Inlägg från: Anonym (Glad svärmor och farmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Glad svärmor och farmor)

Varför rata svärmor

Och här kommer en glad svärmor/farmor med lite ljus till tråden!

Jag är farmor till två härliga ungar, båda i lågstadieålder. Samtidigt är jag svärmor till en varm och omtänksam kvinna, tänker ofta på vilken "tur" min son hade som (i stort sett bokstavligt) sprang på henne för över tio år sedan.

Min svärdotter och jag är mer väninnor än svärdotter/svärmor. Innan barnen kom gick vi på krogen tillsammans ibland, då min son inte är mycket för krogliv och för att vi alltid har trevligt ihop.

Såklart står hon närmare sin mamma, konstigt vore det annars. Hennes mamma är dock avsevärt äldre än jag och bor ganska långt från dem. 
    Jag fick barn som mycket ung (tonåring) så vår ålderskillnad är inte jättestor, svärdottern är sladdbarn och har syskon som är äldre än mig.

Jag kanske inte är den mest engagerade farmorn, men jag älskar mina barnbarn. Jag ser min son i dem, de är båda väldigt lika min son när han var liten. Vi brukar titta på gamla foton och till och med barnen ser likheten.

Det där med att vara med på förlossningen är ingen jag ens skulle vilja, hade inte heller velat ha med min egen mamma i den situationen. Jag vet faktiskt ingen som har haft det... undrar om det är särskilt vanligt.

Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 20:03:53 följande:

Jag är definitivt inte en fara för min sons hälsa. Jag är inte en farmor som dricker vin så gott som varje dag och dansar glad  i hatten med små barnbarn. Ej heller har jag festat med min son, svärdotter och barnbarn till fyra fem på morgon som min svärdotters familj gjort många gånger. 

Jag har velat ta det lugnt ned mina barnbarn. Små barn mår inte bra av sånt liv. Inte heller har jag på TVn hela dagarna.

Är JAG en fara för min sons och barnbarns hälsa? Min svärdotters styvmorfar är vinimportör och det är ingen brist på alkohol där inte. 

De flesta farmödrar (och mormödrar) dricker nog inte vin och dansar varje dag. Och dessutom med småbarn i famnen... händer nog rätt sällan faktiskt.

Du är väldigt dömande i det lilla du skriver i den här kommentaren.
    Barn somnar när de är trötta, och så länge föräldrarna pallrar sig upp vid behov så ser jag inget fle med att dricka alkohol.
    Undrar lite vad du ser som att "festa", raglar de runt och spyr på golvet så är det naturligtvis inte alls lämpligt. Men umgås de över lite alkohol och har det allmänt trevligt så är det inget som helst problem.

Man måste inte vara nykterist för att få ha, eller umgås, med barn.

Tror nog att de tar det lugnt med barnen också.

Om du har TVn på hela dagarna har noll betydelse, varför skriver du ens det? Många har den på för "sällskapets" skull. Inte jag personligen, min TV är sällan ens påslagen. Hos min son står TVn däremot alltid på, typ 100% av vaken tid. Dock sitter de inte med fyrkantiga ögon och råglor på den hela tiden.

Vad ser du för problem med att en man som är gift med barnens mormor är vinimportör?
    Jag vågar lova att det intresset inte innebär att mannen i fråga korkar upp dessa vinpavor och halsar dem väl gömd i källaren.
    Eller tror du att matimportörer äter dygnet runt?
    Anonym (Min verklighet) skrev 2024-10-13 11:48:34 följande:

Om jag tittar på mina vänner så är det egentligen bara två som har sämre förhållande med sina svärmödrar, den ena har en superknepig svärmor (det tycker mannen också och hon har nog aldrig passat deras barn)men de umgås regelbundet med henne. Den andra har en svärmor som var nästan 80 när barnbarnen föddes och därför inte orkat i samma utsträckning som mormor. Alla andra har bra förhållanden till sina svärmödrar och stöter absolut inte bort dem så din verklighet är skev och utgör nog en liten del av alla svärdöttrar ...

Måste man passa barnbarnen för att kvalificera sig som en bra farmor/svärmor enligt dig?
    Duger det inte att man umgås alla tillsammans?
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-15 09:26:38 följande:
    Det handlar inte om prestige. Vad jag pratar om handlar om ifall man är mogen att få barn och kunna ta hand om det själv. Säger inte att andra inte kan hjälpa till sen med barnpassning och sånt.

Att få barn är det häftigaste som finns och det är fint att kunna dela den högst privata upplevelsen med sin partner. Det är ju parets barn. Inte mor- eller farföräldrars, fast det är önskvärt att de kan få ta del av barnbarnens liv. 
    Du behöver förstå att din åsikt inte är fakta.

DU känner så, alla andra gör det inte.

Jag vet inte någon som haft sin mamma med på förlossningen, jag hade själv inte velat det. MEN, det innebär inte att det måste vara fel.
    Känner däremot till en familj där den blivande pappan svimmade under förlossningen, var väl kanske inte heller den ultimata upplevelsen?

Mina barnbarn är födda med planerade snitt pga av sätesbjudning med båda, plus att svärdottern är liten och späd. Min son var med när barnen förlöstes, vid andra barnet var jag barnvakt åt syskonet och väcktes på morgonen av en bild på den nya lilla familjemedlemmen. Båda syskonet och jag jublade!
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-14 21:14:41 följande:
    Det är mycket sorgligt om man som svärmor inte får sitta barnvakt fast man vill. Sen kan ändå svärdottern säga att svärmor måste ?förtjäna? att få träffa barnen. Förtjäna hur? Det räcker väl med att farmor vill umgås med sina barnbarn. De hade ju inte funnits utan farmor. 
    Är du en bra person, snäll och så, och verkligen vill vara barnvakt så tycker jag att det är synd att du inte får det.
    Har inte din son någon som helst talan i sin familj?

Jag blir tillfrågad då och då men ställer långt ifrån alltid upp. Tvärtom från dig så är jag inte speciellt sugen på att ha ansvaret för barnen. Umgås mer än gärna men då helst med hela familjen.

Du kanske är för mycket "på"?
    Har inte läst alla inlägg i tråden, jag är inte mycket för att plöja kommentarer så kanske svaret finns här någonstans.

Hur är relationen till din son?
    Har du fler barn?
Svar på tråden Varför rata svärmor