• Anonym (Farmor och svärmor)

Varför rata svärmor

Hej,
    Har läst lite olika trådar om hur svärmödrar blir behandlade av sina svärdöttrar. Varför är så många svärdöttrar så elaka mot sina svärmödrar, som att de vore andra klassens medborgare. Det finns svärdöttrar som knappt låter svärmor få träffa barnbarnen och det är bara mormor som räknas. Varför är det så?

Både svärmor och mormor har ju fött barn och vet vad det handlar om.

Har själv upplevt detta och det är mycket olyckligt, då barnbarnen inte valt det. Är mycket själviskt och egoistiskt av svärdottern att bete sig så. Som att det bara är hon som är förälder och min son räknas inte? 

Vi kvinnor bör ju stötta varandra. Inte motarbeta varandra. Vad säger ni?

• Svar på tråden Varför rata svärmor
  • Anonym

Ja, det är konstigt hur farföräldrarna alltid mobbas. 
    Man är smittad med pest och kolera

• Anonym (Hemsk)

Min svärmor är en fruktansvärd människa och jag vägrar vara i närheten av henne. När vi trots detta gjort försök att ses på samma tillställningar börjar hon skrika på mig och klarar inte av att se mig. Så jag varken pratar med henne och hon är inte längre bjuden på tillställningar med övriga familjen. Julen hon får vara med på kommer att ske under mellandagarna när jag gör annat. 

• Anonym (Emma)

Jag kan inte svara för alla men jag träffar inte svärmor för att hon gått över för många gränser nu. Vi ställde upp massor på henne och hon utnyttjade det till max, dessutom tänkte hon aldrig på barnbarnen eller på mig utan hon såg bara sin son. Vi kunde skjutsa runt på henne för att handla, vi tog med henne på roliga saker, köpte med mat och grillat hos henne, trädgårdsjobb och hjälpa till med annat. Varje gång vi kom dit så skulle det passas på att göra massa annat också och det tar flera timmar, vi får hungriga barn och vi skjutsade utan någon som helst krav på betalning.m av bränsle (vi bor utanför stan så blir någon mil varje gång vi åkte dit). Vi var där flera gånger i veckan. Jag fick nog en dag då det hänt massa gånger att hon bjuder på mat, men bara min man som får mat. Även fast hennes barnbarn är hungriga och jag hjälpt svärmor. 

Vi har väldigt lite tid över. Den tiden vi hade över la vi på svärmor och inte oss själva. Men jag var ärlig mot henne tillslut och sa att det känns väldigt otrevligt att du bara bjuder en i sällskapet på mat. Då var jag enligt svärmor otrevlig och jag har inte hört något mer från henne. Hon har vart barnvakt kanske 3 gånger totalt då vi helst tar med barnen själv så har vi bara haft barnvakt vid akuta tillfällen. Sista gången var när ett barn var tvungen och åka in på akuten. Efter jag var otrevlig enligt henne och vi fick höra att "det här är minsann inget dagis" 

Kan också tillägga att vi själva har begränsad ekonomi med löneutmätning pga gamla skulder. Vi jobbar häcken av oss och gör rätt för oss. Vi betalar av och är skuldfria ganska snart och vi ska spara till hus. Jag är dessutom föräldraledig men jobbar extra på kvällar. Vissa månader har vi det knapert med ekonomin. Medans hon har mycket pengar så för oss är det inte hållbart att bli utnyttjad då det också kostar oss mer än vad vi har råd för att ställa upp allt på henne. Hon har också vart välkommen hit men även då ska vi hämta för hon inte vill använda andra färdmedel.  

Så för oss beror det på att jag känner mig utnyttjad, orättvist behandlad, tidsbrist och att hon vart otrevlig. 

Däremot har jag vart väldigt tydlig mot min man att han får åka dit när han vill och en gång när jag inte ville gå på marknad och hans mamma ville så kom jag med förslaget att han kan ta med sin mamma. Men han har hållt sig till oss i familjen ändå. Jag försöker inte få över min åsikt på honom alls heller utan han själv känner också att något inte riktigt stämmer och han är hellre med oss den lediga tid vi har. 

Men vi träffar inte min mamma jättemycket heller pga att hon har alkoholproblem. 

• beli
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-09 22:38:14 följande:
    Varför rata svärmor

Hej,
    Har läst lite olika trådar om hur svärmödrar blir behandlade av sina svärdöttrar. Varför är så många svärdöttrar så elaka mot sina svärmödrar, som att de vore andra klassens medborgare. Det finns svärdöttrar som knappt låter svärmor få träffa barnbarnen och det är bara mormor som räknas. Varför är det så?

Både svärmor och mormor har ju fött barn och vet vad det handlar om.

Har själv upplevt detta och det är mycket olyckligt, då barnbarnen inte valt det. Är mycket själviskt och egoistiskt av svärdottern att bete sig så. Som att det bara är hon som är förälder och min son räknas inte? 

Vi kvinnor bör ju stötta varandra. Inte motarbeta varandra. Vad säger ni?

Intressant, jag läser ganska mycket här inne men minns inte en enda sån tråd. Däremot har jag läst många trådar där kvinnan blir dåligt behandlad av sin svärmor. Har inte du läst dem, TS?

Min svärmor - visserligen är min sons pappa och jag skilda nu, men vi har bra kontakt och hon känns fortfarande som min svärmor - är väldigt snäll, klok och vettig. Jag har bättre kontakt med henne än med min egen mamma, som är knepigare. Min son har bättre relation till farmor än till mormor.
  • Anonym (Trolldags)

Det är ju dina egna hitte på trådar som du har skrivit regelbundet som du syftar på, för det var inte länge sedan som du skrev en exakt likadan tråd som den här. Exakt samma innehåll, ord och formuleringar. 

Jag tror inte att du är någon svärmor och jag tror att du hittar på för att få till en diskussion. Jag går inte på det. 

• Anonym (Trolldags)
    Anonym skrev 2024-10-09 22:48:16 följande:

Ja, det är konstigt hur farföräldrarna alltid mobbas. 
    Man är smittad med pest och kolera

Och så svarar du i din egen tråd. Alltså så sjukt
  • Anonym (Trolldags)
    beli skrev 2024-10-09 23:40:18 följande:
    Intressant, jag läser ganska mycket här inne men minns inte en enda sån tråd. Däremot har jag läst många trådar där kvinnan blir dåligt behandlad av sin svärmor. Har inte du läst dem, TS?

Min svärmor - visserligen är min sons pappa och jag skilda nu, men vi har bra kontakt och hon känns fortfarande som min svärmor - är väldigt snäll, klok och vettig. Jag har bättre kontakt med henne än med min egen mamma, som är knepigare. Min son har bättre relation till farmor än till mormor.
    Nej för ts hittar på. Ts är ingen svärmor utan vill bara få till en hetsig diskussion och hoppas att folk ska gå på det, liksom alla andra av hens hitte på trådar. 
  • Anonym (Lo)

Hur kunde du se att det var samma person som svarade, så de hade olika smeknamn, ena hette enbart Anonym

Anonym (Trolldags) skrev 2024-10-10 00:18:36 följande:
    Och så svarar du i din egen tråd. Alltså så sjuk
  • Anonym
    Anonym (Lo) skrev 2024-10-10 01:32:13 följande:

Hur kunde du se att det var samma person som svarade, så de hade olika smeknamn, ena hette enbart Anonym

Det kan man inte se, personen gissar helt enkelt.
    Inget ovanligt att det beskylls för dubbelkonton när någons åsikt inte passar.
  • Anonym (Farmor och svärmor)

Varför skulle jag hitta på nåt sånt? Ni som tror det har nog inte varit med om mycket i livet.
    Faktum är att döttrar kan vara otroligt mammabundna, även som vuxna och med egna barn. Många svärdöttrar har svårt att skäppa in svärmor, det är bara ens egen mamma som duger?!
    Det är mycket sorgligt och inte rätt och schysst mot barnbarnen. Ej heller schysst mot barnens pappa. 

Varför duger inte farmor lika väl som mormor? De har ju båda fött barn och barnbarnen skulle inte finnas utan dom. 

Svar på tråden Varför rata svärmor