• Anonym (Farmor och svärmor)

Varför rata svärmor

Hej,
    Har läst lite olika trådar om hur svärmödrar blir behandlade av sina svärdöttrar. Varför är så många svärdöttrar så elaka mot sina svärmödrar, som att de vore andra klassens medborgare. Det finns svärdöttrar som knappt låter svärmor få träffa barnbarnen och det är bara mormor som räknas. Varför är det så?

Både svärmor och mormor har ju fött barn och vet vad det handlar om.

Har själv upplevt detta och det är mycket olyckligt, då barnbarnen inte valt det. Är mycket själviskt och egoistiskt av svärdottern att bete sig så. Som att det bara är hon som är förälder och min son räknas inte? 

Vi kvinnor bör ju stötta varandra. Inte motarbeta varandra. Vad säger ni?

• Svar på tråden Varför rata svärmor
  • Anonym (Igen)

Det har skapats flera såna här trådar varje är. TS det är bara att använda sökfunktionen och hitta alternativa svar där. Varför skapa likadan tråd som det redan finns tusen av?

• Anonym (Kiit)

En svärdotter kan inte hålla svärföräldrarna borta om barnets far är en aktiv förälder och själv upprätthåller kontakten med sina föräldrar. Precis som han måste säga ifrån om svärmor behandlar frun illa måste han göra det om situationen är den omvända. 

Ett barn och dess pappa kan ha en nära relation till farmor och farfar helt utan mammans inblandning. Men det kräver att pappan tar ansvar för de relationerna. 

• Anonym (Farmor och svärmor)

Jag har pratat med så många farmödrar som känner att de inte räknas. Sen kan man ju undra varför inte sönerna sätter ner foten och talar om för svärdottern att det inte bara är hon som ska styra allt.

Men det kan ju kanske också vara så att det är bekvämt att bara hänga med och inte behöva planera nåt?? Inte vet jag?

Vad säger ni söner/män?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Trolldags)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-11 11:02:45 följande:

Jag har pratat med så många farmödrar som känner att de inte räknas. Sen kan man ju undra varför inte sönerna sätter ner foten och talar om för svärdottern att det inte bara är hon som ska styra allt.

Men det kan ju kanske också vara så att det är bekvämt att bara hänga med och inte behöva planera nåt?? Inte vet jag?

Vad säger ni söner/män?

Den enda som känner såhär är du och den enda som skapat alla svärmorstrådar som du hänvisar till på FL är du.

Jag tror inte att dina trådar är på riktigt.

Du hittar på diverse trådar för att väcka diskussion. 
  • Anonym (Kiit)

Vad säger ni söner/män?

Man kan undra varför svärmodern har så dålig relation till sin son att han inte bryr sig om henne. 
  • Anonym (Trolldags)
    Anonym (Igen) skrev 2024-10-11 10:30:47 följande:

Det har skapats flera såna här trådar varje är. TS det är bara att använda sökfunktionen och hitta alternativa svar där. Varför skapa likadan tråd som det redan finns tusen av?

Det är ju Ts själv som har skapat de svärmorstrådarna så det tror jag inte tjänar något till. 🤦🏽?♂️
  • Anonym (trollmor)

Vad säger ni söner/män?

I så fall får ju farmor och farfar skylla sig själva som fostrat sin son till en latmask.

Jag är förresten själv en farmor som har aktiv del i mina barnbarns liv.

Min son, svärdotter och jag trivs bra tillsammans. Jag är tacksam att min son träffade just henne.
  • Anonym (Kiit)
    Anonym (trollmor) skrev 2024-10-11 13:54:50 följande:
    Jag är förresten själv en farmor som har aktiv del i mina barnbarns liv.
    Och detsamma säger jag om mina barn och deras farmor. 
  • Anonym (rim)
    Anonym (Farmor och svärmor) skrev 2024-10-09 22:38:14 följande:
    Varför rata svärmor

Hej,
    Har läst lite olika trådar om hur svärmödrar blir behandlade av sina svärdöttrar. Varför är så många svärdöttrar så elaka mot sina svärmödrar, som att de vore andra klassens medborgare. Det finns svärdöttrar som knappt låter svärmor få träffa barnbarnen och det är bara mormor som räknas. Varför är det så?

Både svärmor och mormor har ju fött barn och vet vad det handlar om.

Har själv upplevt detta och det är mycket olyckligt, då barnbarnen inte valt det. Är mycket själviskt och egoistiskt av svärdottern att bete sig så. Som att det bara är hon som är förälder och min son räknas inte? 

Vi kvinnor bör ju stötta varandra. Inte motarbeta varandra. Vad säger ni?

Det rimliga är väl att farmoderns kontakt med barnbarnen går genom sonen/pappan till barnen. Inte via svärdottern? Så du kanske har den relation med dina barnbarn som du skapat med din son? 

Jobba på att skapa relation och vara en tillgång i livet för din son och hans familj, så kommer du säkert att inkluderas mer. Sluta se svärdottern som självisk, se istället till vad du själv kan göra för att förbättra relationen. 

Att både svärmor och mormor har fött barn är helt irrelevant i sammanhanget. massor av kvinnor har fött barn, det innebär inte att de är trevliga eller några man vill umgås med. 
Svar på tråden Varför rata svärmor