Inlägg från: Anonym (Mor åt ost, far åt helvete) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mor åt ost, far åt helvete)

Vad äter vegetarianer ?

Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 18:22:33 följande:

Orkar inte citera fler om detta så avslutar löpediskussionen med att konstatera att äter man traditionell ost så är man inte vegetarian.

Äter man någon som kommer från ett slaktat djur, i detta fall en kalv, så kan man lika gärna äta kalvfilé också.

Vill man stoltsera med att vara vegetarian och äter ost så är man en hycklare.

Det jag undrar mest är varför man hävdar att man är något som man de facto inte är.
    Men det lär jag aldrig få svar på, inte här i tråden iallafall.

Tänker inte bemöta de ostätande "vegetarinerna" mer. Det finns inget att tillägga.

Du verkar tro att alla som väljer en (huvudsakligen) vegetarisk kost gör det av något djuretiskt skäl, när så inte alls är fallet.

Egna hälsoskäl är fullt tillräckliga och folk i Sverige har ätit (huvudsakligen) vegetariskt med ev. inslag av ost/mjölk/ägg/fisk sen många decennier redan, och då spelar konsumtion av löpe i ost överhuvudtaget ingen roll.

Det finns alltså inget att "stoltsera med" eftersom etik inte har med allas val att göra. Din personliga åsikt är tungt överkörd av verkligheten och Livsmedelsverket skriver så här om vegetarisk kost:

"Vissa kallar sig vegetarianer, men äter mat från djurriket ibland, eller bara några utvalda livsmedel, som till exempel fisk eller kyckling. Många äter mjölkprodukter och kanske även ägg. Andra avstår helt och hållet från mat från djurriket . Men gemensamt för alla varianter är att basen är mat från växtriket."

www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad/vegetarisk-mat-for-vuxna
  • Anonym (Mor åt ost, far åt helvete)
    Anonym (Ska det vara så svårt?) skrev 2024-10-16 08:01:32 följande:
    Inte för att en person "gör en viss sak" utan för att personen kallar sig för något den inte är.

Hur svårt ska det vara?

För att vara vegetarian krävs det att man inte äter, som tagits upp av en (såvitt jag sett) seriös vegetarian.
    Man äter inget som djur har dött för att uppnå.

Äter du ost med löpe så kan du, som en klok person skrev, lika gärna äta kalvfilé också.
    Läs i mitt tidigare inlägg vad Livsmedelsverket skriver om vegetarisk kost en gång till och se om du fattar andra gången.

Du har rätt till din åsikt men den är bara en åsikt, och begreppet vegetarian har redan en definition som medger att man också äter animalier som en mindre del av sin kost.
Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?