Vad äter vegetarianer ?
Mrs Moneybags skrev 2024-10-14 15:48:42 följande:
Min uppfattning är att det finns olika sorters vegetarianer. Det finns veganer som avstår från allt animaliskt inklusive kläder och annat. Och så finns det laktovegetarianer, ovovegetarianer och lakto-ovovegetarianer. Lakto lägger till mjölk och ovo lägger till ägg, lakto-ovo lägger till båda. Sedan är det väl som med allt annat att vissa äter mer av vissa livsmedel och mindre av andra. Ett personligt val.
Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 14:44:01 följande:
Givetvis får du tycka och kalla dig vad du vill. Men kan ju vara enklare om man använder samma begrepp som de flesta andra när man pratar. Inte många som kallar fisk för kött. Och när du väljer bort fläsk- och nötkött kan folk bli nyfikna på varför och därför kategorisera dig som vegetarian. Jag uteslöt länge rött kött från min kost av hälsoskäl, men då sa jag bara att "jag äter inte rött kött". Då fattar de flesta att jag kan äta kyckling och fisk. Även om vissa verkar tro att även fläsk är vitt kött.
Och till folk som undrar när man behöver tala om det här och inte bara kan välja själv från menyn; när man tex åker på konferenser eller deltar i jobbmiddagar där någon annan har bestämt vad som serveras.