Inlägg från: Anonym (Nora) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nora)

Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?

Jag tänker som du. Mina föräldrar gör också det, så de flyttade till lättskött lägenhet utan trösklar och med hiss innan de hann bli gamla och skruttiga. 

• Anonym (Nora)

Han har ju själv valt att bygga sig ett hus med konstig och opraktisk planlösning och sen vägrat flytta därifrån trots att han uppenbarligen skulle behöva det. Jag kan inte se hur någon annan än han själv har orsakat problemet. 

• Anonym (Nora)
    Anonym (Jomen) skrev 2024-10-21 13:58:41 följande:
    Men då kan vi ju helt enkelt göra att alla bara får bo i enplanshus utan källare, så har vi löst problemet överlag. .

Man jobbar ju i praktiken för det i och med att nybyggda flerplanshus måste ha badrum och sovrum på bottenplan. 

• Anonym (Nora)
    Anonym (???) skrev 2024-10-21 14:18:55 följande:
    Såklart måste man få bygga och bo som man vill. Vi har ju många år att leva innan vi behöver ordna för ålderdom.

Verkligen inte, och det är inte heller tillåtet idag att bygga hur man vill. Det finns krav på planlösning, utformning av trappräcken mm. 

Dåligt planerade och byggda bostäder kostar samhället en massa pengar och därför har man beslutat att vissa krav behöver uppfyllas, bland annat för att undvika situationer liknande den i artikeln. 

• Anonym (Nora)
    Anonym (591) skrev 2024-10-23 07:25:19 följande:
    Alla är tvungna att flytta om livet kommer emellan!
    Man blir arbetslös, måste söka jobb i hela Sverige och får ett 60 mil bort, för att ens barn behöver gå på dövskola eller annan specialskola-då flyttar man dit den finns. Ska man utbilda sig, då flyttar man dit utbildningen finns. 
    Blir man rullstolsbunden flyttar man till ett hem med hiss/enplanshus. 
    Barn kan inte bo vart som helst, då är det deras föräldrar som anpassar och flyttar till större, barnvänligare etc. 
    Även som äldre får man anpassa sig till sina förutsättningar och själv inse att en flytt bör göras, precis som för alla i livet-alltid!
    Exakt. Jag har flyttat rätt många gånger för att jag behövde. Inget kul. Men det är en del av livet. 
Svar på tråden Rimligt att bo kvar som gammal i illa anpassat hus?