• Anonym (Farmor och svärmor)

Varför rata svärmor

Hej,
    Har läst lite olika trådar om hur svärmödrar blir behandlade av sina svärdöttrar. Varför är så många svärdöttrar så elaka mot sina svärmödrar, som att de vore andra klassens medborgare. Det finns svärdöttrar som knappt låter svärmor få träffa barnbarnen och det är bara mormor som räknas. Varför är det så?

Både svärmor och mormor har ju fött barn och vet vad det handlar om.

Har själv upplevt detta och det är mycket olyckligt, då barnbarnen inte valt det. Är mycket själviskt och egoistiskt av svärdottern att bete sig så. Som att det bara är hon som är förälder och min son räknas inte? 

Vi kvinnor bör ju stötta varandra. Inte motarbeta varandra. Vad säger ni?

• Svar på tråden Varför rata svärmor
  • Anonym (Hemsk)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 22:07:40 följande:

Vad menar du? Vad för hemskt tycker du att jag skrivit? Har mormor mer rätt att träffa barnbarnen än farmor?

Förklara vad du menar. Har du barn? Hur är din relation till mor- och farföräldrar? 

Du skriver om att mamman tog med sig sin mamma under förlossningen och att det typ var taskigt mot din son. 

Jag har barn. Jag träffar mina föräldrar men absolut inte min svärmor. Det kommer jag aldrig göra igen. Vi väntar vårt tredje barn nu och det barnet kommer hon inte få träffa, svärmor alltså 

• Anonym (svärdotra)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 11:02:45 följande:

Jag har pratat med så många farmödrar som känner att de inte räknas. Sen kan man ju undra varför inte sönerna sätter ner foten och talar om för svärdottern att det inte bara är hon som ska styra allt.

Men det kan ju kanske också vara så att det är bekvämt att bara hänga med och inte behöva planera nåt?? Inte vet jag?

Vad säger ni söner/män?

Min man hade sagt upp kontakten med sin mor för tredje gången redan när jag kom in i bilden. Alla hans vänner ansåg att hon var knepig.

Det var jag som föreslog att han skulle ge henne en chans igen, trots hennes gränslösa sätt och försök att ibland skriva om verkligheten till en som passade henne bättre.

Jag har förvisso svurit och ångrat mig ett antal gånger, men vårt barn hade glädje av henne när det var litet och hon menade inget illa även när hon var helt omöjlig. Men vissa är inte helt lätta att umgås eller samarbeta med.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tvillingmorsan)

TS, lägg ner din självömkan och sluta skyll på din svärdotter. Din son har väl lika stort ansvar? Prata med honom och säg att du vill träffa ditt barnbarn. Svärdottern behöver inte vara med. Inte heller kan hon hindra det så länge du inte är skadlig för barnen. 

Varken morföräldrar eller farföräldrar har någon rätt till sina barnbarn. Det är upp till föräldrarna, i ert fall din son.
    Oftast är man närmare sina egna föräldrar. Om pappor ansträngde sig lika mycket som mammor för att upprätthålla kontakten med sina föräldrar och se till att barnen fick träffa dem, skulle farmor och farfar vara lika viktiga som mormor och morfar. 

• Anonym (Glad svärmor och farmor)

Och här kommer en glad svärmor/farmor med lite ljus till tråden!

Jag är farmor till två härliga ungar, båda i lågstadieålder. Samtidigt är jag svärmor till en varm och omtänksam kvinna, tänker ofta på vilken "tur" min son hade som (i stort sett bokstavligt) sprang på henne för över tio år sedan.

Min svärdotter och jag är mer väninnor än svärdotter/svärmor. Innan barnen kom gick vi på krogen tillsammans ibland, då min son inte är mycket för krogliv och för att vi alltid har trevligt ihop.

Såklart står hon närmare sin mamma, konstigt vore det annars. Hennes mamma är dock avsevärt äldre än jag och bor ganska långt från dem. 
    Jag fick barn som mycket ung (tonåring) så vår ålderskillnad är inte jättestor, svärdottern är sladdbarn och har syskon som är äldre än mig.

Jag kanske inte är den mest engagerade farmorn, men jag älskar mina barnbarn. Jag ser min son i dem, de är båda väldigt lika min son när han var liten. Vi brukar titta på gamla foton och till och med barnen ser likheten.

Det där med att vara med på förlossningen är ingen jag ens skulle vilja, hade inte heller velat ha med min egen mamma i den situationen. Jag vet faktiskt ingen som har haft det... undrar om det är särskilt vanligt.

• Anonym (Glad svärmor och farmor)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 20:03:53 följande:

Jag är definitivt inte en fara för min sons hälsa. Jag är inte en farmor som dricker vin så gott som varje dag och dansar glad  i hatten med små barnbarn. Ej heller har jag festat med min son, svärdotter och barnbarn till fyra fem på morgon som min svärdotters familj gjort många gånger. 

Jag har velat ta det lugnt ned mina barnbarn. Små barn mår inte bra av sånt liv. Inte heller har jag på TVn hela dagarna.

Är JAG en fara för min sons och barnbarns hälsa? Min svärdotters styvmorfar är vinimportör och det är ingen brist på alkohol där inte. 

De flesta farmödrar (och mormödrar) dricker nog inte vin och dansar varje dag. Och dessutom med småbarn i famnen... händer nog rätt sällan faktiskt.

Du är väldigt dömande i det lilla du skriver i den här kommentaren.
    Barn somnar när de är trötta, och så länge föräldrarna pallrar sig upp vid behov så ser jag inget fle med att dricka alkohol.
    Undrar lite vad du ser som att "festa", raglar de runt och spyr på golvet så är det naturligtvis inte alls lämpligt. Men umgås de över lite alkohol och har det allmänt trevligt så är det inget som helst problem.

Man måste inte vara nykterist för att få ha, eller umgås, med barn.

Tror nog att de tar det lugnt med barnen också.

Om du har TVn på hela dagarna har noll betydelse, varför skriver du ens det? Många har den på för "sällskapets" skull. Inte jag personligen, min TV är sällan ens påslagen. Hos min son står TVn däremot alltid på, typ 100% av vaken tid. Dock sitter de inte med fyrkantiga ögon och råglor på den hela tiden.

Vad ser du för problem med att en man som är gift med barnens mormor är vinimportör?
    Jag vågar lova att det intresset inte innebär att mannen i fråga korkar upp dessa vinpavor och halsar dem väl gömd i källaren.
    Eller tror du att matimportörer äter dygnet runt?
  • Anonym (Farmor och svärmor)

Det finns anledningar till varför jag skriver som jag gör.
    Om min svärdotters mamma, mormor och den familjen festar och ?röjer? är det bara coolt och ballt enligt svärdottern och sonen, men det vore helt förskräckligt om jag som farmor skulle göra nåt sånt. Jag har aldrig röjt och festat tillsammans med mina barn eller barnbarn. Det har gått lugnt till.

Jag som svärmor förvägras saker som svärdotterns familj gör och det kommer jag aldrig att förstå. Jag är absolut ingen moralist eller fördömer människor, men jag förstår inte varför jag förnekas göra saker som de gör? Mycket märkligt. Och jag har aldrig träffat min svärdotters familjemedlemmar utan att de haft ett vinglas i handen, bortsett från dom som kört bil givetvis. Min son tycker allt detta är helt normalt vad gäller dom, men han skulle tycka jag är jättekonstig om jag gjorde så. Vad kan det bero på?

Det görs skillnad på mormödrar och farmödrar helt klart. Och sen beror det också på närheten till mor- och farföräldrar.
    Min svärdotter såg ju till att de flyttade mycket närmare hennes föräldrar efter att de fick barn. Så det är ju bekvämt och smidigt att anlita dom för barnen. Jag bor definitivt inte jättelångt bort, ett par mil, men de bor ju närmare.

Men så är saker och ting. Inte mycket att göra. Får väl vänta tills barnbarnen kan åka själv till mig. Föräldrarna kan ju inte hindra det sen. Min svärdotter umgicks gladeligen med sin farmor, men hon kan inte svara på varför hon försvårar umgänget mellan hennes barn och mig. Min son umgås med hennes familj fast han gillar ju inte alla. Så allt det här är konstigt.

• Anonym (Betydelsefull)

I ett tidigare inlägg skrev nån dess kloka ord; Läser man trådar på familjeliv inser man snabbt hur oerhört svårt och kravfyllt det är att vara farmor jämfört med mormor. Exakt samma beteenden fördöms å det grövsta gällande farmor medan mormodern tvärtemot hyllas stort. Detta gör att det faktiskt är svärdottern som har det största ansvaret för att relationen med farmorn ska vara bra. I de flesta inlägg här verkar det vara familjer med väldigt traditionella lite gammaldags könsroller, där kvinnan är den som ?äger? barnen och bestämmer över hemmet. Farfar och morfar nämns inte ens som bra/jobbiga eller överhuvudtaget räknade med som viktiga individer för barnbarnen. Barnbarnen är säkert lika viktiga och älskade av farmor som av mormor, och mödrarna verkar använda sig av detta faktum som ett maktmedel där de kan behandla/trycka ner/ösa galla över farmor hur de vill. Ett beteende som inte är schysst varken mot farmor/farfar/barnen/barnens far eller ens relationerna i den egna familjen.  Barnen mår nog bara bra av att vara älskade och ha fina relationer med många vuxna som de kan vara lika och spegla sig i. Mycket märkligt att inte svärdöttrarna inser detta. Finns naturligtvis även både far- och morföräldrar som är jobbiga undantag, det är inte dessa jag syftar på, utan helt vanliga människor som helt enkelt inte accepteras utan klandras för diverse märkliga fel. T ex att de ringer för ofta/för sällan, bjuder till för lite/för mycket etc etc. Verkar som att man anser att en farmor bara skall ställa upp/hjälpa till/betala osv när det passar svärdottern. En ensidig relation, helt enkel, där svärmor/farmor behandlas som en passopp och slav utan något eget värde eller respekt som person. Många trådar är på detta sätt en intressant studie i maktrelationer och patriarkalt kvinnoförtryck utfört kvinnor emellan med barnbarnet som maktmedel.

Om kvinnans föräldrar tex lägger sig i valet av pojkvän så gör de det av omtanke och visar att de bryr sig. Men en mans föräldrar får inte känna samma oro utan ska trippa på tå, vara perfekta, alltid ställa upp som barnvakt men aldrig fråga själva om de får passa barnen, älska sin svärdotter och aldrig ringa mer än en gång i månaden. 

exempel från familjeliv ; 

Mormor tar ömt sitt barn i famnen. Farmor sliter ungen ur famnen på den ammande mamman. 

Mormor tar en promenad med barnbarnet medans mamman sover. Farmor har kidnappat mitt barn!

Mormor som har nyckel till dotter och svärsonens lägenhet sätter upp gardiner som en överraskning medans paret är borta. Hon är så omtänksam! Farmor säger: vilka fina gardiner, är de nya? Jäkla kärring!! Hon ska alltid lägga sig i allt. Hatar subban!! 

Farmor ringer och pratar med sin son. Herregud, kan inte kärringen sluta terra oss! Hon ringer jämt och ska fan alltid störa. Mormor kommer på besök tre gånger i veckan, ringer varje dag och hon är så snäll som vill träffa oss så ofta. 

På familjeliv finns inga nyanser heller. Väääldigt vanligt också med kvinnor som inte kommer överens med sina mammor men man är inte lika benägen att outa detta. 

Men en dag vänder det. För då är den unga svärdotter plötsligt inte själv den yngre generationen längre. Och då kommer självrannsakan ikapp. men då är barnen stora och de berövades möjligheten att ärva mönster från sin egen mamma som var sunda, snarare är det ett grälsjukt felletande från dessa kvinnor som blir eftermäle. En ungdomlig oskicklighet att hantera relationer blir vad barnen ska präglas på. Vilket misslyckande inser de då. Sent ska syndaren vakna. 

• Agda90
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 10:07:07 följande:

Varför skulle jag hitta på nåt sånt? Ni som tror det har nog inte varit med om mycket i livet.
    Faktum är att döttrar kan vara otroligt mammabundna, även som vuxna och med egna barn. Många svärdöttrar har svårt att skäppa in svärmor, det är bara ens egen mamma som duger?!
    Det är mycket sorgligt och inte rätt och schysst mot barnbarnen. Ej heller schysst mot barnens pappa. 

Varför duger inte farmor lika väl som mormor? De har ju båda fött barn och barnbarnen skulle inte finnas utan dom. 

Man ha haft en livslång reaktion till sin mamma. Svärmor är i jämförelse en främling. 

Vad har du gjort för att få relationen till din svärdotter bättre? Det är lätt att sitta och gnälla på ett forum. 
  • Anonym (Betydelsefull)
    Agda90 skrev 2024-10-13 09:10:43 följande:
    Man ha haft en livslång reaktion till sin mamma. Svärmor är i jämförelse en främling. 

Vad har du gjort för att få relationen till din svärdotter bättre? Det är lätt att sitta och gnälla på ett forum. 

Poängen är att det är svärdotter som äger makten. Makten över sin man makten över barnen. Det är få män som orkar ta denna strid av familjelivs kontrollfreaks att utläsa iaf med dörrmattor till män. Man orkar inte striden med en galning som bara gapar därhemma som tar sig tolkningsföreträde i allt som har med hans uppväxt familj att göra. Hon har kommit fram till att hans nätverk är skit enbart för att för egen skull manipulera ut hans sida, för att hon själv inte orkar investera lite tid och kraft i nya människor dessa obetydliga svärföräldrar, som är ens mans mamma och pappa. Man gör därför noll för att bygga en relation och samtidigt klagar man på allt de gör, kravställande på allt med noll egen insats i hur relationen ska se ut, alltså man äger inte att man inte önskar kontakt. Kanske man skulle vara helt ärlig med detta. Så kan man ta det därifrån ? För det blir ju oschysst att ha en intention inombords där man hatar  samtidigt som man går emot sin egen inre önskan och därför bara letar fel på allt när man träffar dom. 

Läs mitt inlägg här ovan så får du en bredare bild över just det faktum att man som farmor döms så oerhört mycket hårdare än mormor. det handlar såklart inte om beteendet utan om relationen precis som du skriver. Relationen till den egna mamman är livslång. Därmed får man störa sig och hitta på saker om farmor då hon är en som du skriver oviktig främling. vilken sjukt egoistisk inställning av narcissisten oförmögen att se helheten i relationen till mannen, för han ska väl in i hennes närverk som är lika mycket främlingar för honom? Det är alltså svärdotter som främst äger lösningen på problemet som kanske skulle vara att sänka garden lite mot svärmor. man måste inte älska henne, även om det finns väldigt många sunda kvinnor som är kapabla att bygga sunda relationer till sin omgivning med ett inkluderande förhållningssätt. 

Svar på tråden Varför rata svärmor