• Anonym (min fru är bara mamma)

Få min fru att vara kvinna igen

Hjälp en ledsen och frustrarad man att väcka kvinnan i min fru igen. Och nej, detta är inte ytterligare ett inlägg om att jag som man önskar mer sex i min relation. Samlivet och finns där, tyvärr ofta kopplat tjat om fler barn, vi har 3 i nuläget. 

Min fru har sedan vi fått barn tagit sig an mamma-rollen på heltid. Det gick bra när barnen var små och behövde oss mer, men nu är de i yngre skolåldern och hela hennes identitet är att vara mamma. Hennes fritidsintressen är barnen, barnen och du gissade rätt ... barnen. Hon arbetar bara 50% då hon vill vara hemma mer (jag sätter undan till hennes pension för att kompensera bortfallet).

Det har gått så långt att hon inte vill vara ifrån dem ens över en natt. Hon fick en spa-weekend av mig i födelsedagspresent och såg frågade ut "Då får du åka själv för jag är inte ifrån barnen över natt, det vet du!".

Vi har världens bästa föräldrar som också undrar över varför de inte får ha barnen mer än några timmar här och där. Senaste tiden har jag varit brutalt ärlig och sagt att det är pga min fru inte vill vara ifrån dem. Nu när de är äldre väntas skollov osv och det är inte alltid vi kan vara lediga. Men frugans lösning på det hela är fler barn så att hon kan vara föräldraledig igen eller att bli hemmafru. Vilket ekonomiskt skulle gå på min lön men jag tror inte på det konceptet,

Det hela tog musten ur mig igår kväll då frugan glatt ville ha kärlek. När hon fått mig som mest upprymd så viskar hon i mitt öra "Jag vill känna dig komma djupt i mig, låt mig ge dig en bebis till!". Jag slaknade direkt och vi hamnade i en livlig diskussion efter. Hon känner sig inte klar med barn och vill helst ha flera stycken till. Jag är nöjd med våra underbara tre och ser fram emot tiden då barnen börjar bli lite större och självständigare. Jag längtar efter middagar där man kan ha en vuxen konversation, att kunna åka till Ikea ensamma eller planera resor med vuxet innehåll. 

Hjälp mig, hur hjälper jag min fru att hitta tillbaka till sig själv som kvinna och inte bara mamma, och hur ska jag bemöta hennes ständiga barnlängtan? 

• Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen
  • Fjäril kär
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-10 09:01:17 följande:

Tack så jätte mycket för alla era svar, ni gav mig pepp att ta upp detta med frun igår kväll. Vill förtydliga att våra barn inte är supersmå, 10, 8 och 6 år. 

Jag tog en ny infallsvinkel i dialogen, ur barnens perspektiv. Att vi som föräldrar också har ett ansvar att hjälpa dem bli självständiga och få utveckla relationer utanför vår kärnfamilj. Jag sa att hon är en fantastisk mamma och att jag längtar efter att få tillbringa mer tid tillsammans med henne för att stärka vår relation till varandra i våra roller som man och hustru. 

Hon blev först väldigt arg och ledsen, men vek sig och gick med på att låta barnen sova borta en natt då och då OM barnen själva vill.

Tyvärr kom hon med ett krav/motargument. Att hon nu kompromissar och att jag då bör göra detsamma, hon vill verkligen ha ännu ett barn tillsammans med mig. Hon säger att hela hennes kropp värker efter att få vara gravid och få ett barn till. En liten sladdis som hon kallar det. Hon vet att jag inte vill och hon vill absolut inte få ett barn till bara för att (läs med någon annan) utan hon vill att vi ska gå igenom det tillsammans en gång till. Hon sa att om jag gör detta för henne så stöttar hon mitt beslut angående sterilisering. 

Jag lovade att tänka på saken och vi ska prata på lördag då vi har barnvakt några timmar mitt på dagen (mitt i en köksrenovering så vi ska måla matsalen).

Det blir ett bra samtal överlag, men jag är väldigt förvirrad just nu Rynkar på näsan

Hon har inte gått med på ett enda dugg överhuvudtaget. Hon kommer fortfarande fortsätta neka barnen att sova hos farmor för hon kommer skickligt få det till att dom inte vill fast det är hon som säger nej.

Det enda hon lyckats med är att få dig att gå med på ett barn till

Läs detta jag skriver en gång till... 
  • Ascendere

Tack så jätte mycket för alla era svar, ni gav mig pepp att ta upp detta med frun igår kväll. Vill förtydliga att våra barn inte är supersmå, 10, 8 och 6 år. 

Jag tog en ny infallsvinkel i dialogen, ur barnens perspektiv. Att vi som föräldrar också har ett ansvar att hjälpa dem bli självständiga och få utveckla relationer utanför vår kärnfamilj. Jag sa att hon är en fantastisk mamma och att jag längtar efter att få tillbringa mer tid tillsammans med henne för att stärka vår relation till varandra i våra roller som man och hustru. 

Hon blev först väldigt arg och ledsen, men vek sig och gick med på att låta barnen sova borta en natt då och då OM barnen själva vill.

Tyvärr kom hon med ett krav/motargument. Att hon nu kompromissar och att jag då bör göra detsamma, hon vill verkligen ha ännu ett barn tillsammans med mig. Hon säger att hela hennes kropp värker efter att få vara gravid och få ett barn till. En liten sladdis som hon kallar det. Hon vet att jag inte vill och hon vill absolut inte få ett barn till bara för att (läs med någon annan) utan hon vill att vi ska gå igenom det tillsammans en gång till. Hon sa att om jag gör detta för henne så stöttar hon mitt beslut angående sterilisering. 

Jag lovade att tänka på saken och vi ska prata på lördag då vi har barnvakt några timmar mitt på dagen (mitt i en köksrenovering så vi ska måla matsalen).

Det blir ett bra samtal överlag, men jag är väldigt förvirrad just nu Rynkar på näsan

Men wtf, sade hon så? 
    Låter ju ärligt talat inte som hon bryr sig det minsta om er par-relation, annars hade hon sett det som positivt att du försöker ordna så att ni ska få par-tid och inte uttnyttjat det för utpressning, för det är inget annat det handlar om.
    Självklart går du inte med på nåt så dumt, det är precis som om jag skulle fråga en kompis "Har du lust att gå ut och ta en öl?" och han svarar "Ja, men bara om du hjälper mig installera min nya tvättmaskin i helgen". 
    Dumt så man storknar. 

Sjukt av henne att säga att det är en kompromiss att göra nåt på egen hand tilsammans med sin man, vill hon inte umgås med dig liksom? 
  • Fjäril kär

Jag hoppas du inser att ännu ett barn leder raka vägen till skilsmässa?
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-10 10:11:16 följande:
    Tack för att du delar med dig och är konstruktiv. 

Min fru är en bra mamma och ger barnen utrymme men har ett eget behov av att "hålla koll". När barnen är med mig är det inga problem, men när vi har barnvakt ett par timmar så blir hon rastlös och jag var tydlig med henne igår att jag kommer inte låta henne "störa" barnvakten. Det är för hennes egen skull, hon behöver hitta vem hon är utan barnen. 

Jag sätter ner foten mer och mer och kommer verkligen att göra det nu. 

Vi vill ju varandras bästa och har i övrigt en fin och välfungerande familj. Beslut fattar vi tillsammans och hittills har vi respekteras varandras önskningar. Hon är tydlig med att hon inte kommer lura till sig ett till barn och om jag väljer att sterilisera mig så respekterar hon det med skulle då bära en sorg över att inte få fler barn. Det kommer göra ont i hela mig att tvinga henne bära den sorgen. 

Tror att familjerådgivning är rätt väg att gå nu. Min fru behöver mer vägledning än jag kan ge, angående att släppa kontrollen. Vi behöver någon som medlar mellan oss och som ställer dom där frågorna som vi själva duckar då vi aldrig vill såra varandra. 
    Fast hon har uppenbarligen inga som helst problem med att hon sårar både dig och barnen ?  Hon körde ju totalt över dig i ert snack utan den minsta hänsyn till dig...

Varför är henns känslor viktigare än dina och barnens? 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-10 10:11:16 följande:
    Tack för att du delar med dig och är konstruktiv. 

Det kommer göra ont i hela mig att tvinga henne bära den sorgen. 
    Vems ansvar är det att hon inte lyssnat på dig i alla dessa år?
  • Mandel
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 13:37:04 följande:
    Tack för ditt svar, uppskattar det. 

Hon säger att hon är lycklig och är bra på att visa det också. Men hon vill inte lämna barnen, det är som att hon har kontrollbehov eller att hon är beroende av dom. Som du säger, hon är sååå inställd på att vara den perfekta mamman. Och dessutom den här besattheten av att hon vill ha fler barn. 

Helt ärligt så är jag rädd att hon ska "lura" till sig en graviditet. Hon har spiral nu, men den kan man väl ta ut och jag skulle aldrig veta. Har sagt till henne att jag vill sterilisera mig, men då fick hon panik så har inte vågat ta upp det igen. Men som det är nu så vågar jag knappt ha sex med henne. 
    Helt ärligt så skulle jag sterilisera mig om jag vore du. Känner du att det är bra med 3 barn och hon hela tiden tjatar om fler så förstår jag att du faktiskt misstror henne och att hon ev skulle kunna "åka" bli gravid så du inte får någon valmöjlighet.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (min fru är bara mamma) skrev 2024-10-09 14:13:16 följande:
    Ja hon vet det, jag har varit tydlig. Och i ett sådant samtal kom skilsmässa upp, med motargumentet att hon älskar mig OCH vill inte leva utan barnen varannan vecka. Hon vill inte ens vara ifrån barnen en natt Gråter 

Vi har åkt iväg ett par timmar här och där. Men hon kollar telefonen hela tiden, ringer barnvakten, pratar bara om barnen osv. Hon släpper inte mamma-rollen en sekund. 
    Helt ärligt verkar hon inte vara en rolig partner att leva med. Älskar du verkligen henne som person och är kär i henne eller är det bara smidigt ur praktisk synvinkel att bo tillsammans?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Pappa)

Jag håller med de senare skribenterna. 

Det låter inte som ett bra val, eller kompromiss. Överhuvudtaget. Men så anser jag att man "kompromissar" inte när det handlar om familjebildning. Den bästa förutsättningen vid familjebildning är givetvis att det är 100% överenskommet, att det sker med ett visst mått av planering (utifrån var man befinner sig i livet, som individ, som par, som familj).

Och som någon ovan sa - kanske var barn nr 3 "kompromissen, och "eftergiften".

Nu räcker det. 

Att hon känner en sorg, mmm, den köper jag inte rätt av, och jag anser att du inte heller ska göra det. Jag kan förstå de som känner en sorg över att inte kunna få (ett) barn om man så innerligt önskar. Eller att man inte kan få "barn nr 2", dvs ett syskon. 

Men ni/hon har tre stycken (säkerligen) fantastiska barn. Gläds åt detta istället. Det är något som din fru borde ta till sig och börja fundera (mer) kring än denna iver, denna längtan efter "barn nr 4".

Sen, att din hustru inte förstår din infallsvinkel utifrån er som föräldrar, och er som vuxet par. Utan reagerar med att bli arg och ledsen. Det låter onekligen som att hon inte förstår (vad väldigt många andra par) går igenom. Att det är fruktansvärt lätt att tappa bort "vuxen-relationen" (och då menar jag inte enbart sex-och samliv) utan att också kunna vara "man och hustru" och inte "bara" mamma och pappa.

Skulle ni gå i familjerådgivning - och du målar upp denna bild, och vad du önskar, och vad du anser att du, hon, ni skulle må bra av. Så är jag 100% säker på att tipset, rådet skulle bli just det - att det är viktigt att kunna kliva ur "mamma och pappa-rollen"...ibland... och ta hand om vuxen-relationen...

• Anonym (Signe)
    Fjäril kär skrev 2024-10-10 11:37:10 följande:
    Jag hoppas du inser att ännu ett barn leder raka vägen till skilsmässa?
    Tror jag inte. TS kommer inte att skilja sig. 
  • Anonym (Katrin)

När väl barn nummer 4 kommer, börjar argumenten om att 4an behöver ett jämnårigt syskon. Så kommer barn 5. Osv.

Om hon alltid vill prioritera barnen och vill deras bästa måste hon se saker från ett barnperspektiv. Det är roligt, spännande och utvecklande för barnen att sova över hos släktingar och kompisar, utan att mamma ringer och stör hela tiden. 

Det är väl också dags snart för en veckas sportläger, ett par dagars skolresa osv, hur ska hon klara det? 

Och hur ska hon klara av tonåringar som har hemligheter om det mesta och hellre vill hänga med kompisar än att umgås med föräldrarna? 

Varför låter du henne bestämma allt om barnen? Varför ser inte du till deras bästa och fixar så de får normala erfarenheter av övernattningar och lotsas att bli mer självständiga? Pinsamt för dem när de upptäcker att de är den enda i klassen som aldrig sovit borta. 

Detta var alltså bara beträffande barnen, sen är det ju så att även du ska räknas med i familjen och ha det bra. Barnen blir kontrollerade, osjälvständiga och bortskämda och du vantrivs. Lose-lose scenario. Bara mamman är nöjd. Otroligt egoistiskt! 

Svar på tråden Få min fru att vara kvinna igen