bara att vi alla kunde vara snällare mot varandra och ställa upp för varandra när grupper far illa. Hur kan principer ha blivit viktigare än medmänsklighet? Jag kommer nog aldrig förstå....
  • Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2024-11-10 16:26:15 följande:
    Eh nej. Igen, sluta lägg ord i andras munnar! 
    Det har du visst skrivit . 
Svar på tråden "Bra att kvinnor förstår att sex är ingen rättighet"