• Agda90

Varför rata svärmor

Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 10:07:07 följande:

Varför skulle jag hitta på nåt sånt? Ni som tror det har nog inte varit med om mycket i livet.
    Faktum är att döttrar kan vara otroligt mammabundna, även som vuxna och med egna barn. Många svärdöttrar har svårt att skäppa in svärmor, det är bara ens egen mamma som duger?!
    Det är mycket sorgligt och inte rätt och schysst mot barnbarnen. Ej heller schysst mot barnens pappa. 

Varför duger inte farmor lika väl som mormor? De har ju båda fött barn och barnbarnen skulle inte finnas utan dom. 

Man ha haft en livslång reaktion till sin mamma. Svärmor är i jämförelse en främling. 

Vad har du gjort för att få relationen till din svärdotter bättre? Det är lätt att sitta och gnälla på ett forum. 
  • Agda90
    Anonym (Betydelsefull) skrev 2024-10-13 09:53:49 följande:

Poängen är att det är svärdotter som äger makten. Makten över sin man makten över barnen. Det är få män som orkar ta denna strid av familjelivs kontrollfreaks att utläsa iaf med dörrmattor till män. Man orkar inte striden med en galning som bara gapar därhemma som tar sig tolkningsföreträde i allt som har med hans uppväxt familj att göra. Hon har kommit fram till att hans nätverk är skit enbart för att för egen skull manipulera ut hans sida, för att hon själv inte orkar investera lite tid och kraft i nya människor dessa obetydliga svärföräldrar, som är ens mans mamma och pappa. Man gör därför noll för att bygga en relation och samtidigt klagar man på allt de gör, kravställande på allt med noll egen insats i hur relationen ska se ut, alltså man äger inte att man inte önskar kontakt. Kanske man skulle vara helt ärlig med detta. Så kan man ta det därifrån ? För det blir ju oschysst att ha en intention inombords där man hatar  samtidigt som man går emot sin egen inre önskan och därför bara letar fel på allt när man träffar dom. 

Läs mitt inlägg här ovan så får du en bredare bild över just det faktum att man som farmor döms så oerhört mycket hårdare än mormor. det handlar såklart inte om beteendet utan om relationen precis som du skriver. Relationen till den egna mamman är livslång. Därmed får man störa sig och hitta på saker om farmor då hon är en som du skriver oviktig främling. vilken sjukt egoistisk inställning av narcissisten oförmögen att se helheten i relationen till mannen, för han ska väl in i hennes närverk som är lika mycket främlingar för honom? Det är alltså svärdotter som främst äger lösningen på problemet som kanske skulle vara att sänka garden lite mot svärmor. man måste inte älska henne, även om det finns väldigt många sunda kvinnor som är kapabla att bygga sunda relationer till sin omgivning med ett inkluderande förhållningssätt. 

Jag skrev inte att svärmor är oviktig!
    Det krävs mer än näen för att en relation ska fungera. På tok för många män sätter sig på röven och låter partnern sköta alla kontakter. Anser du då att det är kvinnans uppgift att sköta kontakten med svärmor? Vill mannen ha en relation med sin mamma så får han ta sitt ansvar och sköta kontakten.
    Mannen och kvinna får ju för sjutton sköta sin kommunikation utan at gapa och skrika och funkar inte det så har de andra problem och då kommer aldrig en relation med svärmor att prioriteras!

TS förfäras över att mormor var med vid förlossningen. Hade hon varit nöjd om hon fick vara där?
    Tänk om den blivande mormor var där för att mannen var ett ur kasst stöd för den födande kvinnan?

Vi har extremt få pusselbitar av ett sjukt stort pussel och att stryka TS medhårs endast ser inte jag som en bra lösning. TS anser att hon har en kass relation till sin svärdotter. Vill hon ändra på den så får hon agera,på rätt sätt, och försöka bygga upp relationen.
  • Agda90
    Anonym (Betydelsefull) skrev 2024-10-13 09:53:49 följande:

Poängen är att det är svärdotter som äger makten. Makten över sin man makten över barnen. Det är få män som orkar ta denna strid av familjelivs kontrollfreaks att utläsa iaf med dörrmattor till män. Man orkar inte striden med en galning som bara gapar därhemma som tar sig tolkningsföreträde i allt som har med hans uppväxt familj att göra. Hon har kommit fram till att hans nätverk är skit enbart för att för egen skull manipulera ut hans sida, för att hon själv inte orkar investera lite tid och kraft i nya människor dessa obetydliga svärföräldrar, som är ens mans mamma och pappa. Man gör därför noll för att bygga en relation och samtidigt klagar man på allt de gör, kravställande på allt med noll egen insats i hur relationen ska se ut, alltså man äger inte att man inte önskar kontakt. Kanske man skulle vara helt ärlig med detta. Så kan man ta det därifrån ? För det blir ju oschysst att ha en intention inombords där man hatar  samtidigt som man går emot sin egen inre önskan och därför bara letar fel på allt när man träffar dom. 

Läs mitt inlägg här ovan så får du en bredare bild över just det faktum att man som farmor döms så oerhört mycket hårdare än mormor. det handlar såklart inte om beteendet utan om relationen precis som du skriver. Relationen till den egna mamman är livslång. Därmed får man störa sig och hitta på saker om farmor då hon är en som du skriver oviktig främling. vilken sjukt egoistisk inställning av narcissisten oförmögen att se helheten i relationen till mannen, för han ska väl in i hennes närverk som är lika mycket främlingar för honom? Det är alltså svärdotter som främst äger lösningen på problemet som kanske skulle vara att sänka garden lite mot svärmor. man måste inte älska henne, även om det finns väldigt många sunda kvinnor som är kapabla att bygga sunda relationer till sin omgivning med ett inkluderande förhållningssätt. 

Det finns gott om mammor och svärmödrar som både är bra och stolpskott. 

Min svärmor är väldigt trevlig men favoriserar de andra barnbarnen och sina andra barn. 
    Min mamma var en vidrig kärring som slet barnet ur famnen på mig så fort tillfälle gavs. När jag skulle föda hade perosnalen på sjukhuset fått veta att mina föräldrar skulle under inga omständigheter släppas in och skulle min mamma på något vis lyckas ta sig in till föelossnlgnsrummet skulle min man se till att hon åkte ut omedelbart. 

En av mina vänner gick från att vara den allra bästa svärdottern som vandrade på denna jord till världens sämsta när hon nekade svärmor ett lån på 200 000 (hon och hennes man skulle ta ut ett lån på banken). Svärmor hade lånat 5000 kr av dem för något år sedan och fortfarande inte betalt tillbaka. Hon litade inte på att svärmor skulle betala tillbaka några pengar alls. Nu är svärmor en riktig kärring och vägrar prata med sin svärdotter. Och svärmors alla vänner och bekanta får ju givetvis höra hur dålig svärdotter är.

Det finns mer än en sida till varje historia
Svar på tråden Varför rata svärmor