• Anonym (Anna)

Vad äter vegetarianer ?

Jag trodde att alla vegetarianer åt ägg och mjölk . Det är tydligen inte Sant . Riktiga vegetarianer är veganer typ . Vad är er syn på vad en vegetarian är ? vad äter en vegetarian ?

• Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?
  • Anonym (Veg)

I dagligt tal skulle jag säga att man brukar mena ovo-lakto- vegetarian när man säger vegetarian. De som äter mjölk och mejeri alltså. 

Egentliga skillnaden är att veganism är en hel livsstil och inte bara det man äter.

• TvillingmammaVästgöte

Ja, svenska vegetarianer brukar vara lakto ovo vegetarianer och äta ägg och mejeriprodukter. Veganer äter bara grönt.
    Indiska vegetarianer äter absolut inte ägg, men mjölk, säger mina indiska kollegor. Inte ens en mjuk kaka som innehåller lite ägg äter de. 

Så det kan vara olika, bäst är att fråga , om man vill vara säker. 

• BuoBä

En vegetarian äter egentligen bara växtbaserat. Äter man även mejeriprodukter och ägg så är man laco- ovo-vegetarian.

Veganer äter enbart växtbaserat, men det är också en livsstil som inkluderar mer än bara dieten. Tex att inte använda skor av läder, djurtestade produkter etc. 

Om någon i dagens läge säger att den är vegetarian, så skulle jag tänka att den är lacto- ovo-vegetarian. Men man vet inte säkert, så man måste fråga.

Säger någon att den är vegan är det enklare. Då ska inget från djurriket ingå. Men det finns varianter där också, som tex raw-vegan.

• Anonym (fd vegetarian)

Jag var vegetarian i många år men beslutade mig sedan att börja äta fisk igen. Det som förvånar mig mycket är att folk, trots det, tror att jag är vegetarian. Som att fisk inte skulle vara kött!

Jag har fått frågan om varför jag ännu är vegetarian många gånger, och lika många gånger har jag svarat at jag inte är det då jag äter fisk.

Numera händer det också att jag äter lite kyckling, även om det inte känns helt ok.

• Anonym (Veg)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 13:29:28 följande:

Jag var vegetarian i många år men beslutade mig sedan att börja äta fisk igen. Det som förvånar mig mycket är att folk, trots det, tror att jag är vegetarian. Som att fisk inte skulle vara kött!

Jag har fått frågan om varför jag ännu är vegetarian många gånger, och lika många gånger har jag svarat at jag inte är det då jag äter fisk.

Numera händer det också att jag äter lite kyckling, även om det inte känns helt ok.

Fast det kallas ofta veg+fisk. Pesco-vegetarian eller pescetarian.
  • Anonym (fd vegetarian)
    Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 13:52:50 följande:
    Fast det kallas ofta veg+fisk. Pesco-vegetarian eller pescetarian.
    Skulle aldrig benämna mig som veg+fisk då fisk är kött också.
    Pescetarian vet jag ju men de flesta frågar bara vidare så jag nämner inte det heller.

Säger bara att jag inte är vegetarian, vilket ju är sanningen.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 14:13:18 följande:
    Skulle aldrig benämna mig som veg+fisk då fisk är kött också.
    Pescetarian vet jag ju men de flesta frågar bara vidare så jag nämner inte det heller.

Säger bara att jag inte är vegetarian, vilket ju är sanningen.
    Folk lär tro att du är allätare då, vilket du ju inte är. Fisk är fisk och inte vad man brukar mena när man säger att man är köttätare.
  • Anonym (fd vegetarian)
    Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 14:17:31 följande:
    Folk lär tro att du är allätare då, vilket du ju inte är. Fisk är fisk och inte vad man brukar mena när man säger att man är köttätare.
    De får tro vad det vill, jag bryr mig faktiskt inte.
    Jag för det aldrig på tal själv.

Det är vid tillfällen då jag t ex tackar nej till en hamburgare, en korv på stan eller annat jämförbart  som frågan tas upp.

Fisk är fisk, gris är gris, fågel är fågel och alla är kött när de ligger på tallriken.
    Det är bara din känsla som säger att fisk inte skulle vara "kött".
  • Anonym (Veg)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 14:33:16 följande:
    De får tro vad det vill, jag bryr mig faktiskt inte.
    Jag för det aldrig på tal själv.

Det är vid tillfällen då jag t ex tackar nej till en hamburgare, en korv på stan eller annat jämförbart  som frågan tas upp.

Fisk är fisk, gris är gris, fågel är fågel och alla är kött när de ligger på tallriken.
    Det är bara din känsla som säger att fisk inte skulle vara "kött".
    Givetvis får du tycka och kalla dig vad du vill. Men kan ju vara enklare om man använder samma begrepp som de flesta andra när man pratar. Inte många som kallar fisk för kött. Och när du väljer bort fläsk- och nötkött kan folk bli nyfikna på varför och därför kategorisera dig som vegetarian. 
  • Anonym (fd vegetarian)
    Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 14:44:01 följande:
    Givetvis får du tycka och kalla dig vad du vill. Men kan ju vara enklare om man använder samma begrepp som de flesta andra när man pratar. Inte många som kallar fisk för kött. Och när du väljer bort fläsk- och nötkött kan folk bli nyfikna på varför och därför kategorisera dig som vegetarian. 
    Det får göra om de vill.

Alla vet att fisk är kött oavsett.
Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?