• Anonym (Farmor och svärmor)

Varför rata svärmor

Hej,
    Har läst lite olika trådar om hur svärmödrar blir behandlade av sina svärdöttrar. Varför är så många svärdöttrar så elaka mot sina svärmödrar, som att de vore andra klassens medborgare. Det finns svärdöttrar som knappt låter svärmor få träffa barnbarnen och det är bara mormor som räknas. Varför är det så?

Både svärmor och mormor har ju fött barn och vet vad det handlar om.

Har själv upplevt detta och det är mycket olyckligt, då barnbarnen inte valt det. Är mycket själviskt och egoistiskt av svärdottern att bete sig så. Som att det bara är hon som är förälder och min son räknas inte? 

Vi kvinnor bör ju stötta varandra. Inte motarbeta varandra. Vad säger ni?

• Svar på tråden Varför rata svärmor

Min svärdotter har pratat otroligt illa om mig och direkt till mig. Hon har en helt fel bild av mig. Jag är en humanist som bryr mig om människor och människor brukar vända sig till mig för att få råd och de tycker att jag är bra på att lyssna.  

Min son har förändrats mycket till det sämre sen han blev ihop med henne och definitivt efter att de fick barn. Han är som hjärntvättad och det spelar ingen roll vad jag säger. Svärdotterns mamma var med vid båda födslar och rände hos dom stup i kvarten och sov över där, men jag kunde nästan aldrig vara där själv  med sonen, deras barn eller svärdottern. 

Om jag skulle vara barnvakt eller hämta från dagis skulle iaf hennes mamma komma. Jag har varit utesluten så gott som från början. Barnen tycker mycket om mig, men det struntar hon i. Otroligt själviskt.

Min särbos barnbarn gillar mig massor och vi har det jättetrevligt tillsammans. Det har aldrig varit några problem.

Detta är mycket sorgligt och mitt livs sorg. 

• Anonym (Hemsk)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 17:26:08 följande:

Min svärdotter har pratat otroligt illa om mig och direkt till mig. Hon har en helt fel bild av mig. Jag är en humanist som bryr mig om människor och människor brukar vända sig till mig för att få råd och de tycker att jag är bra på att lyssna.  

Min son har förändrats mycket till det sämre sen han blev ihop med henne och definitivt efter att de fick barn. Han är som hjärntvättad och det spelar ingen roll vad jag säger. Svärdotterns mamma var med vid båda födslar och rände hos dom stup i kvarten och sov över där, men jag kunde nästan aldrig vara där själv  med sonen, deras barn eller svärdottern. 

Om jag skulle vara barnvakt eller hämta från dagis skulle iaf hennes mamma komma. Jag har varit utesluten så gott som från början. Barnen tycker mycket om mig, men det struntar hon i. Otroligt själviskt.

Min särbos barnbarn gillar mig massor och vi har det jättetrevligt tillsammans. Det har aldrig varit några problem.

Du är nog inte så trevlig som du tror. Varför skulle hon annars utesluta dig? 

Min svärmor skulle säga samma sak om mig, att jag hjärntvättat hennes son. Alla andra som bryr sig om honom skulle säga att jag räddat hans liv och då även medvetet tagit avstånd från sin mamma för att hon va en fara för hans hälsa. 

• Anonym (Igen)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 17:26:08 följande:

Jag har också en son och jag skulle aldrig få för mig att ränna till förlossningen om min sons tjej skulle förlösa. Jag tycker det är helt rätt att tjejens mamma är där eftersom det är mamman hon är närmast och det är tjejen som kommer gå igenom en tuff och utmanade förlossning, inte min son som mest kommer vara åskådare. Man får inte vara hur många som helst på förlossningen heller. 

vadå hämta på förskolan? Varken du eller mormor har någon rättighet till att göra något av dessa saker med era barnbarn. Du måste inse att du är farmor och inget annat. Det tar tid att lita på att andra ska ta hand om ens barn och jag förstår om din sons tjej litar främst på sin mamma eftersom de känner varandra väl. Tjejen känner väl inte dig så bra. Hon har ingen skyldighet att ge dig mer fria tyglar med hennes och din sons barn om hon inte känner sig bekväm med det. Du måste inse att du inte har någon rättighet till deras barn men du verkar tycka att du har det.

Du har nog lite att fundera på tycker jag. 

Jag är definitivt inte en fara för min sons hälsa. Jag är inte en farmor som dricker vin så gott som varje dag och dansar glad  i hatten med små barnbarn. Ej heller har jag festat med min son, svärdotter och barnbarn till fyra fem på morgon som min svärdotters familj gjort många gånger. 

Jag har velat ta det lugnt ned mina barnbarn. Små barn mår inte bra av sånt liv. Inte heller har jag på TVn hela dagarna.

Är JAG en fara för min sons och barnbarns hälsa? Min svärdotters styvmorfar är vinimportör och det är ingen brist på alkohol där inte. 

Till #23
    Så du tycker att min svärdotters mamma har rätt till barnbarnet, men jag som farmor ska inte förvänta mig att få träffa mina barnbarn?

Vad du säger egentligen är att min dom var inte lika stor rätt till sina barn som mamman till barnen? Mamman till barnen bestämmer allt?

Och om man måste ha med mamma vid förlossningen kan ju inte vara särskilt trevligt mot pappan. Barnet är ju mammans och pappans barn, inte mormors. 

• Anonym (Igen)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 20:09:10 följande:

Till #23
    Så du tycker att min svärdotters mamma har rätt till barnbarnet, men jag som farmor ska inte förvänta mig att få träffa mina barnbarn?

Vad du säger egentligen är att min dom var inte lika stor rätt till sina barn som mamman till barnen? Mamman till barnen bestämmer allt?

Och om man måste ha med mamma vid förlossningen kan ju inte vara särskilt trevligt mot pappan. Barnet är ju mammans och pappans barn, inte mormors. 

Jag skrev att varken mormor eller farmor har någon rättighet till deras barnbarn. Det är föräldrarna som väljer vem de ska passa barnen, vem de litar på att lämna ensamma med barnen utan att oroa sig och tyvärr låter det inte som att du är den som de litar på än men detta kanske förändras i framtiden när barnen är äldre. 

Nej, rent juridiskt har du ingen rättighet att träffa dina barnbarn. 

Nu får du växa upp faktiskt. Förlossningen är något kvinnan går igenom och mannen är mest åskådare. Det är ju mest rimligt att kvinnans mamma är med om hon är närmst sin mamma och vill ha moderligt stöd. Barnet är faktiskt inte ute förrän efter förlossningen så det största fokuset är på kvinnan som förlöser. Du som farmor kan träffa barnet efter förlossningen. Jag förstår inte hur detta kan vara ett problem för dig. Du tycker verkligen att du har en massa rättigheter och det är väl därför som svärdottern är trött på dig. 

• Tow2Mater

Vad säger sonen din om det hela då du pratat med honom?

Låter som hans fru hunsar honom.

• Anonym (Hemsk)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 20:09:10 följande:

Till #23

Det är ju det här jag menar. Du är inte så trevlig som du tror! 

Mitt barns farmor får knappt henne, det är hennes egna fel och för att hon inte kan bete sig. Rannsaka dig själv. 

Vad menar du? Vad för hemskt tycker du att jag skrivit? Har mormor mer rätt att träffa barnbarnen än farmor?

Förklara vad du menar. Har du barn? Hur är din relation till mor- och farföräldrar? 

Till #27
    Min erfarenhet är att min svärdotter tillsammans med sin familj bestämmer otroligt mycket. Min sons pappa håller med. Han tycker att de är överallt. Det är bara dom som räknas.

Jag har en syster som också har barnbarn och där är det också svärdotterns familj som gör der mesta med barnbarnen. Min syster har inte mycket plats där. 

Min partners vuxna barn har aldrigt haft några problem med att jag tagit hand om deras barn. Det har fungerat alldeles utmärkt. Har aldrig varit några problem. 

Svar på tråden Varför rata svärmor