• Anonym (Dotter)

Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?

Läste nyss denna artikel och blev nyfiken på hur ni andra resonerar i frågan som jag ställer.
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/wgnWvP/jan-78-ar-fast-pa-overvaningen-hemtjansten-far-inte-hjalpa-honom-i-trappan

Alltså om man bor i ett hus som funkar illa om man på nåt sätt får ett handikapp  är det rimligt att begära att man ska kunna bo kvar där eller ska man tvingas flytta till ett boende som är bättre anpassat?

Min pappa är 80 år och bor i tvåvåningsradhus. Skulle han exvis få en stroke som gör honom delförlamad så trappen inte funkar skulle man nog kunna fixa en trapphiss men jag är osäker på om badrummet skulle funka för just runt toaletten är det inte jättemycket plats. Personligen skulle jag nog försöka övertyga honom att flytta till ett bättre anpassat boende nära mig så man kan titta förbi titt som tätt och kolla läget. Hur tänker ni andra om era äldre släktingar?

• Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?
  • Xenia
    GGN skrev 2024-10-23 11:53:10 följande:

Varför sover han inte på nedervåningen??

Därför att alla sovrum är på övervåningen?

Ska han flytta ner så måste ju både han själv och sängen bäras ned. Han kanske föredrar att vänta på trapphissen (och klaga över att det tar sådan tid).

Jag skulle nog göra så och klaga högljutt över väntetiden. Men inte kontakta någon tidning och riskera att bli ansedd som en gnällmåns/maja.
  • Anonym (???)
    GGN skrev 2024-10-23 11:53:10 följande:

Varför sover han inte på nedervåningen??

Relevant fråga! Har han fastnat där för att personalen plötsligt bestämt att inte bära honom mer så tycker jag att det är illa! Men vill han inte sova nere i väntan på trapphissen ser jag det som ren tjurighet.
  • Anonym (van)
    klyban skrev 2024-10-23 12:20:50 följande:
    DU kommer också lära dig något senare i livet, glöm inte denna stund då.
    Anonym (van) skrev 2024-10-23 08:31:46 följande:
    Lära sig vadå? Många människor har tillräcklig självinsikt att förstå att de kan bli gamla och skruttiga och behöva ändra något i sitt liv för att det ska fungera.

Och många har även insikt nog att förstå att det i första hand är ens eget ansvar att göra såna förändringar. 

Lära sig vad ett hem betyder för en äldre som bott på samma ställe i många decennier.
    Och hur lite de vill lämna sitt hem.

Hur kan ni inte veta såna här saker, har ni inga referenser i livet som visat detta innan?
    Jag har massor av såna här och hur de vägrar att lämna sina hem som äldre och i behov av hjälp.

Har en polare som berättat om dessa inom hemtjänsten i 30år nu, och vi pratar om hundratals exempel.
    Och på detta ett helt gäng till bland vänner och släkt, och hur de inte vill flytta.

Till en del säger dom att de ska ut och ta en ficka, så slutar dom på ett äldreboende skrikandes istället.

Hur kan du inte veta om att väldigt många äldre har en så stor kärlek till sitt hem de bott i flera decennier i?

Och försök inget mer svart och vitt nu, för det ändrar inte att det är så otroligt många äldre som inte vill lämna sina hem och när behoven för hjälp startar.

Måste säga det är direkt kusligt att folk inte vet om detta redan, det berättar ni har ingen kontakt med de äldre och om man missat detta.
    Och visst finns det de som planerar för sin ålderdom med sina hem, men dom ändrar ju inget för resten som inte gör.

Din polare och ett gäng släkt och vänner är inte annat än anekdoter i sammanhanget. Och utifrån dina anekdoter så gör du antaganden som du inte har ett dugg belägg för.

Det är rätt kusligt att du tror att dina personliga bekanta och erfarenheter räcker för att belägga hur det är i allmänhet. 
  • GGN
    Xenia skrev 2024-10-23 12:30:58 följande:
    Därför att alla sovrum är på övervåningen?

Ska han flytta ner så måste ju både han själv och sängen bäras ned. Han kanske föredrar att vänta på trapphissen (och klaga över att det tar sådan tid).

Jag skulle nog göra så och klaga högljutt över väntetiden. Men inte kontakta någon tidning och riskera att bli ansedd som en gnällmåns/maja.
    Man måste ju inte sova i ett sovrum. Hade en släkting som fick flytta ner sängen i ett allrum bredvid köket och sätta upp en handikapptoalett i vardagsrummet.
  • klyban
    Anonym (van) skrev 2024-10-23 13:14:14 följande:
    Din polare och ett gäng släkt och vänner är inte annat än anekdoter i sammanhanget. Och utifrån dina anekdoter så gör du antaganden som du inte har ett dugg belägg för.

Det är rätt kusligt att du tror att dina personliga bekanta och erfarenheter räcker för att belägga hur det är i allmänhet. 

En mycket frekvent återkommande sak, du kan inte vara gammal och speciellt erfarenhet och ha missat detta.

Och detta ser man ofta i media också.
    Och inom vården har man riktlinjer för just denna fråga, vilket betyder att det är ett återkommande problem för dom.
    Så mycket mer än bara mina erfarenheter, men såklart du vet bäst som inget vet ens, visst är det lätt komiskt i ditt raljerande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (van)
    klyban skrev 2024-10-23 16:01:03 följande:

En mycket frekvent återkommande sak, du kan inte vara gammal och speciellt erfarenhet och ha missat detta.

Och detta ser man ofta i media också.
    Och inom vården har man riktlinjer för just denna fråga, vilket betyder att det är ett återkommande problem för dom.
    Så mycket mer än bara mina erfarenheter, men såklart du vet bäst som inget vet ens, visst är det lätt komiskt i ditt raljerande.

Jag ser inte att du kommer med några som helst belägg för dina påståenden. Mer än att du försöker förminska min erfarenhet och min argumentation.

Visa mig alla dessa artiklar i media (som för övrigt också ofta är anekdotiska och inte baserade på några större underlag). Visa gärna de riktlinjer i vården för just denna fråga, som du nämner. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (van) skrev 2024-10-23 16:16:48 följande:
    Jag ser inte att du kommer med några som helst belägg för dina påståenden. Mer än att du försöker förminska min erfarenhet och min argumentation.

Visa mig alla dessa artiklar i media (som för övrigt också ofta är anekdotiska och inte baserade på några större underlag). Visa gärna de riktlinjer i vården för just denna fråga, som du nämner. 
    Jag kan nämnas att jag kollade om att ställa min pappa i kommunens kö för seniorboende. När dom hörde hur han bodde sa dom att han kommer aldrig få bostad via dom för då krävs att man bor flera trappor upp utan hiss eller väldigt otillgängligt till. Han kommer aldrig bli upprioriterad. Dom uppmanade mig att se till att han byter boende innan han tvingas till det så jag skulle tro att dom är väldigt vana vid folk som verkligen inte vill flytta förrän dom verkligen tvingas till det. Självklart gäller det inte precis alla, men är ändå vanligt. Nu lär inte min pappa komma till insikt så antingen kommer han bo kvar tills det är dags för träfracken eller tills han tvingas därifrån pga hälsoskäl.
  • klyban
    Anonym (van) skrev 2024-10-23 16:16:48 följande:

Det är lugnt, du kommer lära dig senare och glöm inte denna stund då.

Dock är man förbluffad att du inte varit med eller hört talas om detta innan, det tyder på obefintlig livserfarenhet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (van)
    klyban skrev 2024-10-23 19:38:25 följande:

Det är lugnt, du kommer lära dig senare och glöm inte denna stund då.

Dock är man förbluffad att du inte varit med eller hört talas om detta innan, det tyder på obefintlig livserfarenhet.

Inga belägga för dina påståenden alltså. Då lämnar jag dig därhän.
  • Anonym (van)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-10-23 19:17:23 följande:
    Jag kan nämnas att jag kollade om att ställa min pappa i kommunens kö för seniorboende. När dom hörde hur han bodde sa dom att han kommer aldrig få bostad via dom för då krävs att man bor flera trappor upp utan hiss eller väldigt otillgängligt till. Han kommer aldrig bli upprioriterad. Dom uppmanade mig att se till att han byter boende innan han tvingas till det så jag skulle tro att dom är väldigt vana vid folk som verkligen inte vill flytta förrän dom verkligen tvingas till det. Självklart gäller det inte precis alla, men är ändå vanligt. Nu lär inte min pappa komma till insikt så antingen kommer han bo kvar tills det är dags för träfracken eller tills han tvingas därifrån pga hälsoskäl.
    Det är säkert vanligt.

Men enligt Klyban så vill INGEN äldre person någonsin flytta, och det är helt enkelt inte sant.

Och även enligt Klyban så har äldre alltid bott i samma boende i decennier, vilket inte heller är sant. 

Det finns människor som i god tid skaffar annat boende för att de inser att det inte längre passar med stor trädgård, massa trappor, tvättstuga i källaren, långt till affären eller vad den nu må vara. Och just de kanske inte behöver kontakta kommunen för att få hjälp med seniorboende, eftersom de tar det ansvaret själva i god tid.

Så de som du pratade med på kommunen möter kanske en övervikt av äldre som inte tar ansvar för förändringar i hälsa och sen kräver av andra/kommunen att fixa deras boende när det nästan är för sent. 
  • Anonym (Jomen)
    Anonym (van) skrev 2024-10-24 08:44:40 följande:
    Det är säkert vanligt.

Men enligt Klyban så vill INGEN äldre person någonsin flytta, och det är helt enkelt inte sant.

Och även enligt Klyban så har äldre alltid bott i samma boende i decennier, vilket inte heller är sant. 

Det finns människor som i god tid skaffar annat boende för att de inser att det inte längre passar med stor trädgård, massa trappor, tvättstuga i källaren, långt till affären eller vad den nu må vara. Och just de kanske inte behöver kontakta kommunen för att få hjälp med seniorboende, eftersom de tar det ansvaret själva i god tid.

Så de som du pratade med på kommunen möter kanske en övervikt av äldre som inte tar ansvar för förändringar i hälsa och sen kräver av andra/kommunen att fixa deras boende när det nästan är för sent. 
    Det är klart det finns, eftersom olika människor fungerar olika. För vissa är tex trädgården inte så viktigt, de flyttar kanske till lägenhet i 50-årsåldern när barnen flyger ut för att få mer pengar till resor och kulturella besök. De har också då råd pga att de jobbar. Sen finns de där trädgården är deras liv och en lägenhet vore att helt enkelt ge upp. De kommer inte flytta förrän de verkligen måste, och när de känner att livet ändå mest är en väntan på döden.

Sen finns det ju olika nivå med på "krav". Det är inte konstigt att söka medel för ombyggnad av ett boende när man faktiskt FÅR göra det. Det är inget krav. Att önska att kommunen handlägger det i rimlig tid är inte heller konstigt, tror nog att det finns saker du kontaktar myndigheter om också och vill att man handlägger rimligt fort.
  • klyban
    Anonym (van) skrev 2024-10-24 08:38:40 följande:
    Inga belägga för dina påståenden alltså. Då lämnar jag dig därhän.

Gör mig inget alls att du gör faktiskt.
    Ett råd till dig är att börja fråga vuxna i din närhet, så kan dom dela med sig av sina erfarenheter.
    Så kommer du lära dig en sak och att jag har rätt att det är inte alls ovanligt.

Annars kommer du lära dig detta senare Solig

Anonym (Jomen) skrev 2024-10-24 11:14:14 följande:
    Det är klart det finns, eftersom olika människor fungerar olika. För vissa är tex trädgården inte så viktigt, de flyttar kanske till lägenhet i 50-årsåldern när barnen flyger ut för att få mer pengar till resor och kulturella besök. De har också då råd pga att de jobbar. Sen finns de där trädgården är deras liv och en lägenhet vore att helt enkelt ge upp. De kommer inte flytta förrän de verkligen måste, och när de känner att livet ändå mest är en väntan på döden.

Sen finns det ju olika nivå med på "krav". Det är inte konstigt att söka medel för ombyggnad av ett boende när man faktiskt FÅR göra det. Det är inget krav. Att önska att kommunen handlägger det i rimlig tid är inte heller konstigt, tror nog att det finns saker du kontaktar myndigheter om också och vill att man handlägger rimligt fort.

Komiskt där beskriver du morsan perfekt och hur odla i trädgården och växthuset har varit hennes liv hemma, även inne.

Personligen är jag svårt förbluffade som aldrig stött på detta innan som den du svarade.

Men vet även när man gick i skolan så hörde man någon klasskamrat berättade om att den skulle "åka på tur med gammelfarmor", som då på den tiden betydde ett boende.
    Och det var riktigt vanligt då att man fick höra dessa historier.
    Sen när de ville att folk skulle bo så länge som möjligt hemma, så har väl dessa minska, men även här ett mycket stort motstånd finns att de vill flytta.

Även är det oerhört intressant och se denna upprördhet över att man pratar om dessa och att det ska bevisas och något som är så sjukligt enkelt att googla om.

• Anonym (Jomen)
    klyban skrev 2024-10-24 11:46:01 följande:

Komiskt där beskriver du morsan perfekt och hur odla i trädgården och växthuset har varit hennes liv hemma, även inne.

Ja, alltså det här är nog inte så ovanligt ändå. Trädgårdsarbete är ju också extremt terapeutiskt och väl bevisat läkande att just arbeta i jorden, så det funkar ju också hälsofrämjande för äldre (och yngre).

Skulle man ta ifrån en äldre som klarar att jobba i trädgården i sitt eget tempo detta för att i förtid flytta till ett enklare boende, så tror jag risken är skyhög för att man förkortar livet, eller i vart fall välmåendet för denne äldre människa. 

Därför tror jag det är viktigt att det skulle finnas alternativ till att flytta till alltför sterila hyresrätter just för de äldre som lever för sin plätt mark här på jorden. 
  • klyban
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-24 11:53:29 följande:
    Ja, alltså det här är nog inte så ovanligt ändå. Trädgårdsarbete är ju också extremt terapeutiskt och väl bevisat läkande att just arbeta i jorden, så det funkar ju också hälsofrämjande för äldre (och yngre).

Skulle man ta ifrån en äldre som klarar att jobba i trädgården i sitt eget tempo detta för att i förtid flytta till ett enklare boende, så tror jag risken är skyhög för att man förkortar livet, eller i vart fall välmåendet för denne äldre människa. 

Därför tror jag det är viktigt att det skulle finnas alternativ till att flytta till alltför sterila hyresrätter just för de äldre som lever för sin plätt mark här på jorden. 

Odlingsytan ute på en 2500m2 trädgård, så var säkert 1500m2 jordytor för odling Förvånad

Jag tror hon hade gett upp i en lägenhet tidigare, för hon var ute väldigt länge och greja med växthuset.
    Sen började hon ramla av trappan in i buskarna ett par ggr, och då minskade hennes besök ute kraftigt.
    Sen höll hon på inne en del till, sen började hon ramla även där och man ser på henne att hon gett upp lite.
    Men ändå är att flytta inget hon vill veta av, men hon har hjälp, går inte på övervåningen längre och fått en del anpassningar.
    Så som så går väl det rätt bra, men misstänker hon inom ett år kommer inte klara av att gå på toa längre själv, inte laga mat heller som hon gjort, men mindre det senaste.(Lagar matlådor åt henne, som hemtjänst värmer.)

Själv bor man inte i hus, och själv funderat på hitta en lägenhet på markplan.
    Främst för två saker och odla och kunna grilla oftare och enklare.
    Men skulle misstänka om man hittar en sådan lägenhet, så kommer man inte vilja flytta därifrån heller den dagen det är inte möjligt att ens med hjälp fungera hemma.

Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?