Inlägg från: Anonym (Ska det vara så svårt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ska det vara så svårt?)

Vad äter vegetarianer ?

Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 07:42:31 följande:

Du resonerar för övrigt just nu som (Veg) konstaterade att många gör om vegetarianer. När någon gör en viss sak ställer vissa människor plötsligt en massa andra krav på den personen för att den ska passa in i deras inre mall av hur en sån person bör vara.

Inte för att en person "gör en viss sak" utan för att personen kallar sig för något den inte är.

Hur svårt ska det vara?

För att vara vegetarian krävs det att man inte äter, som tagits upp av en (såvitt jag sett) seriös vegetarian.
    Man äter inget som djur har dött för att uppnå.

Äter du ost med löpe så kan du, som en klok person skrev, lika gärna äta kalvfilé också.
  • Anonym (Ska det vara så svårt?)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 08:30:54 följande:

Vem kräver det, och varför? Jag tycker inte att andra har med mina kostval att göra. Jag vet dessutom ingen som går omkring och kallar sig för vegetarian. Det är ju något som bara kommer upp vid tex julfester med jobb och liknande. Många jag är bekant med har ingen aning om att jag inte äter kött. Det är fullkomligt ointressant.

Att säga att man är vegetarian är ett sätt att beskriva en kosthållning. Om man följer den exakt eller gör vissa avstickare har ingen annan med att göra. Ska kristna som svär inte få kalla sig kristna heller? Får en barnskötare som extraknäcker som make up-artist inte kalla sig barnskötare? Får en vänsterpartist som gillar EU inte kalla sig vänsterpartist? Får en köttätare aldrig ha en dag då den inte äter kött? Får man kalla sig cannabisberoende om man ibland klarar rena dagar? 

Med tanke på det du skrev i förra kommentaren så passar ordet miljöaktivist bättre in i ditt resonemang.

Nej, andra har inte med dina kostvanor att göra och det påstod jag inte heller.

Saken är bara den att när du gör dina avstickare så är du de facto inte vegetarian. Det spelar ingen roll hur många argument och irrelevanta jämförelser du kommer med. Du blir inte mer vegetarian ändå.

Känner du för att fortsätta med ohållbara argument så varsågod.
    Du kommer ingenvart med dem ändå.

Mvh, vegetarian som lever som jag lär.

Trevlig onsdag!
Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?