• Tow2Mater

Vad äter vegetarianer ?

Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 14:56:36 följande:
    Vet inte riktigt vad din poäng är men om du ber om kött på en restaurang kommer du inte att få fisk. Likaså kommer du att bli missförstådd i andra sammanhang. 
    Brukar inte restauranger skilja mellan vitt och rött kött? Och ber du om kött, kommer du få en lista på det de erbjuder, kallas ofta meny, där du kan välja vilken rätt du vill beställa.
  • Tow2Mater
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-14 22:54:59 följande:
    Jag är vegetarian främst för att minska energiåtgången vid livsmedelsproduktion. Det är rätt vanligt, upplever jag. Jag känner många som dragit ner på, eller slutat helt med djurätandet av energisparskäl. 
    Varför det?  äter ni kanske bara raw food också?
  • Tow2Mater
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 07:42:31 följande:

För att 90% av energin försvinner vid varje steg i en näringskedja. Den blir rörelse- och värmeenergi som djuret använder. Genom att själv bli förstahandskonsument istället för andrahands minskar vi ett steg i näringskedjan och på så vis minskar energiförlusten. Eftersom mycket energi används inom jordbruket i form av el och diesel sparas också den energin in genom att hoppa över ett steg i kedjan. 

Eftersom elframställning och utsläpp från fossila bränslen är två av de ansolut största miljöproblemen vi har är det viktiga frågor att ta tag i. 

Du resonerar för övrigt just nu som (Veg) konstaterade att många gör om vegetarianer. När någon gör en viss sak ställer vissa människor plötsligt en massa andra krav på den personen för att den ska passa in i deras inre mall av hur en sån person bör vara. När jag sparar energi på ett sätt gör du dig lustig över att jag borde göra det på ännu fler sätt istället för att se att jag gör något och det vore mer logiskt att uppmana de som inte gör något att bidra åtminstone på något sätt. 

Jag ställer inga krav på dig/er. Du får göra precis vad du vill. Undrade bara hur långt ni går när det gäller att spara energi i er kost. 

Ni prackar p
    å andra era val genom att kostråd nu t ex baseras på miljö, det ska sparas i skolor och kraven på vegkost styr vad som serveras, etc. 

Vill man spara energi kan man g
    öra det på många sätt, men just nu diskuteras vegkost, inte att släcka lampor eller bygga fler kärnkraftverk.

Och den 'nyttiga avakadon' som skeppas från andra sidan världen är ju populär bland just många vegetarianer. Jag drar mitt strå i energisparet och undviker den.
  • Tow2Mater
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 18:16:21 följande:

Jag prackar inte på någon någonting. Jag svarade på din fråga. 

Fler kärnkraftverk diskuteras i allra högsta grad. Hur kan du ha missat det? Släcka lampor är som en piss i Mississippi. Det är därför man har slutat prata om det. 

Det har inte slagit dig att vegetarianer som äter mycket avokado har valt vegetarisk kost av hälsoskäl? Du gör samma misstag som flera andra i tråden och utgår från att alla vegetariande är det av samma skäl. 

Du fattade inte att jag menar att det inte diskuteras i tråden. Denna tråd. Om vegkost. Inte annat energispar.
Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?