• Anonym (En till)

BIM November 2024

Hallååå där.
    En tråd för alla soon-to-be preggos under november 2024! Här diskuterar vi högt och lågt gällande bebisverkstaden.

presentera dig gärna och häng på :D 

BIM - lista i kommentarerna, kopiera och klistra in med ditt användarnamn och BIM dag! 

• Svar på tråden BIM November 2024
  • Siripiri
    Anonym (blomman) skrev 2024-11-11 06:33:20 följande:
    Inga regelbundna energidrycker heller faktiskt, kanske blir 1-2 stycken per månad. Haha bra jobbat med snuset! Varken kaffe eller snus kommer jag lyckas få sambon att sluta med 😅 

Jo men den är regelbunden tycker jag, varierar mellan 24-28 dagar. Fick absolut precis googla vad lutealfas är 😂 mellan 12-15 dagar har den varit de senaste månaderna. Vad gäller pms tycker jag inte att det är nåt jag märker av direkt, inte heller ömmande bröst. Första dagen mycket mensvärk sen knappt nånting 😅 dock brukar jag inte logga mina symtom innan eller under mens så kanske finns där nåt mönster ändå, som jag inte själv tänker på 😅

Har i två månader nu tagit rosenrot mellan mens till ägglossning, i övrigt tar jag inga andra kosttillskott (förutom folsyra men de hjälper ju inte själva fertiliteten). Sambon min tar inget heller. Men läst att zink kan vara bra? Vill minnas att du tidigare skrivit att du tar en hel del? 😅 några tips? 

så bra 😃 haha dem är svårövertalade med just dem två grejerna 😅 som tur har min gubbe inte snusat så länge sen innan så var inte så svårt för han att sluta. Han kör med nikotinfritt nu, så han har fortfarande kvar något i käften hehe. 

Aomen det låter ju bra ju! 😃 Annars är tex ömmande bröst, mycket pms, kort lutealfas och mensvärk ett tecken på man behöver stötta upp sina hormoner. 

Bra med rosenrot! har dock läst ett det egentligen för dem som inte får sin ägglossning på regular basis, men jag tar det ändå pga vad det står på förpackningen. Behöver hjälp med fysisk och psykisk återhämtning pga bla fysisk jobb och träningen. 

Det ska jag skulle börja med är magnesium glycinat + zink på kvällen under hela cykeln, även q10 för äggkvaliten under follikulärfasen (mens - ÄL).  Sen när det gäller d-vitamin, kan man köra en mindre normalt dos varje dag hela månaden, eller så kan man boosta precis innan ÄL om man vet när den kommer. 

Överkursen är också selen+e och omega3 på morgonen, samt c-vitamin tsm med dem mellan ÄL och mens. Sen finns inositol&Kolin också, men det är mer för dem som har problem med PCOS. 

Även om jag inte blivit gravid de två senaste försöken har jag haft minimalt med ömmande bröst och pms, vilken jag haft flera dagar förr. 

• Pandan14
    Väntarpå4an skrev 2024-11-10 22:31:18 följande:
    Den såg något lättare ut än fertility friend måste jag säga (var på svenska) 😊 använder du gratis version eller betal? Tycker du den fungerar bra?
    Jag använde gravid versionen, det har funkat super bra, dock så gjorde jag fel bland dom första dagarna så de strulade till hela kurvan men då kan man bata ta bort om de skulle vara. helt klart värt att testa, 
  • Emlan93

Jag som skrev att jag hoppades på November magi när vi gick in i den här bim-tråden.

Äl+10; Bim-3; (14/11) mina bröst är liiite ömma, haft en del flytningar efter äl. Men hade 0 förväntningar på det här!! 

Detta var 4 aktiva försöket men varit utan preventivmedel sen september-23. 

chock deluxe, nu funderar jag på om jag ska kunna hålla mig för att berätta för min man till ikväll.. Sen är det fortfarande tidigt, varit med om det innan men glad ändå just nu ❤️

• MG98

Efter en liten stund igår började jag blöda ordentligt med klumpar osv. Tidigt MF eller kanske kemisk graviditet och mensen blev bara ett par dagar sen. 

Nu försöker jag fokusera framåt och se positivt på kommande försök. Grattis till er andra, håller mina tummar för er! ❤️ 

Någon som vet hur länge man kan visa positivt? Stickor har ju knappt hunnit bli positiva för min del men digitala sa fortfarande positivt samma dag som blödningen började. Tror inte vi kommer vänta en cykel utan utgår ifrån att om kroppen är redo kommer det gå vägen och annars inte. Vill dock gärna se negativt test först så man inte behöver fundera på om ett positivt test kan vara ? gamla ? hormoner. 

• mo4s

Hej,

Jag och min sambo försöker igen efter ett tidigt missfall. Dagen efter vi fick bekräftat att blödningen var ett missfall och att allt "såg bra ut", allt var ute. Så testade jag att ta ett graviditetstest som visade negativt och även ett ägglossningstest som visade maximal fertilitet. Sen dess har jag fortsatt att ta ägglossningstest varannan dag eftersom jag inte ville lita helt på resultatet, trots att graviditetstestet var negativt.

Idag till min förvåning, när jag egentligen sagt att jag ska sluta testa för ÄL denna cykel, så visar ägglossningstestet en blinkande smiley. Jag ska beräknat ha min mens 17/11, men det datumet är oklart eftersom jag har oregelbunden och att jag vet att mensen efter ett missfall kan ta lite längre tid. 

Jag tog ett tidigt graviditetstest, men det visade såklart negativt. Hade tänkt testa tidigast två veckor efter ÄL (15/11)

Nu känner jag mig lite förvirrad om det är en andra ägglossning, en sen ägglossning eller bara felaktigt resultat. 

Jag vet inte riktigt vad jag vill med inlägget - är medveten om att cykeln och hormonerna kan vara stökiga efter ett mf och att vi får "skylla oss själva" med ovissheten. 

Är det någon som haft två ägglossningar samma cykel eller vet om det är vanligt? Jag har läst ?att lutealfasen kan ha en viss ökning av LH naturligt? - någon som vet om det stämmer eller som jag, har testat med äl-tester en hel cykel och fått flera utslag?  

• Annpor
    Siripiri skrev 2024-11-11 07:26:06 följande:

så bra 😃 haha dem är svårövertalade med just dem två grejerna 😅 som tur har min gubbe inte snusat så länge sen innan så var inte så svårt för han att sluta. Han kör med nikotinfritt nu, så han har fortfarande kvar något i käften hehe. 

Aomen det låter ju bra ju! 😃 Annars är tex ömmande bröst, mycket pms, kort lutealfas och mensvärk ett tecken på man behöver stötta upp sina hormoner. 

Bra med rosenrot! har dock läst ett det egentligen för dem som inte får sin ägglossning på regular basis, men jag tar det ändå pga vad det står på förpackningen. Behöver hjälp med fysisk och psykisk återhämtning pga bla fysisk jobb och träningen. 

Det ska jag skulle börja med är magnesium glycinat + zink på kvällen under hela cykeln, även q10 för äggkvaliten under follikulärfasen (mens - ÄL).  Sen när det gäller d-vitamin, kan man köra en mindre normalt dos varje dag hela månaden, eller så kan man boosta precis innan ÄL om man vet när den kommer. 

Överkursen är också selen+e och omega3 på morgonen, samt c-vitamin tsm med dem mellan ÄL och mens. Sen finns inositol&Kolin också, men det är mer för dem som har problem med PCOS. 

Även om jag inte blivit gravid de två senaste försöken har jag haft minimalt med ömmande bröst och pms, vilken jag haft flera dagar förr. 

Vad intressan! Jag har precis som här symtomen. Menar du att det du skrivit här är det man ska ta? 😌 Var har du hittat den infon och kan du tipsa om ev källa (är väldigt nyfiken) och tänkte ta den här månaden nu och se om jag kan boosta min hormoner på något sätt. Fick mens igår så är tillbaka på ruta 1 igen? Tror att mitt missfall förra månaden kan ha gjort att mina hormoner är mosiga. 
  • mo4s
    MG98 skrev 2024-11-11 08:30:35 följande:

Efter en liten stund igår började jag blöda ordentligt med klumpar osv. Tidigt MF eller kanske kemisk graviditet och mensen blev bara ett par dagar sen. 

Nu försöker jag fokusera framåt och se positivt på kommande försök. Grattis till er andra, håller mina tummar för er! ❤️ 

Någon som vet hur länge man kan visa positivt? Stickor har ju knappt hunnit bli positiva för min del men digitala sa fortfarande positivt samma dag som blödningen började. Tror inte vi kommer vänta en cykel utan utgår ifrån att om kroppen är redo kommer det gå vägen och annars inte. Vill dock gärna se negativt test först så man inte behöver fundera på om ett positivt test kan vara ? gamla ? hormoner. 

Hej,

Jag är i samma sits som dig, men fick mitt tidiga mf i oktober och vi har valt att inte vänta en cykel. Jag tror att det är individuellt i hur länge som hormonerna hänger kvar. Jag tror att jag fick mf i vecka 5 eller 6 och  mitt test visade positivt 3 dagar efter blödningen avtagit och negativt 8 dagar efter.

Resonerade som du, att jag ville se ett negativt test innan vi började prova igen och eftersom det tajmade med ett positivt ägglossningstest så började vi försöka igen i början av november. Men nu har jag enligt testet hög fertilitet igen, så vet inte vad jag ska tro ????

• Anonym (Gravid)
    MG98 skrev 2024-11-11 08:30:35 följande:

Jag vet inte om det är skillnad beroende på hur långt gången graviditeten var. Fick konstaterat missfall i v9 tidigare i år, men troligen dog fostret tidigare än så. Jag testade svagt positivt typ två veckor efter min sista blödning (blödde 2-3 veckor också). Tror inte det är så vanligt men så var det för mig
  • Anonym (2)
    Annpor skrev 2024-11-11 08:36:23 följande:
    Vad intressan! Jag har precis som här symtomen. Menar du att det du skrivit här är det man ska ta? 😌 Var har du hittat den infon och kan du tipsa om ev källa (är väldigt nyfiken) och tänkte ta den här månaden nu och se om jag kan boosta min hormoner på något sätt. Fick mens igår så är tillbaka på ruta 1 igen? Tror att mitt missfall förra månaden kan ha gjort att mina hormoner är mosiga. 
    Många mineraler osv är ofarligt att ta, men sök upp allting på engelska för att få tillförlitliga källor. En del saker kan ha biverkningar eller vara dåligt att överdoser. Personligen är jag livrädd för allt vad rosenrot och örter heter, då det ibland kan ge oönskad effekt och ställa till en fungerande cykel. Vill bara säga att det är viktigt att kolla upp innan, så man inte ångrar sig i efterhand ☺️🥰
  • Siripiri
    Emlan93 skrev 2024-11-11 08:22:53 följande:

Jag som skrev att jag hoppades på November magi när vi gick in i den här bim-tråden.

Äl+10; Bim-3; (14/11) mina bröst är liiite ömma, haft en del flytningar efter äl. Men hade 0 förväntningar på det här!! 

Detta var 4 aktiva försöket men varit utan preventivmedel sen september-23. 

chock deluxe, nu funderar jag på om jag ska kunna hålla mig för att berätta för min man till ikväll.. Sen är det fortfarande tidigt, varit med om det innan men glad ändå just nu ❤️

Grattis!!♥️
Svar på tråden BIM November 2024