• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • SJZ
    Nervernautanpå skrev 2024-11-23 18:15:19 följande:
    Åh, lycka till! Håller tummarna att det är ett guldägg!
    April2 skrev 2024-11-23 18:38:30 följande:
    Håller tummarna för dig! 🙂 
    Tusen tack {#emotions_dlg.flower}Hjärta

• Anonym (JLB)
    Nervernautanpå skrev 2024-11-23 18:20:40 följande:

Jag går ju bara och väntar på nästa mens som är om en dryg vecka. Vet ni när det är jag ska börja ta ägglossningstesten sen? Jag fattade inte riktigt. Hon på kliniken sa att jag skulle ringa första dagen jag har mens och att jag sen ska ta ägglossningstest varje dag tills det är glad gubbe? Men det lär väl sluta blöda innan man tar såna test?

Jag har 3 blastocyster i frysen. Så från ägglossning så ska det gå fem dagar som jag förstod innan ett sätts in igen. Men tinar dom upp ett bara? Eller hur funkar det? Jag har aldrig gjort insättning från frys.

Personligen hade jag börjat testa vid mensens slut. Det känns som att det är extremt ovanligt att man skulle ha så tidig ägglossning att den kommer precis när mensen slutar eller under mens. 
  • April2

Jag går ju bara och väntar på nästa mens som är om en dryg vecka. Vet ni när det är jag ska börja ta ägglossningstesten sen? Jag fattade inte riktigt. Hon på kliniken sa att jag skulle ringa första dagen jag har mens och att jag sen ska ta ägglossningstest varje dag tills det är glad gubbe? Men det lär väl sluta blöda innan man tar såna test?

Jag har 3 blastocyster i frysen. Så från ägglossning så ska det gå fem dagar som jag förstod innan ett sätts in igen. Men tinar dom upp ett bara? Eller hur funkar det? Jag har aldrig gjort insättning från frys.

Jag har tyvärr inte heller någon erfarenhet av frysförsök! 😊 
  • Anonym (221711)

Jag har ingen erfarenhet av frysförsök men jag höll på med ägglossningstest i några månader. jag tog testet på morgonen men sen har jag läst att vissa har skrivit att man inte ska ta testerna på morgonen så jag vet tyvärr inte om det stämmer. 
    Tror att jag höll på i 3 månader med ägglossningstester och jag fick bara en glad gubbe första månaden. Jag började med testerna dagen efter att mensen tog slut☺️

Lycka till håller tummarna för dig🤞🏼
  • Nervernautanpå
    Anonym (JLB) skrev 2024-11-24 15:26:36 följande:
    Personligen hade jag börjat testa vid mensens slut. Det känns som att det är extremt ovanligt att man skulle ha så tidig ägglossning att den kommer precis när mensen slutar eller under mens. 
    Det är så jag har tänkt också. Får se vad dom säger nästa gång jag ringer.
  • Nervernautanpå
    Anonym (221711) skrev 2024-11-24 15:51:22 följande:
    Jag har ingen erfarenhet av frysförsök men jag höll på med ägglossningstest i några månader. jag tog testet på morgonen men sen har jag läst att vissa har skrivit att man inte ska ta testerna på morgonen så jag vet tyvärr inte om det stämmer. 
    Tror att jag höll på i 3 månader med ägglossningstester och jag fick bara en glad gubbe första månaden. Jag började med testerna dagen efter att mensen tog slut☺️

Lycka till håller tummarna för dig🤞🏼
    Tack! 🙏 
    Lyckas alltid komma på massa frågor jag har efter jag lagt på luren med personalen på kliniken. Får skriva ner frågor innan jag ringer nästa gång kanske.
  • Eulalia84

När du ringer om att mensen kommit kommer kliniken tala om vilken dag du ska börja med ägglossningstesten. Det beror också på hur lång din cykel brukar vara. Vid mitt första FET skulle jag börja testa på dag 10, men jag tjuvstartade redan på dag 9 och tur var det för jag fick glad gubbe redan på dag 10 och utan ett negativt test före hade jag inte fått gjort insättning i den cykeln.

Jag inväntar att få göra FET igen nu och den här gången fick jag börja testa på dag 8. Fick positivt test igår på dag 13 så lär bli insättning på fredag nästa vecka☺️
  • Nervernautanpå
    Eulalia84 skrev 2024-11-24 17:55:50 följande:
    När du ringer om att mensen kommit kommer kliniken tala om vilken dag du ska börja med ägglossningstesten. Det beror också på hur lång din cykel brukar vara. Vid mitt första FET skulle jag börja testa på dag 10, men jag tjuvstartade redan på dag 9 och tur var det för jag fick glad gubbe redan på dag 10 och utan ett negativt test före hade jag inte fått gjort insättning i den cykeln.

Jag inväntar att få göra FET igen nu och den här gången fick jag börja testa på dag 8. Fick positivt test igår på dag 13 så lär bli insättning på fredag nästa vecka☺️
    Tack gör svaret! 
    Stort lycka till nästa vecka! Jag hoppas jag hinner med att få göra det i den här cykeln, kan bli tight med juluppehåll. Men hoppas i alla fall. Man kan tycka att nån månad hit eller dit, vad gör det. Men ja ni här i tråden fattar ju. 
  • Anonym (JLB)
    Nervernautanpå skrev 2024-11-24 17:11:14 följande:
    Tack! 🙏 
    Lyckas alltid komma på massa frågor jag har efter jag lagt på luren med personalen på kliniken. Får skriva ner frågor innan jag ringer nästa gång kanske.

Hej igen, 

jag har läst mig till, angående att man bara tinar ett embryo, att det bara tar någon eller några minuter att tina det. Så skulle det vara så att du har flera i frysen och du vid FET tyvärr förlorar det de tinat upp, kan de tina ett till medan du är där. Men man tinar alltså bara ett åt gången  

tror det var Nordic IVF jag läste på 

• Eulalia84
    Nervernautanpå skrev 2024-11-24 20:08:55 följande:
    Tack gör svaret! 
    Stort lycka till nästa vecka! Jag hoppas jag hinner med att få göra det i den här cykeln, kan bli tight med juluppehåll. Men hoppas i alla fall. Man kan tycka att nån månad hit eller dit, vad gör det. Men ja ni här i tråden fattar ju. 
    Tack☺️ Håller tummarna att du hinner med ett försök innan juluppehållet. Ja förstår precis, att vänta en månad känns som en evighet i det här sammanhanget.  Väntan är nog det värsta med IVF, man väntar alltid på något känns det som.
Svar på tråden 40år och IVF