• Nervernautanpå

40år och IVF

Hej, finns det fler än jag där ute som just nu går igenom en ivf-resa som lite äldre? 

Jag har tidigare flera inseminationer i olika perioder, varav 3 i Danmark. 

Men nu gör vi ett sista försök med ivf (eller ja, kanske tre, det är vad vi har betalat för). 

Jag har tagit mina första sprutor Bemfola så jag är i början bara. 

Vore kul att följas åt och byta erfarenheter om någon fler är i samma situation. Dela gärna med er om ni gjort samma sak men lyckats, skulle gärna höra om fall där det gått bra, behöver få känna lite hopp. 

• Svar på tråden 40år och IVF
  • Anonym (JLB)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-11-21 11:00:37 följande:

Bara 3 ägg på plocket. Var väl ungefär som väntat så borde vara glad för de kunde ju varit sämre. 

Låter som min klinik har annat förfarande än de jag hört här i tråden. Antal befraktade ägg och kvalitet på äggen får jag veta först vid återförandet. De ringer endast om det inte blir återförande alls. Det känns som extra dagar av ovist väntande för mig, onödigt och dåligt tycker jag, mindre arbete för dom tänker väl kliniken? 

Hejsan, 
    Gör du detta privat eller via landstinget? 

På vår klinik (privat) så frågade de mig efter plocket igår om jag vill ha ett samtal idag med uppdatering kring antal mogna respektive befruktade ägg. Det tycker jag man kan förvänta sig med tanke på prislappen.  

• Anonym (221711)

Bara 3 ägg på plocket. Var väl ungefär som väntat så borde vara glad för de kunde ju varit sämre. 

Låter som min klinik har annat förfarande än de jag hört här i tråden. Antal befraktade ägg och kvalitet på äggen får jag veta först vid återförandet. De ringer endast om det inte blir återförande alls. Det känns som extra dagar av ovist väntande för mig, onödigt och dåligt tycker jag, mindre arbete för dom tänker väl kliniken? 

Jag fick också bara 3 ägg, två befuktades och en ruvar jag på nu och den andra tror jag slutade dela sig för jag fick ett meddelande om att den inte klara sig till frysen. 
    Så 3 ägg är bättee än inga alls. Håller tummarna att äggen blir befruktade. 

Konstigt att de inte ringer dagen efter och berättar om äggen blev befruktade. 
  • Anonym (221711)
    Anonym (JLB) skrev 2024-11-21 11:14:23 följande:

Hejsan, 
    Gör du detta privat eller via landstinget? 

På vår klinik (privat) så frågade de mig efter plocket igår om jag vill ha ett samtal idag med uppdatering kring antal mogna respektive befruktade ägg. Det tycker jag man kan förvänta sig med tanke på prislappen.  

Hur gick det? har du fått reda på hur många ägg det var som blev befruktade? 🥰
  • April2

Grattis till 3! Behövs ju inte alltid så många fler! Ja, all väntan man kan slippa är ju positivt i den här processen! Får du återföring dag 2 då i alla fall så du inte behöver vänta så länge? 
  • Anonym (JLB)
    Anonym (221711) skrev 2024-11-21 13:12:26 följande:
    Hur gick det? har du fått reda på hur många ägg det var som blev befruktade? 🥰

Av 14 ägg blev 7 normalbefruktade. det var många fler än jag vågade hoppas på. ❤️ Fortfarande så har vi ju ingen aning om kvalitet på äggen. 

Vi har tid för återföring imorgon vid 14.30. om det är fem eller fler som fortsatt dela sig och ser ut att vara av bra kvalitet så flyttas återföringen till måndag. Och då hoppas jag innerligt att det finns en blastocyst kvar åt mig! 

Pga tidigare missfall och försök i 15 månader så känner jag kanske att fem av bra kvalitet imorgon är orealistiskt. Men man ska aldrig säga aldrig? 

• Anonym (Hoppfull)

Någon som vet eller förstår logiken att man inte väntar på dag 5 om det är färre än 5? Eller helt enkelt alltid väntar till dag 5. Är det sämre för embryot att vänta fler dagar på återförande? Finns det statistik att det tenderar att vara sämre kvalitet ju fler ägg det är? Har svårt att förstår att man har valt ett förfarande som ger sämre förutsättningar när det är färre ägg om det inte finns någon mer faktor.

• Anonym (JLB)
    Anonym (Hoppfull) skrev 2024-11-21 14:15:05 följande:

Någon som vet eller förstår logiken att man inte väntar på dag 5 om det är färre än 5? Eller helt enkelt alltid väntar till dag 5. Är det sämre för embryot att vänta fler dagar på återförande? Finns det statistik att det tenderar att vara sämre kvalitet ju fler ägg det är? Har svårt att förstår att man har valt ett förfarande som ger sämre förutsättningar när det är färre ägg om det inte finns någon mer faktor.

mycket verkar gå på statistik inom IVF och vad som fungerat tidigare.

Jag fick förklarat för mig att har man färre än fem så vågar man inte chansa på att odla alla till dag fem, eftersom det finns en viss risk att de dör innan dag fem. Då sätter man hellre in ett på dag 2 eller 3, och fortsätter odla eventuella resterande till dag fem. Lever de övriga på dag fem så fryser man dem för eventuella framtida försök.   

Ser man att det finns fem eller fler av god kvalitet dag två kan man fortsätta odla samtliga till dag fem, sannolikheten att minst en lyckats ta sig till blastocyststadiet om man har fem eller fler är statistiskt sett relativ god. 

• Anonym (Hoppfull)

Jag misstänkte att det var något sånt. Det är alltså en viss risk att odla till dag 5 och den vill man minimera vid få ägg. den logiken kan jag köpa.

• Anonym (JLB)

Helvete vad den här svullnaden är jobbig. Ser ut att vara gravid i femte månaden. På morgonen ser jag nästan normal ut men på kvällen (samma igår) så är buken jättestor. Hur har det varit för er andra? 

• Anonym (Hoppfull)
    April2 skrev 2024-11-21 13:37:18 följande:
    Grattis till 3! Behövs ju inte alltid så många fler! Ja, all väntan man kan slippa är ju positivt i den här processen! Får du återföring dag 2 då i alla fall så du inte behöver vänta så länge? 
    Återföring planerad dag 3, alltså söndag. Om de inte ringer imorgon och avbokar pga icke befruktade ägg. 
Svar på tråden 40år och IVF