• Anonym (Dotter)

Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?

Läste nyss denna artikel och blev nyfiken på hur ni andra resonerar i frågan som jag ställer.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/wgnWvP/jan-78-ar-fast-pa-overvaningen-hemtjansten-far-inte-hjalpa-honom-i-trappan

Alltså om man bor i ett hus som funkar illa om man på nåt sätt får ett handikapp  är det rimligt att begära att man ska kunna bo kvar där eller ska man tvingas flytta till ett boende som är bättre anpassat?

Min pappa är 80 år och bor i tvåvåningsradhus. Skulle han exvis få en stroke som gör honom delförlamad så trappen inte funkar skulle man nog kunna fixa en trapphiss men jag är osäker på om badrummet skulle funka för just runt toaletten är det inte jättemycket plats. Personligen skulle jag nog försöka övertyga honom att flytta till ett bättre anpassat boende nära mig så man kan titta förbi titt som tätt och kolla läget. Hur tänker ni andra om era äldre släktingar?

• Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?
  • Anonym (???)

Mina föräldrar har redan svårt att klara snöskottningen de har för att bo i hus. Ändå tycks de inte ha några som helst planer på att lämna huset på många år. De är lite för unga för att trappen ska vara något problem än så vet inte hur de tänker kring det.

• Anonym (Jomen)

Det är inte så att det finns mängder av bra anpassade hus till överkomliga priser heller.

Det många glömmer lite är också att äldre också är människor med känslor, önskningar och drömmar. Att bara säga att jaja men nu får du lämna det hem du älskar i x år för att bo i den här sterila men välanpassade lägenheten, det är som en dödsdom för många äldre. De tar sig runt men dör inuti och sen även på riktigt.

Jag skulle önska det byggdes fler enplansradhus med små trädgårdar för äldre att jobba i. Många älskar det och mår bra av den fysiska rörelse det ger, men klarar inte av just stora villor med flera våningar. 

Men de alternativen är inte så vanliga här iaf.

• Anonym (Nora)

Jag tänker som du. Mina föräldrar gör också det, så de flyttade till lättskött lägenhet utan trösklar och med hiss innan de hann bli gamla och skruttiga. 

• Anonym (???)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 10:49:13 följande:

Det är inte så att det finns mängder av bra anpassade hus till överkomliga priser heller.

Det många glömmer lite är också att äldre också är människor med känslor, önskningar och drömmar. Att bara säga att jaja men nu får du lämna det hem du älskar i x år för att bo i den här sterila men välanpassade lägenheten, det är som en dödsdom för många äldre. De tar sig runt men dör inuti och sen även på riktigt.

Jag skulle önska det byggdes fler enplansradhus med små trädgårdar för äldre att jobba i. Många älskar det och mår bra av den fysiska rörelse det ger, men klarar inte av just stora villor med flera våningar. 

Så är det säkert ibland men ofta handlar det nog om ren tjurighet också. Mina släktingar har blivit lite fyrkantiga med åren och väldigt bestämda när det gäller lösningar och förändring
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 10:56:56 följande:
    Så är det säkert ibland men ofta handlar det nog om ren tjurighet också. Mina släktingar har blivit lite fyrkantiga med åren och väldigt bestämda när det gäller lösningar och förändring
    Jo. Men samtidigt har de ju rätt till en åsikt om sitt liv med, på samma vis som alla andra har. Tror få i arbetsför ålder skulle gilla att inte få välja boende tex vilket är ett förslag i kommunen här, där de äldre mer ska få tacka och ta emot ett rum med omsorg utan möjlighet till vad för omsorg eller vad för rum.

Min erfarenhet av äldre som fått flytta mot sin önskan till såna ställen är att de inte bott där så länge utan avlidit snabbt efter att snabbt ha blivit sämre när de tappat livsgnistan.

Just att ha möjlighet till en liten plätt för de som levt med hus och trädgård och haft det som en stor källa till lycka hela livet tror jag är något som verkligen kan förlänga livet och hålla hälsan uppe, och minska behov av ännu mer insatser ett tag.
  • Anonym (???)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 11:07:14 följande:
    Jo. Men samtidigt har de ju rätt till en åsikt om sitt liv med, på samma vis som alla andra har. Tror få i arbetsför ålder skulle gilla att inte få välja boende tex vilket är ett förslag i kommunen här, där de äldre mer ska få tacka och ta emot ett rum med omsorg utan möjlighet till vad för omsorg eller vad för rum.

Min erfarenhet av äldre som fått flytta mot sin önskan till såna ställen är att de inte bott där så länge utan avlidit snabbt efter att snabbt ha blivit sämre när de tappat livsgnistan.

Just att ha möjlighet till en liten plätt för de som levt med hus och trädgård och haft det som en stor källa till lycka hela livet tror jag är något som verkligen kan förlänga livet och hålla hälsan uppe, och minska behov av ännu mer insatser ett tag.
    Sorgligt att flyttas mot sin vilja! Men jag tänker inte på äldreboende utan lite tidigare i ålderdomen. Du säger att enplans med uteplats inte finns där du bor men här är det rätt gott om dom. Lägenhet med kolonilott äer ju ett annat alternativ. Vill man så finns det ofta lösningar om man inte väntar tills det blir akut.
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 11:22:56 följande:
    Sorgligt att flyttas mot sin vilja! Men jag tänker inte på äldreboende utan lite tidigare i ålderdomen. Du säger att enplans med uteplats inte finns där du bor men här är det rätt gott om dom. Lägenhet med kolonilott äer ju ett annat alternativ. Vill man så finns det ofta lösningar om man inte väntar tills det blir akut.
    Det låter ju jättebra om det finns många såna! Här är det extremt få vad jag vet om som också har en liten trädgård till sin enplansradhus.

Tror ändå få vill flytta före man behöver, eftersom man inte vet om behovet är 5-6 år bort liksom.

Och ja, det är en jätteusel sits för äldre i min hemkommun, med en hemtjänst jag inte skulle släppa innanför dörren och inte kommer låta mina föräldrar ha och med äldreboenden som är undermåliga. Ta det i kombination med få såna mindre enklare boenden så har det blivit väldigt tåligt här, så jag är nog rätt färgad av där jag bor med.
  • Anonym (van)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 10:49:13 följande:

Många äldre har ju också farhågan att en lägenhet innebär att de dör inuti. Men sen när de väl är på plats så fungerar det bra och de trivs i nya boendet. 

Och insikten att man inte alltid kan få allt man vill, utan måste anpassa sig efter det läge som råder. Det är få förunnat att kunna bo precis som man önskar.

Det bästa vore ju om man redan innan man blir alltför skruttig kan fundera över hur man kan se till att boendet fungerar. Så slipper man flytta hastigt och kanske nöja sig med nåt som inte känns bra, utan kan planera för att hitta nåt som är bra.
  • Anonym (???)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 11:33:53 följande:
    Det låter ju jättebra om det finns många såna! Här är det extremt få vad jag vet om som också har en liten trädgård till sin enplansradhus.

Tror ändå få vill flytta före man behöver, eftersom man inte vet om behovet är 5-6 år bort liksom.

Och ja, det är en jätteusel sits för äldre i min hemkommun, med en hemtjänst jag inte skulle släppa innanför dörren och inte kommer låta mina föräldrar ha och med äldreboenden som är undermåliga. Ta det i kombination med få såna mindre enklare boenden så har det blivit väldigt tåligt här, så jag är nog rätt färgad av där jag bor med.
    Förstår att det ser olika ut beroende på var man bor. Här finns det som sagt men måste man ju ställa sig i bostadskön i god tid eller köpa insats. Sen ska man ju vara i rimligt skick för att kunna flytta också. Man behöver alltså planera för sin ålderdom. 

Ja, hemtjänsten verkar dålig på många håll. Hemskt illa! Men att de ska bära rullstolsburna ner för trappor (som i artikeln) tycker jag inte heller är rimligt.
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tycker nog att man har lite eget ansvar för att ha ett boende man kan bo i när man blir äldre.

Personligen vill jag bo kvar i vårt hus så länge som möjligt. Vi har ett mindre tvåplanshus. Vårt hus är modernt och planerat för att man skall kan kunna bo på nedervåningen om man skulle vara handikappad. 

Så det borde funka. ett tag. 

Men egentligen borde man ju skaffa sig en bra bostadsrätt med balkong och hiss....men det får nog vänta lite. 

Jag förstår dock att många inte tänker på att de kommer bli gamla och sjuka så småningom, det är ju rejält deprimerande att tänka på det. 

Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?