Inlägg från: Anonym (van) |Visa alla inlägg
  • Anonym (van)

Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?

Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 10:49:13 följande:

Det är inte så att det finns mängder av bra anpassade hus till överkomliga priser heller.

Det många glömmer lite är också att äldre också är människor med känslor, önskningar och drömmar. Att bara säga att jaja men nu får du lämna det hem du älskar i x år för att bo i den här sterila men välanpassade lägenheten, det är som en dödsdom för många äldre. De tar sig runt men dör inuti och sen även på riktigt.

Jag skulle önska det byggdes fler enplansradhus med små trädgårdar för äldre att jobba i. Många älskar det och mår bra av den fysiska rörelse det ger, men klarar inte av just stora villor med flera våningar. 

Men de alternativen är inte så vanliga här iaf.

Många äldre har ju också farhågan att en lägenhet innebär att de dör inuti. Men sen när de väl är på plats så fungerar det bra och de trivs i nya boendet. 

Och insikten att man inte alltid kan få allt man vill, utan måste anpassa sig efter det läge som råder. Det är få förunnat att kunna bo precis som man önskar.

Det bästa vore ju om man redan innan man blir alltför skruttig kan fundera över hur man kan se till att boendet fungerar. Så slipper man flytta hastigt och kanske nöja sig med nåt som inte känns bra, utan kan planera för att hitta nåt som är bra.
  • Anonym (van)
    Anonym (123) skrev 2024-10-21 14:27:04 följande:
    Måste faktiskt instämma i detta.

För mina mor- och farföräldrar och sedan för mina egna föräldrar har det varit en självklarhet att flytta när man blir äldre. Från tvåplanshus (som man byggt själv, där barnen växt upp och som varit ens hem i 40 år) till enplanshus, från lägenhet utan hiss till lägenhet med hiss.

Jag är för att samhället ger den hjälp som behövs, men det går inte att ge allt till alla och man har ett eget ansvar att anpassa grunden så att det funkar med att tex inte bo ett hus där du är beroende av att använda övervåningen om du inte kan gå i trappor eller själv bekosta en trapphiss.
    Kan också tänka att det är rimligt att husen som passar en barnfamilj får gå vidare till nästa familj när man blir äldre. Istället för att äldre ska sitta i stora halvtomma hus som måste anpassas utifrån att de inte klarar av att leva i huset, kanske förfaller för att de inte orkar ta hand om hus och trädgård längre. Medan barnfamiljer tvingas bli kvar i trängre lägenheter för att rimliga hus aldrig blir lediga. 
  • Anonym (van)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 14:34:44 följande:
    Vadå såklart? De har ju ofta mer pengar. Varför ska de få bidrag i högre grad?

Jag vänder mig bara allt mer mot samhällets syn på äldre, som en homogen grupp som bara ska tacka och ta emot. Tror få av oss yngre skulle vilja det. Jag kan bara säga att mitt mående blev bättre när jag flyttade från lägenhet till hus med liten trädgård att gå och odla i. Mina sjukdagar minskat och jag är allmänt lyckligare. Bara för att jag har min lilla egna täppa att gå ut på. Skulle nån ta det från mig skulle min hälsa sjunka. Jag ser inte att det skulle ändras för att jag blev gammal.
    Man har ändå i grunden ett eget ansvar för att ordna sitt liv så att man kan hantera det. Inte klamra sig fast vid något som inte längre fungerar. 

Och man får nog räkna med att byta boende då och då under livet för att passa ens olika omständigheter och behov. Ingen tycker ju att det är konstigt att flytta ut från studentkorridoren när man pluggat klart, att man kan behöva större bostad när man får barn, att man kan vilja ha mer eller mindre trädgård, komma längre från eller närmare en stad. Det är inga konstigheter att även äldre behöver tänka så.  
  • Anonym (van)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 15:08:48 följande:
    Och jag anser att även en äldre människa ska få rätt till anpassningar för att må bra och ha en god livskvalitet. Annars har vi ättestupan här igen i min syn på det. Skulle gärna betala för det via min skattsedel med men det är en annan femma.

Ja, där är vi överens. Att stängas in i en lägenhet är inte bra för någon.
    Vadå stängas in i en lägenhet? Massor av människor bor i lägenhet och trivs alldeles utmärkt. Man behöver verkligen inte bo i hus för att ha livskvalitet. Däremot kan en förändring kännas jobbig, i synnerhet om den inte är helt självvald. Men ibland måste man inse att livet förändras och ens behov förändras, och då får man anpassa sig till det. 
  • Anonym (van)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 15:14:14 följande:
    Och om man då tex skapade fler mindre hus med små trädgårdar eller liknande som de äldre kunde köpa tror jag många skulle gå med på det. Som det är nu är ju många också inlåsta i boenden eftersom det som de får ut inte räcker till något annat boende som just blir okej. Det är ju ett känt problem med.

Och, man ska också vara väldigt noga att det inte blir ett tvång för äldre att sälja husen. Det är inte deras personliga ansvar att underlätta för att några andra bor trångt heller och inte har råd att bygga nytt eller inte vill flytta. Om man hårddrar det. De som VILL flytta borde ju dock i högre grad kunna få det.
    Man kan ju tycka att det skulle vara naturligt. Att låta något gå vidare, inte klamra sig kvar. Men dagens äldre är mycket för att sitta och hålla på vad de har. Och att de yngre som för generationerna vidare får klara sig bäst de kan. Men nej, det är väl inte deras ansvar att lämna husen vidare, däremot borde det vara deras ansvar att lämna huset när de inte längre klarar av att bo där. 

Inlåsningseffekten skulle man behöva göra nåt åt. Och då även se till att bostäder kostar rimligt för alla som behöver bo. Det är en egen fråga. 

Du verkar tro att alla vill bo i hus med trädgård? Så är det inte. 
  • Anonym (van)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 15:20:06 följande:
    Exakt detta. Tror många av de som inte har alldeles för höga band till sitt boende då skulle passa på att köpa något mindre, kanske ett radhus eller liknande, och kanske tom få en liten slant mellan att kunna dryga ut pensionen med och ha råd att underhålla det nya boendet. 

Men där är vi ju inte idag.
    Ja,, detta är nog en större anledning än att man är så kär i huset att man bara inte kan bo nån annanstans. 
  • Anonym (van)
    Anonym (Love) skrev 2024-10-22 13:22:14 följande:
    Håller med. Välj själv men var beredd på konsekvenserna.

Varför bär inte hans släktingar ner honom?
    Han släktingar kanske har jobb och barn och inte hinner bära honom upp och ner för trappan om dagarna. 
  • Anonym (van)
    Anonym (Love) skrev 2024-10-22 13:31:16 följande:
    Nej, men vid det där viktiga kalaset kunde de väl hjälpt honom? 
    De kanske inte bor så nära att de kan hjälpa. Eller så ville de inte utan var glada att gubben inte kom. Eller så var det bara han och systern som skulle fira, och systern är lika gammal hon och kan inte bära. Vem vet.

Men ett väldigt gnäll på gubben i artikeln. Inte en tillstymmelse till att han skulle ha nåt eget ansvar för att lösa sin situation. 
  • Anonym (van)
    klyban skrev 2024-10-22 18:37:51 följande:
    Du kommer lära dig något och när du blir äldre, glöm inte denna stund då.
    Lära sig vadå? Många människor har tillräcklig självinsikt att förstå att de kan bli gamla och skruttiga och behöva ändra något i sitt liv för att det ska fungera.

Och många har även insikt nog att förstå att det i första hand är ens eget ansvar att göra såna förändringar. 
  • Anonym (van)
    klyban skrev 2024-10-22 22:38:19 följande:

En sak man kommer lära sig att man som äldre helst vill bo kvar oavsett.
    Det finns de som flyttar till lägenheter och så, men min erfarenhet av äldre är att de så ofta vägrar.

Det är trots allt deras hem som de haft i många decennier.

Hur kan du påstå att du vet att man som äldre vill bo kvar oavsett? Vad har du för belägg för att du kan uttala dig för andra? Din erfarenhet? Det kommer du inte långt med.

Och vad vet du om hur länge alla äldre bott i sina hem? Många flyttar upprepade gånger under livet och har inte bott i decennier i varje boende. 
  • Anonym (van)
    klyban skrev 2024-10-23 12:20:50 följande:
    DU kommer också lära dig något senare i livet, glöm inte denna stund då.
    Anonym (van) skrev 2024-10-23 08:31:46 följande:
    Lära sig vadå? Många människor har tillräcklig självinsikt att förstå att de kan bli gamla och skruttiga och behöva ändra något i sitt liv för att det ska fungera.

Och många har även insikt nog att förstå att det i första hand är ens eget ansvar att göra såna förändringar. 

Lära sig vad ett hem betyder för en äldre som bott på samma ställe i många decennier.
    Och hur lite de vill lämna sitt hem.

Hur kan ni inte veta såna här saker, har ni inga referenser i livet som visat detta innan?
    Jag har massor av såna här och hur de vägrar att lämna sina hem som äldre och i behov av hjälp.

Har en polare som berättat om dessa inom hemtjänsten i 30år nu, och vi pratar om hundratals exempel.
    Och på detta ett helt gäng till bland vänner och släkt, och hur de inte vill flytta.

Till en del säger dom att de ska ut och ta en ficka, så slutar dom på ett äldreboende skrikandes istället.

Hur kan du inte veta om att väldigt många äldre har en så stor kärlek till sitt hem de bott i flera decennier i?

Och försök inget mer svart och vitt nu, för det ändrar inte att det är så otroligt många äldre som inte vill lämna sina hem och när behoven för hjälp startar.

Måste säga det är direkt kusligt att folk inte vet om detta redan, det berättar ni har ingen kontakt med de äldre och om man missat detta.
    Och visst finns det de som planerar för sin ålderdom med sina hem, men dom ändrar ju inget för resten som inte gör.

Din polare och ett gäng släkt och vänner är inte annat än anekdoter i sammanhanget. Och utifrån dina anekdoter så gör du antaganden som du inte har ett dugg belägg för.

Det är rätt kusligt att du tror att dina personliga bekanta och erfarenheter räcker för att belägga hur det är i allmänhet. 
  • Anonym (van)
    klyban skrev 2024-10-23 16:01:03 följande:

En mycket frekvent återkommande sak, du kan inte vara gammal och speciellt erfarenhet och ha missat detta.

Och detta ser man ofta i media också.
    Och inom vården har man riktlinjer för just denna fråga, vilket betyder att det är ett återkommande problem för dom.
    Så mycket mer än bara mina erfarenheter, men såklart du vet bäst som inget vet ens, visst är det lätt komiskt i ditt raljerande.

Jag ser inte att du kommer med några som helst belägg för dina påståenden. Mer än att du försöker förminska min erfarenhet och min argumentation.

Visa mig alla dessa artiklar i media (som för övrigt också ofta är anekdotiska och inte baserade på några större underlag). Visa gärna de riktlinjer i vården för just denna fråga, som du nämner. 
  • Anonym (van)
    klyban skrev 2024-10-23 19:38:25 följande:

Det är lugnt, du kommer lära dig senare och glöm inte denna stund då.

Dock är man förbluffad att du inte varit med eller hört talas om detta innan, det tyder på obefintlig livserfarenhet.

Inga belägga för dina påståenden alltså. Då lämnar jag dig därhän.
  • Anonym (van)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-10-23 19:17:23 följande:
    Jag kan nämnas att jag kollade om att ställa min pappa i kommunens kö för seniorboende. När dom hörde hur han bodde sa dom att han kommer aldrig få bostad via dom för då krävs att man bor flera trappor upp utan hiss eller väldigt otillgängligt till. Han kommer aldrig bli upprioriterad. Dom uppmanade mig att se till att han byter boende innan han tvingas till det så jag skulle tro att dom är väldigt vana vid folk som verkligen inte vill flytta förrän dom verkligen tvingas till det. Självklart gäller det inte precis alla, men är ändå vanligt. Nu lär inte min pappa komma till insikt så antingen kommer han bo kvar tills det är dags för träfracken eller tills han tvingas därifrån pga hälsoskäl.
    Det är säkert vanligt.

Men enligt Klyban så vill INGEN äldre person någonsin flytta, och det är helt enkelt inte sant.

Och även enligt Klyban så har äldre alltid bott i samma boende i decennier, vilket inte heller är sant. 

Det finns människor som i god tid skaffar annat boende för att de inser att det inte längre passar med stor trädgård, massa trappor, tvättstuga i källaren, långt till affären eller vad den nu må vara. Och just de kanske inte behöver kontakta kommunen för att få hjälp med seniorboende, eftersom de tar det ansvaret själva i god tid.

Så de som du pratade med på kommunen möter kanske en övervikt av äldre som inte tar ansvar för förändringar i hälsa och sen kräver av andra/kommunen att fixa deras boende när det nästan är för sent. 
Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?