• Anonym (Emma)

Varför rata svärmor

Jag kan inte svara för alla men jag träffar inte svärmor för att hon gått över för många gränser nu. Vi ställde upp massor på henne och hon utnyttjade det till max, dessutom tänkte hon aldrig på barnbarnen eller på mig utan hon såg bara sin son. Vi kunde skjutsa runt på henne för att handla, vi tog med henne på roliga saker, köpte med mat och grillat hos henne, trädgårdsjobb och hjälpa till med annat. Varje gång vi kom dit så skulle det passas på att göra massa annat också och det tar flera timmar, vi får hungriga barn och vi skjutsade utan någon som helst krav på betalning.m av bränsle (vi bor utanför stan så blir någon mil varje gång vi åkte dit). Vi var där flera gånger i veckan. Jag fick nog en dag då det hänt massa gånger att hon bjuder på mat, men bara min man som får mat. Även fast hennes barnbarn är hungriga och jag hjälpt svärmor. 

Vi har väldigt lite tid över. Den tiden vi hade över la vi på svärmor och inte oss själva. Men jag var ärlig mot henne tillslut och sa att det känns väldigt otrevligt att du bara bjuder en i sällskapet på mat. Då var jag enligt svärmor otrevlig och jag har inte hört något mer från henne. Hon har vart barnvakt kanske 3 gånger totalt då vi helst tar med barnen själv så har vi bara haft barnvakt vid akuta tillfällen. Sista gången var när ett barn var tvungen och åka in på akuten. Efter jag var otrevlig enligt henne och vi fick höra att "det här är minsann inget dagis" 

Kan också tillägga att vi själva har begränsad ekonomi med löneutmätning pga gamla skulder. Vi jobbar häcken av oss och gör rätt för oss. Vi betalar av och är skuldfria ganska snart och vi ska spara till hus. Jag är dessutom föräldraledig men jobbar extra på kvällar. Vissa månader har vi det knapert med ekonomin. Medans hon har mycket pengar så för oss är det inte hållbart att bli utnyttjad då det också kostar oss mer än vad vi har råd för att ställa upp allt på henne. Hon har också vart välkommen hit men även då ska vi hämta för hon inte vill använda andra färdmedel.  

Så för oss beror det på att jag känner mig utnyttjad, orättvist behandlad, tidsbrist och att hon vart otrevlig. 

Däremot har jag vart väldigt tydlig mot min man att han får åka dit när han vill och en gång när jag inte ville gå på marknad och hans mamma ville så kom jag med förslaget att han kan ta med sin mamma. Men han har hållt sig till oss i familjen ändå. Jag försöker inte få över min åsikt på honom alls heller utan han själv känner också att något inte riktigt stämmer och han är hellre med oss den lediga tid vi har. 

Men vi träffar inte min mamma jättemycket heller pga att hon har alkoholproblem. 

Svar på tråden Varför rata svärmor