• Anonym (min fru är bara mamma)

Få min fru att vara kvinna igen

Hjälp en ledsen och frustrarad man att väcka kvinnan i min fru igen. Och nej, detta är inte ytterligare ett inlägg om att jag som man önskar mer sex i min relation. Samlivet och finns där, tyvärr ofta kopplat tjat om fler barn, vi har 3 i nuläget. 

Min fru har sedan vi fått barn tagit sig an mamma-rollen på heltid. Det gick bra när barnen var små och behövde oss mer, men nu är de i yngre skolåldern och hela hennes identitet är att vara mamma. Hennes fritidsintressen är barnen, barnen och du gissade rätt ... barnen. Hon arbetar bara 50% då hon vill vara hemma mer (jag sätter undan till hennes pension för att kompensera bortfallet).

Det har gått så långt att hon inte vill vara ifrån dem ens över en natt. Hon fick en spa-weekend av mig i födelsedagspresent och såg frågade ut "Då får du åka själv för jag är inte ifrån barnen över natt, det vet du!".

Vi har världens bästa föräldrar som också undrar över varför de inte får ha barnen mer än några timmar här och där. Senaste tiden har jag varit brutalt ärlig och sagt att det är pga min fru inte vill vara ifrån dem. Nu när de är äldre väntas skollov osv och det är inte alltid vi kan vara lediga. Men frugans lösning på det hela är fler barn så att hon kan vara föräldraledig igen eller att bli hemmafru. Vilket ekonomiskt skulle gå på min lön men jag tror inte på det konceptet,

Det hela tog musten ur mig igår kväll då frugan glatt ville ha kärlek. När hon fått mig som mest upprymd så viskar hon i mitt öra "Jag vill känna dig komma djupt i mig, låt mig ge dig en bebis till!". Jag slaknade direkt och vi hamnade i en livlig diskussion efter. Hon känner sig inte klar med barn och vill helst ha flera stycken till. Jag är nöjd med våra underbara tre och ser fram emot tiden då barnen börjar bli lite större och självständigare. Jag längtar efter middagar där man kan ha en vuxen konversation, att kunna åka till Ikea ensamma eller planera resor med vuxet innehåll. 

Hjälp mig, hur hjälper jag min fru att hitta tillbaka till sig själv som kvinna och inte bara mamma, och hur ska jag bemöta hennes ständiga barnlängtan? 

• Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen
  • Anonym (S)

Vill du inte ha fler barn sterilisera dig! Risken finns att hon lutar till sig barn annars. Eftersom hon vet att du inte vill, ni gjorde en överenskommelse om barn nummer 3 men hon bryter ändå ihop när du vill sterilisera dig. 

Du säger att du knappt vågar ha sex med henne. Det är bara att du säger till henne att spiral är inte 100% och att du vet att du känner dig klar med barn och att du har bestämt att du vill sterilisera dig. Säg också att ta ken på att det kan bli barn gör att du knappt vågar ha sex.

Jag skäms över detta men delar med mig i hopp om att de kan få andra män att tänka till. Jag gjorde ett fruktansvärt övertramp. Jag slutade med P-piller utan att tala om det för mitt ex. För jag ville så gärna ha barn men han ville inte. Men han fick reda på detta och tog upp det till diskussion. Jag skämdes något så fruktansvärt (vilket jag förtjänade såklart). Jag ångrade djupt att jag gjorde så och jag är glad att det inte blev barn då. Hade vart fruktansvärt att leva med det hela livet, att man lurat till sig ett barn. Sen blev det barn ändå men det var vi båda med på. 

• Ascendere

Jag förklarade för min fru att nu var det dags för sterilisering, hon sade nåt om att det borde varit ett gemensamt beslut men det var det inte, min kropp liksom. 

Bara gör det så får ni ta konsekvensernas sen.

• Tom Araya
    Anonym (Eh va?) skrev 2024-10-09 18:27:04 följande:
    Yngre skolålder står det. och den yngsta fem år väl skrev han väl senare
    Ja precis, då är de inte beroende av sina föräldrar 24/7.
    Att hälsa på hos mor- och farföräldrar och sova över borde inte vara något problem.
  • Anonym (Omg)

Det låter som att hon behöver släppa sargen. Att inte låta morföräldrar eller farföräldrar bygga relationer med barnen låter väldigt osunt. att göra sig själv så oumbärlig för barnen låter solklart som ett osunt kontrollbehov. All respekt för att hon är underbar mamma men jag tror hon gör barnen en björntjänst. Ok om de var bebisar ? men hur 17 ska det bli när navelsträngen ska klippas sen?
    terapi!

• Anonym (123)

Känner igen det här från en bekant.

Pappan var nöjd vid tre barn men sterilisera sig inte eftersom att frun blev så ledsen av det. Sedan blev det tre barn till som var 100% hennes beslut och där han varje gång hotade med men inte genomförde skilsmässa. 

Kärleken till barnen är kvävande och nu som vuxna så pratar hennes barn inte alls positivt om sin uppväxt. De har inte mått bra av det kontrollerande beteende hon haft och inte heller av ansvaret de känt att hennes lycka bygger på.dom.

Att huset har styrts av hennes känslor istället för barnens behov har skapat en ilska mot deras mamma som de inte kan släppa. 

Ytligt  sett en fantastisk mamma som gör allt för sina barn, men fakta ät att hon varit en självisk mamma som förnekat sina barn upplevelser för hennes egen skull.

Först och främst gällande sterilisering så är det inte alls ett gemensamt beslut utan ett personligt. Precis som du inte kan tvinga din fru att sterilisera sig så kan hon inte tvinga dig att inte göra det.

Kräv att beslut tas utifrån barnen och inte utifrån henne. Om hon inte klarar det så kräv att hon går i terapi för att lära sig att sätta andra människors behov framför sina egna.

• Anonym (Allis)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 14:54:12 följande:
    Tror det mest handlar om kontroll. Vi har pratat om det och hennes argument är:

"Barnen är bara små en gång i livet. Jag skaffade inte barn för att lämna bort dom. Ingen känner våra barn så bra som jag gör. Barnen ska veta att de alltid är prioriterade framför allting annat!"

Samtidigt har vi båda föräldrar som längtar efter att få bygga relationer med våra barn, och barn som gärna vill sova över hos sina mor- och farföräldrar, men frugan säger nej. Det blir svårare och svårare för henne då barnen är äldre. 

Kan ni fatta att hon och jag inte tillbringat EN ENDA natt tillsammans utan att barnen varit i samma hus!? Hon väljer att stanna hemma om aktiviteten innebär att barn inte kan delta (tex bröllop). Vid ett bröllop hade vi min mamma med, men frugan gick till hotellet titt som tätt för att kolla till dom och gick hem klockan 21 för att natta och själv sova. 

Hon är en fantastisk mamma. Bara önskar att få se en glimt av den kvinna hon en gång var. 
    Jag tycker mest hon låter neurotisk och kontrollerande, inget direkt positivt i det.

Det är såna mammor vars barn inte kan laga mat eller tvätta och inte ens vet vad jämförpris är när de flyttar ut, för morsan curlar hela vägen. Min son har just flyttat ut och delar lägenhet med en kompis som är 20 men som han måste lära "allt".

Vår son har fått en tidig och nära relation med de föräldrar som engagerade sig, och tur var det för nu finns inte hans farföräldrar mer.  Han fick börja navigera åt oss på flygplatser när han var 8 år, laga sin egen lunch ibland från 12 om han var hemma från skolan och lindrigt förkyld, städa gästtoan innan vi får gäster och sova borta på läger, resa med en kompis familj osv. Det gjorde honom till en trygg, hjälpsam och självständig ung man som tacklar att välja elavtal och säkra sommarjobb utan att tveka.

Andra vänners barn sitter fast i mammas kjolar fortfarande och det är nu vid 20+ ett fasligt sjå att få dem att börja ta vuxenansvar, välja någoit att göra eller flytta ut.
  • Anonym (Ui)
    Anonym (123) skrev 2024-10-10 06:08:42 följande:

Känner igen det här från en bekant.

Pappan var nöjd vid tre barn men sterilisera sig inte eftersom att frun blev så ledsen av det. Sedan blev det tre barn till som var 100% hennes beslut och där han varje gång hotade med men inte genomförde skilsmässa. 

Kärleken till barnen är kvävande och nu som vuxna så pratar hennes barn inte alls positivt om sin uppväxt. De har inte mått bra av det kontrollerande beteende hon haft och inte heller av ansvaret de känt att hennes lycka bygger på.dom.

Att huset har styrts av hennes känslor istället för barnens behov har skapat en ilska mot deras mamma som de inte kan släppa. 

Ytligt  sett en fantastisk mamma som gör allt för sina barn, men fakta ät att hon varit en självisk mamma som förnekat sina barn upplevelser för hennes egen skull.

Först och främst gällande sterilisering så är det inte alls ett gemensamt beslut utan ett personligt. Precis som du inte kan tvinga din fru att sterilisera sig så kan hon inte tvinga dig att inte göra det.

Kräv att beslut tas utifrån barnen och inte utifrån henne. Om hon inte klarar det så kräv att hon går i terapi för att lära sig att sätta andra människors behov framför sina egna.

Vadå 100% hennes beslut, det var väl ändå han som gjorde henne gravid?
  • Anonym (Natalie)
    Anonym (Allis) skrev 2024-10-10 07:49:12 följande:
    Jag tycker mest hon låter neurotisk och kontrollerande, inget direkt positivt i det.

Det är såna mammor vars barn inte kan laga mat eller tvätta och inte ens vet vad jämförpris är när de flyttar ut, för morsan curlar hela vägen. Min son har just flyttat ut och delar lägenhet med en kompis som är 20 men som han måste lära "allt".

Vår son har fått en tidig och nära relation med de föräldrar som engagerade sig, och tur var det för nu finns inte hans farföräldrar mer.  Han fick börja navigera åt oss på flygplatser när han var 8 år, laga sin egen lunch ibland från 12 om han var hemma från skolan och lindrigt förkyld, städa gästtoan innan vi får gäster och sova borta på läger, resa med en kompis familj osv. Det gjorde honom till en trygg, hjälpsam och självständig ung man som tacklar att välja elavtal och säkra sommarjobb utan att tveka.

Andra vänners barn sitter fast i mammas kjolar fortfarande och det är nu vid 20+ ett fasligt sjå att få dem att börja ta vuxenansvar, välja någoit att göra eller flytta ut.

Jo jag håller med .. Min mamma var sån, hon ville inte lämna bort oss till nån. Farmor och farfar fick aldrig passa oss fast de ville och hennes föräldrar gick bort tidigt (morfar innan jag föddes) bodde väldigt långt bort innan. 

Jag flyttade hemifrån redan när jag var 18 eftersom jag fick barn då men mamma har varit extremt kontrollerande även när jag är vuxen. Jag var ensamstående länge och behövde mycket hjälp av henne med barnpassning , gav henne pengar för det för att hon inte skulle använda det mot mig men det gjorde hon ändå. När jag var 30+ och träffade min nuvarande partner som jag väntar mitt andra gemensamma barn med nu blev det katastrof. Hon kom inte överens med honom och hämnades med allt möjligt , socanmälningar och gud vet vad. 

Nu har det lugnat ner sig lite när jag har sagt att jag kommer bryta helt med henne och att hon inte kommer få träffa mina barn om hon fortsätter ..men det var en mardröm. Säger inte att det kommer bli så med TS fru, det hoppas jag verkligen inte men för mig ringer det varninsklockor när jag läser om sånt .. det känns inte 100% hälsosamt. Barn mår oftast bra av att ha fler vuxna i sitt liv. 

Jag har själv ammat barnen länge och visst kan det kännas jobbigt att lämna bort när de är små men jag vill inte bli som min mamma och jag är en person också, inte bara mamma, jag mår bättre av att träffa vänner och göra saker utan barnen ibland. Lämnar inte till vem som helst men far och morföräldrar som jag litar på. 

• Anonym (min fru är bara mamma)

Tack så jätte mycket för alla era svar, ni gav mig pepp att ta upp detta med frun igår kväll. Vill förtydliga att våra barn inte är supersmå, 10, 8 och 6 år. 

Jag tog en ny infallsvinkel i dialogen, ur barnens perspektiv. Att vi som föräldrar också har ett ansvar att hjälpa dem bli självständiga och få utveckla relationer utanför vår kärnfamilj. Jag sa att hon är en fantastisk mamma och att jag längtar efter att få tillbringa mer tid tillsammans med henne för att stärka vår relation till varandra i våra roller som man och hustru. 

Hon blev först väldigt arg och ledsen, men vek sig och gick med på att låta barnen sova borta en natt då och då OM barnen själva vill.

Tyvärr kom hon med ett krav/motargument. Att hon nu kompromissar och att jag då bör göra detsamma, hon vill verkligen ha ännu ett barn tillsammans med mig. Hon säger att hela hennes kropp värker efter att få vara gravid och få ett barn till. En liten sladdis som hon kallar det. Hon vet att jag inte vill och hon vill absolut inte få ett barn till bara för att (läs med någon annan) utan hon vill att vi ska gå igenom det tillsammans en gång till. Hon sa att om jag gör detta för henne så stöttar hon mitt beslut angående sterilisering. 

Jag lovade att tänka på saken och vi ska prata på lördag då vi har barnvakt några timmar mitt på dagen (mitt i en köksrenovering så vi ska måla matsalen).

Det blir ett bra samtal överlag, men jag är väldigt förvirrad just nu Rynkar på näsan

• Anonym (Signe)
    Anonym (Ui) skrev 2024-10-10 08:30:11 följande:
    Vadå 100% hennes beslut, det var väl ändå han som gjorde henne gravid?
    Håller med, efter första gången, barn nr 4, borde han fatta att han inte kan lita på henne. Antingen lämnat eller steriliserat sig. Han får  skylla sig själv. 
Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen