Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 12:16:18 följande:
Vilka andra tycker du det då är okej att behandla så? Ska synskadade inte få hjälpmedel och inte bo i städer för att det är dyrt att anpassa för dem tex? Tycker du 5 månaders väntetid är rimligt för att få besked? Nyfiken.
Om en trapphiss, dvs ett hjälpmedel, kan lösa en sits så att någon slipper flytta eller uppta resurser i ett boende som personen annars är för pigg för så tycker jag det är en rimlig insats. Har svårt att se att alternativen skulle vara enklare eller billigare för det allmänna. Vad jag förstod var hans problem just att han var rullstolsburen och trappan inte kunde hantera det.
Sen så kan jag också tycka att det är viktigt att man har en buffert just för att bo kvar, det gör ju för en som enskild att man inte måste lita på just det allmänna i samma grad.
I just hans fall kunde man ju kanske funderar på om man inte kunde möblerat om och flyttat med sängen så den var på samma våning som övrigt, i väntan just på beslut om trapphissen. Så kompromiss inriktad borde man kunna vara från alla håll.
Resurser är ju inte oändliga, helst skulle alla få allt! Men är just det här med eget ansvar och ålderdom (med ökad risk för t ex stroke när man är 78) jag funderar på. Ser man alla resurser till äldre som en helhet så tycker jag nog inte stora och snabba bostadsanpassningar går före t ex mer personal i äldreomsorgen.
Jobbade länge som personlig assistent och tycker verkligen att samhället ska gå all in när det kommer till de funktionsvariationerna. Självklart ska man bo kvar när man har familj och plötsligt drabbas av skada/sjukdom som 40-åring. Det ska samhället få på plats direkt
Man måste såklart inte ställa grupper mot grupper men du undrade hur jag såg på andra områden.