Inlägg från: Anonym (Förvirring) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förvirring)

Vad äter vegetarianer ?

Mrs Moneybags skrev 2024-10-14 15:48:42 följande:
    Min uppfattning är att det finns olika sorters vegetarianer. Det finns veganer som avstår från allt animaliskt inklusive kläder och annat. Och så finns det laktovegetarianer, ovovegetarianer och lakto-ovovegetarianer. Lakto lägger till mjölk och ovo lägger till ägg, lakto-ovo lägger till båda. 

Sedan är det väl som med allt annat att vissa äter mer av vissa livsmedel och mindre av andra. Ett personligt val. 
    Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 14:44:01 följande:
    Givetvis får du tycka och kalla dig vad du vill. Men kan ju vara enklare om man använder samma begrepp som de flesta andra när man pratar. Inte många som kallar fisk för kött. Och när du väljer bort fläsk- och nötkött kan folk bli nyfikna på varför och därför kategorisera dig som vegetarian. 
    Det är väl inte så många som kallar fisk för en grönsak heller haha...det är trots allt ett djur. 

Jag uteslöt länge rött kött från min kost av hälsoskäl, men då sa jag bara att "jag äter inte rött kött". Då fattar de flesta att jag kan äta kyckling och fisk. Även om vissa verkar tro att även fläsk är vitt kött. 
    Min syster slutade säga att hon "inte äter rött kött" efter att hon vid ett antal tillfällen fått nötkött som var "well done", och servitören/köket inte alls förstod hennes missnöje. Skrattande Det är jobbigare att skriva "inte nöt, svin, lamm eller vilt, men fisk och fågel är OK", men svårare att feltolka.

Och till folk som undrar när man behöver tala om det här och inte bara kan välja själv från menyn; när man tex åker på konferenser eller deltar i jobbmiddagar där någon annan har bestämt vad som serveras. 
  • Anonym (Förvirring)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 14:15:50 följande:

Detta sändes just på radio. Handlar bland annat om varför vegetarianism orsakar såna känslosvall hos en del, både vegetarianer och köttätare. Skrivet med utgångspunkt från romanen Vegetarianen av Han Kang. 

https://sverigesradio.se/avsnitt/den-storiga-vegetarianen 

Är det verkligen så där nu för tiden?
    Jag är i och för sig en så kallad flexitarian som äter kött om jag känner för det, men oftast inte. Det finns ju vegetariskt alternativ på varenda lunchrestaurang och alla jag känner väljer det som ser godast ut.
    Där jag jobbar nu har vi personalmatsal och ja det gnölades när det infördes en köttfri dag, men mest berodde det på att den maten var rätt trist och oinspirerad. När de slutade kalla det köttfri dag och bara serverade bra vegetarisk mat en gång i veckan så slutade folk klaga. 
  • Anonym (Förvirring)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-16 15:45:37 följande:

Krönikören pratar en del om 90-talet och då var det ju mer polariserat. På den tiden hände det att jag blev ifrågasatt. Jag upplever inte heller att det är så längre, så jag blev förvånad över en del jag läst i tråden. Och det verkar ju vara mer kontroversiellt i Sydkorea än här. 

Ja i Sydkorea kan jag förstå det, för där har de relativt nyligen haft det väldigt fattigt så att kött var en lyxvara. Att då frivilligt avstå förstår jag om den äldre generationen reagerar på.
Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?