• Anonym (Dotter)

Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?

Läste nyss denna artikel och blev nyfiken på hur ni andra resonerar i frågan som jag ställer.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/wgnWvP/jan-78-ar-fast-pa-overvaningen-hemtjansten-far-inte-hjalpa-honom-i-trappan

Alltså om man bor i ett hus som funkar illa om man på nåt sätt får ett handikapp  är det rimligt att begära att man ska kunna bo kvar där eller ska man tvingas flytta till ett boende som är bättre anpassat?

Min pappa är 80 år och bor i tvåvåningsradhus. Skulle han exvis få en stroke som gör honom delförlamad så trappen inte funkar skulle man nog kunna fixa en trapphiss men jag är osäker på om badrummet skulle funka för just runt toaletten är det inte jättemycket plats. Personligen skulle jag nog försöka övertyga honom att flytta till ett bättre anpassat boende nära mig så man kan titta förbi titt som tätt och kolla läget. Hur tänker ni andra om era äldre släktingar?

• Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?
  • Anonym (???)
    Anonym (Nora) skrev 2024-10-21 14:22:53 följande:

Verkligen inte, och det är inte heller tillåtet idag att bygga hur man vill. Det finns krav på planlösning, utformning av trappräcken mm. 

Dåligt planerade och byggda bostäder kostar samhället en massa pengar och därför har man beslutat att vissa krav behöver uppfyllas, bland annat för att undvika situationer liknande den i artikeln. 

Det var underförstått att jag menade inom rimliga gränser. Alla nya hus behöver inte vara enplans exempelvis
  • Anonym (123)
    Anonym (Nora) skrev 2024-10-21 13:57:21 följande:

Han har ju själv valt att bygga sig ett hus med konstig och opraktisk planlösning och sen vägrat flytta därifrån trots att han uppenbarligen skulle behöva det. Jag kan inte se hur någon annan än han själv har orsakat problemet. 

Måste faktiskt instämma i detta.

För mina mor- och farföräldrar och sedan för mina egna föräldrar har det varit en självklarhet att flytta när man blir äldre. Från tvåplanshus (som man byggt själv, där barnen växt upp och som varit ens hem i 40 år) till enplanshus, från lägenhet utan hiss till lägenhet med hiss.

Jag är för att samhället ger den hjälp som behövs, men det går inte att ge allt till alla och man har ett eget ansvar att anpassa grunden så att det funkar med att tex inte bo ett hus där du är beroende av att använda övervåningen om du inte kan gå i trappor eller själv bekosta en trapphiss.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 14:08:38 följande:

Alltså. Jag förstår att han tycker att livet är tråkigt som det blivit. Ingen vill ju vara begränsad. Däremot kunde han ju ha valt att just flytta ned i väntan på besked eftersom badrum och toa som var anpassade fanns nere. Att få ned säng och att maten lagas uppe men börs ned kan inte vara orimligt. Då kunde han ju bo kvar medan han väntar på lösning, och komma ut på aktiviteter mm.

Att det däremot är 4-5 mån kötid ens att få en handläggare och sen en process med bedömning och beslut på det - och att man inte får besked om vad som händer så det blir planerbart -det känns bara illa. Och jag tror ofta det är där skon klämmer med när det blir folk som klagar i media.

Nu var fotona i artikeln inte supermånga men det kan vara så att ytan på nedervåningen är begränsad liksom insläppet av ljus så frågan är hur lämpligt det är att bo där om det är dåligt med dagsljus och kanske inte så vettig yta för säng, bord samt nåt tv-rumsaktigt plus att gubben ska kunna ta sig runt med rullstol. Min granne som också har korkad planlösning har exvis garaget i en del av huskroppen så tror dom ev har ett sovrum/förråd och tvättrum på nedervåningen och bara mindre fönster. Går så klart att bygga igen ett garage vid behov och smälla in större fönster men allt i artikeln ges intryck av att det ska tas från skattemedel.
  • Anonym (???)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 14:24:34 följande:
    Man kan ju bli i behov av hjälp pga sjukdom med innan du är gammal. Det vet ingen. 

Jag tycker bara att det inte borde ta 4-5 månader att få en handläggare och sen kunna få besked om man får anpassning eller inte av huset. 

Och att det inte ska ses som normen att alla gamla måste slussas till kommunala hyresrätter designade utifrån en viss typ av individ, skötta av kommunen. Människor är mer komplexa än så. Iaf borde man inte lägga fram det som en trevlig lösning för alla.
    Vi har ju redan diskuterat skillnaden mellan plötslig sjukdom och det åldersrelaterade. Såklart ska inte unga behöva ta höjd för att inte kunna gå i sin trapp. 

Vet inte hur du kom in på de där hyresrätterna, jag tycker också att lägenheter ska utformas olika så de passar olika tycke och behov

Tror inte att vi tycker jätteolika om t ex trapphussar egentligen utan jag funderar mest var de rimliga gränserna går. 
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (123) skrev 2024-10-21 14:27:04 följande:

För mina mor- och farföräldrar och sedan för mina egna föräldrar har det varit en självklarhet att flytta när man blir äldre. Från tvåplanshus (som man byggt själv, där barnen växt upp och som varit ens hem i 40 år) till enplanshus, från lägenhet utan hiss till lägenhet med hiss.

Jag är för att samhället ger den hjälp som behövs, men det går inte att ge allt till alla och man har ett eget ansvar att anpassa grunden så att det funkar med att tex inte bo ett hus där du är beroende av att använda övervåningen om du inte kan gå i trappor eller själv bekosta en trapphiss.
    Man kan inte ge allt till alla. Absolut. Man kan tex ge ett trapphissbidrag till någon som bara har det behovet att bo hemma, istället för att behöva bygga en extra anpassad lägenhet.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 14:29:16 följande:
    Vi har ju redan diskuterat skillnaden mellan plötslig sjukdom och det åldersrelaterade. Såklart ska inte unga behöva ta höjd för att inte kunna gå i sin trapp. 

Vet inte hur du kom in på de där hyresrätterna, jag tycker också att lägenheter ska utformas olika så de passar olika tycke och behov

Tror inte att vi tycker jätteolika om t ex trapphussar egentligen utan jag funderar mest var de rimliga gränserna går. 
    Vadå såklart? De har ju ofta mer pengar. Varför ska de få bidrag i högre grad?

Jag vänder mig bara allt mer mot samhällets syn på äldre, som en homogen grupp som bara ska tacka och ta emot. Tror få av oss yngre skulle vilja det. Jag kan bara säga att mitt mående blev bättre när jag flyttade från lägenhet till hus med liten trädgård att gå och odla i. Mina sjukdagar minskat och jag är allmänt lyckligare. Bara för att jag har min lilla egna täppa att gå ut på. Skulle nån ta det från mig skulle min hälsa sjunka. Jag ser inte att det skulle ändras för att jag blev gammal.
  • Anonym (???)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 14:34:44 följande:

Jag vänder mig bara allt mer mot samhällets syn på äldre, som en homogen grupp som bara ska tacka och ta emot. Tror få av oss yngre skulle vilja det. Jag kan bara säga att mitt mående blev bättre när jag flyttade från lägenhet till hus med liten trädgård att gå och odla i. Mina sjukdagar minskat och jag är allmänt lyckligare. Bara för att jag har min lilla egna täppa att gå ut på. Skulle nån ta det från mig skulle min hälsa sjunka. Jag ser inte att det skulle ändras för att jag blev gammal.

Vi kommer nog inte att bli överens gällande skillnaden och det personliga ansvaret. Ett funktionsvarierat barn har i mina ögon rätt till anpassningar långt över nivån för en 90-åring, bl a genom personlig assistans. Barnet ska få en tillvaro och fritid likt andra barn i samma ålder.

Vi är dock överens om att varierade bostäder med uteplats som är lämpade för äldre är en bra grej, oavsett boendeform.

• Anonym (van)
    Anonym (123) skrev 2024-10-21 14:27:04 följande:

Kan också tänka att det är rimligt att husen som passar en barnfamilj får gå vidare till nästa familj när man blir äldre. Istället för att äldre ska sitta i stora halvtomma hus som måste anpassas utifrån att de inte klarar av att leva i huset, kanske förfaller för att de inte orkar ta hand om hus och trädgård längre. Medan barnfamiljer tvingas bli kvar i trängre lägenheter för att rimliga hus aldrig blir lediga. 
  • Anonym (van)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 14:34:44 följande:

Man har ändå i grunden ett eget ansvar för att ordna sitt liv så att man kan hantera det. Inte klamra sig fast vid något som inte längre fungerar. 

Och man får nog räkna med att byta boende då och då under livet för att passa ens olika omständigheter och behov. Ingen tycker ju att det är konstigt att flytta ut från studentkorridoren när man pluggat klart, att man kan behöva större bostad när man får barn, att man kan vilja ha mer eller mindre trädgård, komma längre från eller närmare en stad. Det är inga konstigheter att även äldre behöver tänka så.  
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 14:42:32 följande:

Vi kommer nog inte att bli överens gällande skillnaden och det personliga ansvaret. Ett funktionsvarierat barn har i mina ögon rätt till anpassningar långt över nivån för en 90-åring, bl a genom personlig assistans. Barnet ska få en tillvaro och fritid likt andra barn i samma ålder.

Vi är dock överens om att varierade bostäder med uteplats som är lämpade för äldre är en bra grej, oavsett boendeform.

Och jag anser att även en äldre människa ska få rätt till anpassningar för att må bra och ha en god livskvalitet. Annars har vi ättestupan här igen i min syn på det. Skulle gärna betala för det via min skattsedel med men det är en annan femma.

Ja, där är vi överens. Att stängas in i en lägenhet är inte bra för någon.
Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?