• Anonym (Anna)

Vad äter vegetarianer ?

Jag trodde att alla vegetarianer åt ägg och mjölk . Det är tydligen inte Sant . Riktiga vegetarianer är veganer typ . Vad är er syn på vad en vegetarian är ? vad äter en vegetarian ?

• Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?
  • enola

Apropå löpediskussionen så görs väldigt många ostar på ett vegetariskt ystenzym numera. Lista finns på ystenzym.se om man är intresserad.

• Anonym (Veg)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-14 22:51:40 följande:
    Att vara vegetarian är väl inget att stoltsera med? Du får det att låta som att det är ett superviktigt statement men basunerar ut till höger och vänster. För fyrtio år sen var det kanske det. Men ingen höjer ett ögonbryn åt en vegetarian numera. Det är bara ett ord för att enkelt förklara för andra vad jag äter. Om vi tex ska ha julbord på jobbet. Jag skulle så klart kunna skriva på anmälningslistan att jag varken äter fågel, fisk, skaldjur, däggdjur eller blötdjur, men äter löpe, och även gelatin om det ingår i godis som jag gillar jättemycket. Eller så kryssar jag bara i rutan där det står Vegetarian och gör det superenkelt för både mig och festfixaren. De skiter fullständigt i om jag går hem och äter skumtomtar efteråt. 
    Tror att just det här är poängen i den här tråden! Både gällande veg+fisk och veg+ost. De ser -Vegetarian- som en identitet som man minsann inte får säga sig tillhöra om man inte gör allt rätt. Löjligt, tycker jag. Är väl jättebra att folk gör så gott de orkar. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-14 22:54:59 följande:
    Jag är vegetarian främst för att minska energiåtgången vid livsmedelsproduktion. Det är rätt vanligt, upplever jag. Jag känner många som dragit ner på, eller slutat helt med djurätandet av energisparskäl. 
    Varför det?  äter ni kanske bara raw food också?
  • Anonym (Vegisfegis)
    Tow2Mater skrev 2024-10-16 02:10:24 följande:
    Varför det?  äter ni kanske bara raw food också?

För att 90% av energin försvinner vid varje steg i en näringskedja. Den blir rörelse- och värmeenergi som djuret använder. Genom att själv bli förstahandskonsument istället för andrahands minskar vi ett steg i näringskedjan och på så vis minskar energiförlusten. Eftersom mycket energi används inom jordbruket i form av el och diesel sparas också den energin in genom att hoppa över ett steg i kedjan. 

Eftersom elframställning och utsläpp från fossila bränslen är två av de ansolut största miljöproblemen vi har är det viktiga frågor att ta tag i. 

Du resonerar för övrigt just nu som (Veg) konstaterade att många gör om vegetarianer. När någon gör en viss sak ställer vissa människor plötsligt en massa andra krav på den personen för att den ska passa in i deras inre mall av hur en sån person bör vara. När jag sparar energi på ett sätt gör du dig lustig över att jag borde göra det på ännu fler sätt istället för att se att jag gör något och det vore mer logiskt att uppmana de som inte gör något att bidra åtminstone på något sätt. 

• Anonym (Ska det vara så svårt?)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 07:42:31 följande:

Du resonerar för övrigt just nu som (Veg) konstaterade att många gör om vegetarianer. När någon gör en viss sak ställer vissa människor plötsligt en massa andra krav på den personen för att den ska passa in i deras inre mall av hur en sån person bör vara.

Inte för att en person "gör en viss sak" utan för att personen kallar sig för något den inte är.

Hur svårt ska det vara?

För att vara vegetarian krävs det att man inte äter, som tagits upp av en (såvitt jag sett) seriös vegetarian.
    Man äter inget som djur har dött för att uppnå.

Äter du ost med löpe så kan du, som en klok person skrev, lika gärna äta kalvfilé också.
  • Anonym (Vegisfegis)

Anonym (Ska det vara så svårt?) skrev 2024-10-16 08:01:32 följande:
    Inte för att en person "gör en viss sak" utan för att personen kallar sig för något den inte är.

Hur svårt ska det vara?

För att vara vegetarian krävs det att man inte äter, som tagits upp av en (såvitt jag sett) seriös vegetarian.

Äter du ost med löpe så kan du, som en klok person skrev, lika gärna äta kalvfilé också.

Vem kräver det, och varför? Jag tycker inte att andra har med mina kostval att göra. Jag vet dessutom ingen som går omkring och kallar sig för vegetarian. Det är ju något som bara kommer upp vid tex julfester med jobb och liknande. Många jag är bekant med har ingen aning om att jag inte äter kött. Det är fullkomligt ointressant.

Att säga att man är vegetarian är ett sätt att beskriva en kosthållning. Om man följer den exakt eller gör vissa avstickare har ingen annan med att göra. Ska kristna som svär inte få kalla sig kristna heller? Får en barnskötare som extraknäcker som make up-artist inte kalla sig barnskötare? Får en vänsterpartist som gillar EU inte kalla sig vänsterpartist? Får en köttätare aldrig ha en dag då den inte äter kött? Får man kalla sig cannabisberoende om man ibland klarar rena dagar? 

• Anonym (Ska det vara så svårt?)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 08:30:54 följande:

Vem kräver det, och varför? Jag tycker inte att andra har med mina kostval att göra. Jag vet dessutom ingen som går omkring och kallar sig för vegetarian. Det är ju något som bara kommer upp vid tex julfester med jobb och liknande. Många jag är bekant med har ingen aning om att jag inte äter kött. Det är fullkomligt ointressant.

Att säga att man är vegetarian är ett sätt att beskriva en kosthållning. Om man följer den exakt eller gör vissa avstickare har ingen annan med att göra. Ska kristna som svär inte få kalla sig kristna heller? Får en barnskötare som extraknäcker som make up-artist inte kalla sig barnskötare? Får en vänsterpartist som gillar EU inte kalla sig vänsterpartist? Får en köttätare aldrig ha en dag då den inte äter kött? Får man kalla sig cannabisberoende om man ibland klarar rena dagar? 

Med tanke på det du skrev i förra kommentaren så passar ordet miljöaktivist bättre in i ditt resonemang.

Nej, andra har inte med dina kostvanor att göra och det påstod jag inte heller.

Saken är bara den att när du gör dina avstickare så är du de facto inte vegetarian. Det spelar ingen roll hur många argument och irrelevanta jämförelser du kommer med. Du blir inte mer vegetarian ändå.

Känner du för att fortsätta med ohållbara argument så varsågod.
    Du kommer ingenvart med dem ändå.

Mvh, vegetarian som lever som jag lär.

Trevlig onsdag!
  • Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (Ska det vara så svårt?) skrev 2024-10-16 08:46:18 följande:
    Mvh, vegetarian som lever som jag lär.

Vem lär du? Och vad?

Jag lär inte någon. Ser ingen poäng med att försöka pracka på andra mina livsval. Jag bara äter det jag har lust med och det enklaste sättet att vid behov beskriva det för andra är att säga att jag är vegetarian. Då får jag garanterat mat som innehåller sånt jag är ok med att stoppa i mig. 

• Anonym (Veg)

Hur svårt ska det vara?

Låter som någon stiftad lag? Herregud, det handlar om kost! Alla förstår vad en ostätande vegetarian i Sverige äter och inte. Varför krångla till det så? 
  • Anonym (Förvirring)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 14:15:50 följande:

Detta sändes just på radio. Handlar bland annat om varför vegetarianism orsakar såna känslosvall hos en del, både vegetarianer och köttätare. Skrivet med utgångspunkt från romanen Vegetarianen av Han Kang. 

https://sverigesradio.se/avsnitt/den-storiga-vegetarianen 

Är det verkligen så där nu för tiden?
    Jag är i och för sig en så kallad flexitarian som äter kött om jag känner för det, men oftast inte. Det finns ju vegetariskt alternativ på varenda lunchrestaurang och alla jag känner väljer det som ser godast ut.
    Där jag jobbar nu har vi personalmatsal och ja det gnölades när det infördes en köttfri dag, men mest berodde det på att den maten var rätt trist och oinspirerad. När de slutade kalla det köttfri dag och bara serverade bra vegetarisk mat en gång i veckan så slutade folk klaga. 
  • Anonym (Han Kang)

Tror det är viktigt att inse att alla inte är vegetarianer på grund av omsorg om våra djur. En del gör det av just miljöskäl som redan nämnts eller hälsoskäl. 

Vi kommer längre med ödmjukhet och respekt än med att försöka skapa burar och regler åt varandra. 

Och att definitionen av vegetarian, vegan osv kan variera. 

• Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (Förvirring) skrev 2024-10-16 14:43:07 följande:
    Är det verkligen så där nu för tiden?
    Jag är i och för sig en så kallad flexitarian som äter kött om jag känner för det, men oftast inte. Det finns ju vegetariskt alternativ på varenda lunchrestaurang och alla jag känner väljer det som ser godast ut.
    Där jag jobbar nu har vi personalmatsal och ja det gnölades när det infördes en köttfri dag, men mest berodde det på att den maten var rätt trist och oinspirerad. När de slutade kalla det köttfri dag och bara serverade bra vegetarisk mat en gång i veckan så slutade folk klaga. 

Krönikören pratar en del om 90-talet och då var det ju mer polariserat. På den tiden hände det att jag blev ifrågasatt. Jag upplever inte heller att det är så längre, så jag blev förvånad över en del jag läst i tråden. Och det verkar ju vara mer kontroversiellt i Sydkorea än här. 

• Tow2Mater
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 07:42:31 följande:

För att 90% av energin försvinner vid varje steg i en näringskedja. Den blir rörelse- och värmeenergi som djuret använder. Genom att själv bli förstahandskonsument istället för andrahands minskar vi ett steg i näringskedjan och på så vis minskar energiförlusten. Eftersom mycket energi används inom jordbruket i form av el och diesel sparas också den energin in genom att hoppa över ett steg i kedjan. 

Eftersom elframställning och utsläpp från fossila bränslen är två av de ansolut största miljöproblemen vi har är det viktiga frågor att ta tag i. 

Du resonerar för övrigt just nu som (Veg) konstaterade att många gör om vegetarianer. När någon gör en viss sak ställer vissa människor plötsligt en massa andra krav på den personen för att den ska passa in i deras inre mall av hur en sån person bör vara. När jag sparar energi på ett sätt gör du dig lustig över att jag borde göra det på ännu fler sätt istället för att se att jag gör något och det vore mer logiskt att uppmana de som inte gör något att bidra åtminstone på något sätt. 

Jag ställer inga krav på dig/er. Du får göra precis vad du vill. Undrade bara hur långt ni går när det gäller att spara energi i er kost. 

Ni prackar p
    å andra era val genom att kostråd nu t ex baseras på miljö, det ska sparas i skolor och kraven på vegkost styr vad som serveras, etc. 

Vill man spara energi kan man g
    öra det på många sätt, men just nu diskuteras vegkost, inte att släcka lampor eller bygga fler kärnkraftverk.

Och den 'nyttiga avakadon' som skeppas från andra sidan världen är ju populär bland just många vegetarianer. Jag drar mitt strå i energisparet och undviker den.
  • Anonym (Förvirring)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 15:45:37 följande:

Krönikören pratar en del om 90-talet och då var det ju mer polariserat. På den tiden hände det att jag blev ifrågasatt. Jag upplever inte heller att det är så längre, så jag blev förvånad över en del jag läst i tråden. Och det verkar ju vara mer kontroversiellt i Sydkorea än här. 

Ja i Sydkorea kan jag förstå det, för där har de relativt nyligen haft det väldigt fattigt så att kött var en lyxvara. Att då frivilligt avstå förstår jag om den äldre generationen reagerar på.
  • Anonym (Vegisfegis)
    Tow2Mater skrev 2024-10-16 17:48:19 följande:
    Jag ställer inga krav på dig/er. Du får göra precis vad du vill. Undrade bara hur långt ni går när det gäller att spara energi i er kost. 

Ni prackar på andra era val genom att kostråd nu t ex baseras på miljö, det ska sparas i skolor och kraven på vegkost styr vad som serveras, etc. 

Vill man spara energi kan man göra det på många sätt, men just nu diskuteras vegkost, inte att släcka lampor eller bygga fler kärnkraftverk.

Och den 'nyttiga avakadon' som skeppas från andra sidan världen är ju populär bland just många vegetarianer. Jag drar mitt strå i energisparet och undviker den.

Jag prackar inte på någon någonting. Jag svarade på din fråga. 

Fler kärnkraftverk diskuteras i allra högsta grad. Hur kan du ha missat det? Släcka lampor är som en piss i Mississippi. Det är därför man har slutat prata om det. 

Det har inte slagit dig att vegetarianer som äter mycket avokado har valt vegetarisk kost av hälsoskäl? Du gör samma misstag som flera andra i tråden och utgår från att alla vegetariande är det av samma skäl. 

• Tow2Mater
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 18:16:21 följande:

Jag prackar inte på någon någonting. Jag svarade på din fråga. 

Fler kärnkraftverk diskuteras i allra högsta grad. Hur kan du ha missat det? Släcka lampor är som en piss i Mississippi. Det är därför man har slutat prata om det. 

Det har inte slagit dig att vegetarianer som äter mycket avokado har valt vegetarisk kost av hälsoskäl? Du gör samma misstag som flera andra i tråden och utgår från att alla vegetariande är det av samma skäl. 

Du fattade inte att jag menar att det inte diskuteras i tråden. Denna tråd. Om vegkost. Inte annat energispar.
  • Anonym (Vegisfegis)
    Tow2Mater skrev 2024-10-16 18:47:41 följande:
    Du fattade inte att jag menar att det inte diskuteras i tråden. Denna tråd. Om vegkost. Inte annat energispar.
    Du tror inte att det skulle kunna bero på att trådens ämne är att definiera uttrycken vegan och vegetarian? 
  • Anonym (Mor åt ost, far åt helvete)

Hur svårt ska det vara?

Läs i mitt tidigare inlägg vad Livsmedelsverket skriver om vegetarisk kost en gång till och se om du fattar andra gången.

Du har rätt till din åsikt men den är bara en åsikt, och begreppet vegetarian har redan en definition som medger att man också äter animalier som en mindre del av sin kost.
Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?