Inlägg från: Anonym (Vegisfegis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vegisfegis)

Vad äter vegetarianer ?

På svenska betyder ordet vegetarian att man äter saker från växtriket plus mjölk och ägg. 

En vegan äter bara saker från växtriket. 

Att vara vegan betyder generellt att man har en livsstil som motverkar exploatering av djur, inte bara genom kosten. Är man vegan av hälsoskäl och inte vill förknippas med resten av åsikterna kopplade till veganism kan man säga att man äter vegankost. 

• Anonym (Vegisfegis)

Kan tillägga att jag personligen har valt att äta ost och därför brukar förklara min kost som att jag är en vegetarian som äter ägg och mejerivaror. 

• Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 17:14:14 följande:
    Ost innehåller löpe som utvinns ur kalvens mage efter slakt.
    Det finns även ostar med ystenzym som är fria från detta.

Äter man traditionell ost kan man inte kalla sig för vegetarian. Inte sanningsenligt iallafall. Men många känner inte till detta.

Ja. Det är sen gammalt, det där med osten. 

Konstigt att du säger att det inte går! Jag har kallat mig vegetarian som äter ägg och mejeriprodukter i snart 30 år och inget hemskt har mig hänt än. Alla har hittills förstått vad jag har menat. En del har frågat om jag äter fisk och skaldjur också, men det upplever jag inte vara plågsamt att svara på. 

• Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 17:26:10 följande:
    Är det?
    Ändå äter du kalv och kallar dig vegetarian... ok.

Ja, en vegetarian som äter ägg och mejerivaror, och där ingår ost och där ingår löpe. Ibland äter jag godis med gelatin också. Jag äter precis vad jag vill, men för att göra det enkelt för andra säger jag att jag är vegetarian. 

• Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 18:22:33 följande:

Orkar inte citera fler om detta så avslutar löpediskussionen med att konstatera att äter man traditionell ost så är man inte vegetarian.

Äter man någon som kommer från ett slaktat djur, i detta fall en kalv, så kan man lika gärna äta kalvfilé också.

Vill man stoltsera med att vara vegetarian och äter ost så är man en hycklare.

Det jag undrar mest är varför man hävdar att man är något som man de facto inte är.
    Men det lär jag aldrig få svar på, inte här i tråden iallafall.

Tänker inte bemöta de ostätande "vegetarinerna" mer. Det finns inget att tillägga.

Att vara vegetarian är väl inget att stoltsera med? Du får det att låta som att det är ett superviktigt statement men basunerar ut till höger och vänster. För fyrtio år sen var det kanske det. Men ingen höjer ett ögonbryn åt en vegetarian numera. Det är bara ett ord för att enkelt förklara för andra vad jag äter. Om vi tex ska ha julbord på jobbet. Jag skulle så klart kunna skriva på anmälningslistan att jag varken äter fågel, fisk, skaldjur, däggdjur eller blötdjur, men äter löpe, och även gelatin om det ingår i godis som jag gillar jättemycket. Eller så kryssar jag bara i rutan där det står Vegetarian och gör det superenkelt för både mig och festfixaren. De skiter fullständigt i om jag går hem och äter skumtomtar efteråt. 
  • Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (Jag också) skrev 2024-10-14 18:34:59 följande:
    Förundras lika mycket som du.
    Fattar de inte eller struntar de i det?
    Är det inte för djurens skull de är vegetarianer kanske... isåfall kan jag kanske förstå hur de resonerar.
    Jag är vegetarian främst för att minska energiåtgången vid livsmedelsproduktion. Det är rätt vanligt, upplever jag. Jag känner många som dragit ner på, eller slutat helt med djurätandet av energisparskäl. 
  • Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (Jag också) skrev 2024-10-14 18:52:06 följande:
    Förvisso, men löpe liksom?
    Är man veg så borde man väl ändå ha koll på det. Och, om man nu inte hade det så kanske man skulle ta åt sig av det istället för att försvara sig?
    Varför tror du att vi inte har koll på det? Jag har vetat det sedan jag var liten. Men precis som att det finns kristna som svär, muslimer som dricker öl och vänsterpartister som gillar EU, så finns det vegetarianer som äter traditionell ost. Jag ser verkligen inget problem med något av detta. Jag ser det snarare som en styrka att inte oreflekterat köpa ett koncept rakt av utan att faktiskt tänka efter vad man själv vill. 
  • Anonym (Vegisfegis)
    Tow2Mater skrev 2024-10-16 02:10:24 följande:
    Varför det?  äter ni kanske bara raw food också?

För att 90% av energin försvinner vid varje steg i en näringskedja. Den blir rörelse- och värmeenergi som djuret använder. Genom att själv bli förstahandskonsument istället för andrahands minskar vi ett steg i näringskedjan och på så vis minskar energiförlusten. Eftersom mycket energi används inom jordbruket i form av el och diesel sparas också den energin in genom att hoppa över ett steg i kedjan. 

Eftersom elframställning och utsläpp från fossila bränslen är två av de ansolut största miljöproblemen vi har är det viktiga frågor att ta tag i. 

Du resonerar för övrigt just nu som (Veg) konstaterade att många gör om vegetarianer. När någon gör en viss sak ställer vissa människor plötsligt en massa andra krav på den personen för att den ska passa in i deras inre mall av hur en sån person bör vara. När jag sparar energi på ett sätt gör du dig lustig över att jag borde göra det på ännu fler sätt istället för att se att jag gör något och det vore mer logiskt att uppmana de som inte gör något att bidra åtminstone på något sätt. 

• Anonym (Vegisfegis)

Anonym (Ska det vara så svårt?) skrev 2024-10-16 08:01:32 följande:
    Inte för att en person "gör en viss sak" utan för att personen kallar sig för något den inte är.

Hur svårt ska det vara?

För att vara vegetarian krävs det att man inte äter, som tagits upp av en (såvitt jag sett) seriös vegetarian.
    Man äter inget som djur har dött för att uppnå.

Äter du ost med löpe så kan du, som en klok person skrev, lika gärna äta kalvfilé också.

Vem kräver det, och varför? Jag tycker inte att andra har med mina kostval att göra. Jag vet dessutom ingen som går omkring och kallar sig för vegetarian. Det är ju något som bara kommer upp vid tex julfester med jobb och liknande. Många jag är bekant med har ingen aning om att jag inte äter kött. Det är fullkomligt ointressant.

Att säga att man är vegetarian är ett sätt att beskriva en kosthållning. Om man följer den exakt eller gör vissa avstickare har ingen annan med att göra. Ska kristna som svär inte få kalla sig kristna heller? Får en barnskötare som extraknäcker som make up-artist inte kalla sig barnskötare? Får en vänsterpartist som gillar EU inte kalla sig vänsterpartist? Får en köttätare aldrig ha en dag då den inte äter kött? Får man kalla sig cannabisberoende om man ibland klarar rena dagar? 

• Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (Ska det vara så svårt?) skrev 2024-10-16 08:46:18 följande:
    Mvh, vegetarian som lever som jag lär.

Vem lär du? Och vad?

Jag lär inte någon. Ser ingen poäng med att försöka pracka på andra mina livsval. Jag bara äter det jag har lust med och det enklaste sättet att vid behov beskriva det för andra är att säga att jag är vegetarian. Då får jag garanterat mat som innehåller sånt jag är ok med att stoppa i mig. 

• Anonym (Vegisfegis)
    Anonym (Förvirring) skrev 2024-10-16 14:43:07 följande:
    Är det verkligen så där nu för tiden?
    Jag är i och för sig en så kallad flexitarian som äter kött om jag känner för det, men oftast inte. Det finns ju vegetariskt alternativ på varenda lunchrestaurang och alla jag känner väljer det som ser godast ut.
    Där jag jobbar nu har vi personalmatsal och ja det gnölades när det infördes en köttfri dag, men mest berodde det på att den maten var rätt trist och oinspirerad. När de slutade kalla det köttfri dag och bara serverade bra vegetarisk mat en gång i veckan så slutade folk klaga. 

Krönikören pratar en del om 90-talet och då var det ju mer polariserat. På den tiden hände det att jag blev ifrågasatt. Jag upplever inte heller att det är så längre, så jag blev förvånad över en del jag läst i tråden. Och det verkar ju vara mer kontroversiellt i Sydkorea än här. 

• Anonym (Vegisfegis)
    Tow2Mater skrev 2024-10-16 17:48:19 följande:
    Jag ställer inga krav på dig/er. Du får göra precis vad du vill. Undrade bara hur långt ni går när det gäller att spara energi i er kost. 

Ni prackar på andra era val genom att kostråd nu t ex baseras på miljö, det ska sparas i skolor och kraven på vegkost styr vad som serveras, etc. 

Vill man spara energi kan man göra det på många sätt, men just nu diskuteras vegkost, inte att släcka lampor eller bygga fler kärnkraftverk.

Och den 'nyttiga avakadon' som skeppas från andra sidan världen är ju populär bland just många vegetarianer. Jag drar mitt strå i energisparet och undviker den.

Jag prackar inte på någon någonting. Jag svarade på din fråga. 

Fler kärnkraftverk diskuteras i allra högsta grad. Hur kan du ha missat det? Släcka lampor är som en piss i Mississippi. Det är därför man har slutat prata om det. 

Det har inte slagit dig att vegetarianer som äter mycket avokado har valt vegetarisk kost av hälsoskäl? Du gör samma misstag som flera andra i tråden och utgår från att alla vegetariande är det av samma skäl. 

• Anonym (Vegisfegis)
    Tow2Mater skrev 2024-10-16 18:47:41 följande:
    Du fattade inte att jag menar att det inte diskuteras i tråden. Denna tråd. Om vegkost. Inte annat energispar.
    Du tror inte att det skulle kunna bero på att trådens ämne är att definiera uttrycken vegan och vegetarian? 
Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?