Inlägg från: Anonym (Farmor och svärmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Farmor och svärmor)

Varför rata svärmor

Hej,
    Har läst lite olika trådar om hur svärmödrar blir behandlade av sina svärdöttrar. Varför är så många svärdöttrar så elaka mot sina svärmödrar, som att de vore andra klassens medborgare. Det finns svärdöttrar som knappt låter svärmor få träffa barnbarnen och det är bara mormor som räknas. Varför är det så?

Både svärmor och mormor har ju fött barn och vet vad det handlar om.

Har själv upplevt detta och det är mycket olyckligt, då barnbarnen inte valt det. Är mycket själviskt och egoistiskt av svärdottern att bete sig så. Som att det bara är hon som är förälder och min son räknas inte? 

Vi kvinnor bör ju stötta varandra. Inte motarbeta varandra. Vad säger ni?

• Svar på tråden Varför rata svärmor

Varför skulle jag hitta på nåt sånt? Ni som tror det har nog inte varit med om mycket i livet.
    Faktum är att döttrar kan vara otroligt mammabundna, även som vuxna och med egna barn. Många svärdöttrar har svårt att skäppa in svärmor, det är bara ens egen mamma som duger?!
    Det är mycket sorgligt och inte rätt och schysst mot barnbarnen. Ej heller schysst mot barnens pappa. 

Varför duger inte farmor lika väl som mormor? De har ju båda fött barn och barnbarnen skulle inte finnas utan dom. 

Jag har pratat med så många farmödrar som känner att de inte räknas. Sen kan man ju undra varför inte sönerna sätter ner foten och talar om för svärdottern att det inte bara är hon som ska styra allt.

Men det kan ju kanske också vara så att det är bekvämt att bara hänga med och inte behöva planera nåt?? Inte vet jag?

Vad säger ni söner/män?

Min svärdotter har pratat otroligt illa om mig och direkt till mig. Hon har en helt fel bild av mig. Jag är en humanist som bryr mig om människor och människor brukar vända sig till mig för att få råd och de tycker att jag är bra på att lyssna.  

Min son har förändrats mycket till det sämre sen han blev ihop med henne och definitivt efter att de fick barn. Han är som hjärntvättad och det spelar ingen roll vad jag säger. Svärdotterns mamma var med vid båda födslar och rände hos dom stup i kvarten och sov över där, men jag kunde nästan aldrig vara där själv  med sonen, deras barn eller svärdottern. 

Om jag skulle vara barnvakt eller hämta från dagis skulle iaf hennes mamma komma. Jag har varit utesluten så gott som från början. Barnen tycker mycket om mig, men det struntar hon i. Otroligt själviskt.

Min särbos barnbarn gillar mig massor och vi har det jättetrevligt tillsammans. Det har aldrig varit några problem.

Detta är mycket sorgligt och mitt livs sorg. 

Jag är definitivt inte en fara för min sons hälsa. Jag är inte en farmor som dricker vin så gott som varje dag och dansar glad  i hatten med små barnbarn. Ej heller har jag festat med min son, svärdotter och barnbarn till fyra fem på morgon som min svärdotters familj gjort många gånger. 

Jag har velat ta det lugnt ned mina barnbarn. Små barn mår inte bra av sånt liv. Inte heller har jag på TVn hela dagarna.

Är JAG en fara för min sons och barnbarns hälsa? Min svärdotters styvmorfar är vinimportör och det är ingen brist på alkohol där inte. 

Till #23
    Så du tycker att min svärdotters mamma har rätt till barnbarnet, men jag som farmor ska inte förvänta mig att få träffa mina barnbarn?

Vad du säger egentligen är att min dom var inte lika stor rätt till sina barn som mamman till barnen? Mamman till barnen bestämmer allt?

Och om man måste ha med mamma vid förlossningen kan ju inte vara särskilt trevligt mot pappan. Barnet är ju mammans och pappans barn, inte mormors. 

Vad menar du? Vad för hemskt tycker du att jag skrivit? Har mormor mer rätt att träffa barnbarnen än farmor?

Förklara vad du menar. Har du barn? Hur är din relation till mor- och farföräldrar? 

Till #27
    Min erfarenhet är att min svärdotter tillsammans med sin familj bestämmer otroligt mycket. Min sons pappa håller med. Han tycker att de är överallt. Det är bara dom som räknas.

Jag har en syster som också har barnbarn och där är det också svärdotterns familj som gör der mesta med barnbarnen. Min syster har inte mycket plats där. 

Min partners vuxna barn har aldrigt haft några problem med att jag tagit hand om deras barn. Det har fungerat alldeles utmärkt. Har aldrig varit några problem. 

Det finns anledningar till varför jag skriver som jag gör.
    Om min svärdotters mamma, mormor och den familjen festar och ?röjer? är det bara coolt och ballt enligt svärdottern och sonen, men det vore helt förskräckligt om jag som farmor skulle göra nåt sånt. Jag har aldrig röjt och festat tillsammans med mina barn eller barnbarn. Det har gått lugnt till.

Jag som svärmor förvägras saker som svärdotterns familj gör och det kommer jag aldrig att förstå. Jag är absolut ingen moralist eller fördömer människor, men jag förstår inte varför jag förnekas göra saker som de gör? Mycket märkligt. Och jag har aldrig träffat min svärdotters familjemedlemmar utan att de haft ett vinglas i handen, bortsett från dom som kört bil givetvis. Min son tycker allt detta är helt normalt vad gäller dom, men han skulle tycka jag är jättekonstig om jag gjorde så. Vad kan det bero på?

Det görs skillnad på mormödrar och farmödrar helt klart. Och sen beror det också på närheten till mor- och farföräldrar.
    Min svärdotter såg ju till att de flyttade mycket närmare hennes föräldrar efter att de fick barn. Så det är ju bekvämt och smidigt att anlita dom för barnen. Jag bor definitivt inte jättelångt bort, ett par mil, men de bor ju närmare.

Men så är saker och ting. Inte mycket att göra. Får väl vänta tills barnbarnen kan åka själv till mig. Föräldrarna kan ju inte hindra det sen. Min svärdotter umgicks gladeligen med sin farmor, men hon kan inte svara på varför hon försvårar umgänget mellan hennes barn och mig. Min son umgås med hennes familj fast han gillar ju inte alla. Så allt det här är konstigt.

Agda90 skrev 2024-10-13 11:39:52 följande:
    Jag skrev inte att svärmor är oviktig!
    Det krävs mer än näen för att en relation ska fungera. På tok för många män sätter sig på röven och låter partnern sköta alla kontakter. Anser du då att det är kvinnans uppgift att sköta kontakten med svärmor? Vill mannen ha en relation med sin mamma så får han ta sitt ansvar och sköta kontakten.
    Mannen och kvinna får ju för sjutton sköta sin kommunikation utan at gapa och skrika och funkar inte det så har de andra problem och då kommer aldrig en relation med svärmor att prioriteras!

TS förfäras över att mormor var med vid förlossningen. Hade hon varit nöjd om hon fick vara där?
    Tänk om den blivande mormor var där för att mannen var ett ur kasst stöd för den födande kvinnan?

Vi har extremt få pusselbitar av ett sjukt stort pussel och att stryka TS medhårs endast ser inte jag som en bra lösning. TS anser att hon har en kass relation till sin svärdotter. Vill hon ändra på den så får hon agera,på rätt sätt, och försöka bygga upp relationen.

Det är ju otroligt sorgligt om en kvinna, i detta fall en svärdotter, känner att mannen, pappan till barnen, inte kan vara ett bra stöd vid förlossningen. Varför i så fall vilja ha barn med en sån partner. Mina barns pappa var ett bra stöd och jag hade aldrig ens drömt om att ha med min mamma eller svärmor vid förlossningarna. Hade känts jättekonstigt. Ingen annan jag känner har haft med sin mamma vid sina förlossningar. 

Men min svärdotter var som förhäxad av dessa Teenage Mom och Young Moms på TV. Sen sa hon till mig förvånat att det är väl ingen som planerar att skaffa barn? Och deras barn är inte planerade.

Så på nåt konstigt sätt tänkte hon att hennes mamma självklart skulle vara med ända från början. Det hade hon ju sett på TV, att mormödrar tar hand om barnbarnen.

Jag var helt inställd på att tillsammans med våra barns pappa ta hand om våra barn.

Om man inte kan ta hand om sina barn, är man inte mogen för att ha barn. 

Anonym (Glad svärmor och farmor) skrev 2024-10-14 11:23:41 följande:
    Måste man passa barnbarnen för att kvalificera sig som en bra farmor/svärmor enligt dig?
    Duger det inte att man umgås alla tillsammans?
    Det är mycket sorgligt om man som svärmor inte får sitta barnvakt fast man vill. Sen kan ändå svärdottern säga att svärmor måste ?förtjäna? att få träffa barnen. Förtjäna hur? Det räcker väl med att farmor vill umgås med sina barnbarn. De hade ju inte funnits utan farmor. 
    Anonym (Hemsk) skrev 2024-10-11 22:31:39 följande:

Du skriver om att mamman tog med sig sin mamma under förlossningen och att det typ var taskigt mot din son. 

Jag har barn. Jag träffar mina föräldrar men absolut inte min svärmor. Det kommer jag aldrig göra igen. Vi väntar vårt tredje barn nu och det barnet kommer hon inte få träffa, svärmor alltså 

Varför får inte svärmor träffa ert tredje barn?

Vad har hon gjort som är så hemskt? Vore verkligen intressant att få veta. 

Tycker du att barn är något slags ?krigsmedel? för att straffa din svärmor på nåt sätt? 

Anonym (Igen) skrev 2024-10-14 23:35:14 följande:
    Det är väl upp till var och en att välja hur de vill ha det vid sin förlossning men jag hör att du tillhör folket som tänker mitt sätt annars får det vara. Nej det är inte sorligt att vilja ha sin mamma som stöd med. Mamman i detta fallet vet ju på ett helt annat sätt vad en förlossning innebär än vad en man gör. För många är det tillräckligt att ha med sin man endast och för andra vill de ha ett extra stöd. Varför dömer du din svärdotter på detta vis? Var det inte du som ville vara med på hennes förlossning för att nu döma henne för att hennes make inte är tillräcklig? Snurrigt värre detta. 
    Jag hade inte velat vara med vid mina barnbarns födslar. Tycker det är synd att de inte klarade av att tillsammans som mor och far kunna välkomna sitt barn utan andras inblandning, förutom sjukvårdens. 
    Anonym (Igen) skrev 2024-10-15 02:18:00 följande:

För vem är det synd? tror varken att din svärdotter eller din son tyckte det var ett problem att ha mormor där. Finns det någon slags prestige i dig som säger att man måste klara vissa saker på ett visst sätt för annars är det fel? 

Det handlar inte om prestige. Vad jag pratar om handlar om ifall man är mogen att få barn och kunna ta hand om det själv. Säger inte att andra inte kan hjälpa till sen med barnpassning och sånt.

Att få barn är det häftigaste som finns och det är fint att kunna dela den högst privata upplevelsen med sin partner. Det är ju parets barn. Inte mor- eller farföräldrars, fast det är önskvärt att de kan få ta del av barnbarnens liv. 
    Anonym (Glad svärmor och farmor) skrev 2024-10-15 09:39:04 följande:
    Är du en bra person, snäll och så, och verkligen vill vara barnvakt så tycker jag att det är synd att du inte får det.
    Har inte din son någon som helst talan i sin familj?

Jag blir tillfrågad då och då men ställer långt ifrån alltid upp. Tvärtom från dig så är jag inte speciellt sugen på att ha ansvaret för barnen. Umgås mer än gärna men då helst med hela familjen.

Du kanske är för mycket "på"?
    Har inte läst alla inlägg i tråden, jag är inte mycket för att plöja kommentarer så kanske svaret finns här någonstans.

Hur är relationen till din son?
    Har du fler barn?
    Jag hade bra kontakt med min svärdotter innan barnbarnen, likaså med sonen. Men efter att barnen kom har både hon och han förändrats. Svärdotterns familj var som hökar när första barnbarnet kom. De var ju där hela tiden, mormor, gammelmormor, moster och pappa samt styvpappa. Jag fick ju nästan aldrig träffa mitt/mina barnbarn utan att de var med.

Svärdottern ville flytta närmare sin familj för att få mer stöd och jag har haft otroligt svårt att kunna vara barnvakt. Jag kommer från en stor familj. Har förutom mina egna två söner tagit hand om barn sen jag var mycket ung.

Jag är inte ?på? alls längre. Ingen ide. Svärdottern vill bara hänga med sin familj. Hon förstår inte och det är inte rätt mot barnbarnen. De har inte valt detta. 
Svar på tråden Varför rata svärmor